درشتی کدام میوه‌ها و سبزیجات خوب نیست؟

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۰:۲۰:۳۵
کد خبر: ۱۰۰۳۵۷۳
برخی میوه‌ها در چند سال گذشته از اندازه طبیعی خود خارج شده و بر خلاف درشتی غیرمعمول، طعم همیشگی را ندارند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ این روز‌ها وقتی برای خرید به بازار میوه‌فروشان می‌رویم، میوه‌هایی با ظاهر بسیار درشت که طعم، خاصیت و ماندگاری چندانی هم ندارند توجهمان را جلب می‌کند.

در واقع بیشتر این میوه‌ها حاصل استفاده بی‌رویه از کود‌ها و سموم شیمیایی و باقی ماندن ترکیبات نامطلوب آنها در این‌گونه محصولات است که به این صورت ظاهر می‌شوند. امروزه اکثرا محصولات کشاورزی در تمام مراحل رشد از طریق کود‌ها و سموم شیمیایی تغذیه می‌شوند. این محصولات طعم خوب و کیفیت بالا ندارند و نیترات موجود در آنها می‌تواند باعث بروز انواع سرطان‌های گوارشی در مصرف‌کنندگان شود.

نیترات موجود در کود‌ها می‌تواند در انواع میوه و سبزی رسوخ کند اما محصولاتی که در دل خاک رشد می‌کنند، مثل: پیاز، سیب‌زمینی، هویج و ... قابلیت جذب بسیار زیادی دارند. معمولا نفوذ ترکیبات نامطلوب کود‌ها در محصولاتی که در دل خاک رشد می‌کنند، می‌تواند سبب بزرگ و سنگین شدن سبزی‌های غده‌ای گشته و سود بیشتری را برای باغدار به دنبال داشته باشد.

کودهای شیمیایی از بین نمی‌روند

این سموم می‌توانند در انواع میوه و سبزی که به صورت بوته‌ای در سطح زمین رشد می‌کنند و ارتفاع کمتری دارند هم نفوذ می‌کند. اما در مقابل میوه‌های درختی که ارتفاع بیشتری از زمین دارند، کمتر در معرض اثرات نامطلوب کود‌ها قرار دارند. متاسفانه ذرات کود‌های شیمیایی وقتی به داخل میوه و سبزی راه ‌پیدا می‌کنند با هیچ روشی از بین نمی‌روند. البته توصیه می‌شود برای کم شدن سموم سطحی، میوه‌ها را قبل از مصرف با مواد ضدعفونی‌کننده بشویید.

چه باید کرد؟

_درشتی میوه‌ها در بیشتر مواقع به علت نیترات بالای موجود در آنها است. بنابراین هنگام خرید از میوه‌های درشت صرف‌نظر کنید و میوه‌های متوسط یا کوچک با رنگ روشن را انتخاب کنید. چرا که تیره بودن میوه، نشان از نیترات بالای آن است.

_از خرید سیب‌زمینی‌های کدر و تیره‌رنگ پرهیز کنید و پیاز‌هایی را که بخش خروج جوانه آنها باریک‌تر است، انتخاب کنید.

_کود‌های شیمیایی و سموم دفع آفات سبب کم شدن ویتامین C و بی‌طعم شدن محصول می‌شوند پس وقتی می‌بینید خیار یا گوجه فرنگی طعم واقعی خود را ندارند، می‌توانید مطمئن شوید که مقداری از سموم جذب آنها شده است، بنابراین میوه و سبزیجات بی‌مزه را نخورید.

 

_از خرید سبزیجات غده‌ای درشت مثل پیاز، سیب‌زمینی و هویج خودداری کنید.

_میوه‌های تکثیر یافته با کود‌های شیمیایی بلافاصله بعد از بریده شدن تغییر رنگ داده و تیره می‌شوند بنابراین وقتی سیبی را گاز زدید و به سرعت کدر شد از مصرف آن جلوگیری کنید.

_سبزی‌های برگ درشت و سفت را انتخاب نکنید و قبل از مصرف میوه و سبزی به دقت آنها را ضدعفونی کنید.

_بهترین توصیه به هموطنان این است که از مصرف میوه‌های گلخانه‌ای، انباری و وارداتی خودداری کنید و نوع فصلی آن‌ها را که اغلب در فصل معین خود رشد می‌کنند و تازه‌تر و پرخاصیت‌تر هستند و طعم و ماندگاری بیشتری دارند و در مقایسه با میوه‌های غیرفصلی (گلخانه‌ای) کود و سموم کمتری برای پرورش آن‌ها به کار رفته، استفاده کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما