۶ نشانه هشداردهنده ابتلا به یک سرطان خطرناک

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۱:۳۴
کد خبر: ۱۱۱۵۴۲۲
سرطان روده یکی از بیماری های مرگبار اما قابل پیشگیری است که با تشخیص به موقع علائم می توان تا حد زیادی آن را درمان کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، سرطان روده بزرگ که به عنوان سرطان کولون نیز شناخته می‌شود، سرطانی است که در روده بزرگ یا راست روده اتفاق می‌افتد و در کل سیستم هضم گسترش می‌یابد. برخی از نشانه‌های این بیماری خاموش هستند و به وضوح خود را نشان نمی‌دهند. در این نوشتار  نشانه‌های خاموش سرطان روده را می خوانید که هرگز نباید نادیده بگیرید.

۱. کم خونی

کم خونی اختلالی است که در اثر آن خون هموگلوبین کافی ندارد. بسیاری از افراد، این اختلال را نادیده می‌گیرند. اما کم خونی می‌تواند نشان دهد که در جایی از بدن خونریزی رخ می‌دهد و اگر از خارج قابل مشاهده نباشد، به احتمال زیاد نوعی خونریزی داخلی در بدن وجود دارد. سرطان روده بزرگ معمولاً شامل خونریزی تومورها می‌شود که به نوبه خود می‌تواند باعث کمبود آهن و کم خونی شود.

ممکن است فکر کنید، اگر به دلیل سرطان روده بزرگ کم خون شده‌اید، مطمئناً چیزهایی در مدفوع دیده‌اید. اما کم خونی می‌تواند شش ماه کامل قبل از اینکه متوجه مشکلات واضح در دستشویی شوید، رخ دهد.

۲. شکم درد

همه، گاهی دچار درد و گرفتگی شکم می‌شوند. در بیشتر موارد، این نوع درد معمولاً نشانه مشکل جدی نیست. اما اگر در کنار علائم دیگر اتفاق بیفتد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به علاوه، اگر گرفتگی شکم بسیار شدید و دردناک باشد و عملکرد روزانه را مختل کند، بهتر است دکتر شما را معاینه کند. گرفتگی عضلات نباید طولانی باشد و اگر بیش از یک هفته طول بکشد، ممکن است مشکلی جدی در میان باشد.

نفخ شکم نیز یکی از علائم رایج سرطان روده بزرگ است، اما به دلیل شایع بودن به راحتی نادیده گرفته می‌شود.

۳. مدفوع باریک

اگر مدفوع‌تان بسیار باریک‌تر از قبل شده باشد، ممکن است تومور در روده بزرگ داشته باشید. مراقب سایر تغییرات در عادات روده مانند یبوست باشید.

۴. تعریق شبانه

بسیاری از افراد شب‌ها تعریق دارند. اما به گفته برخی پزشکان، تعریق شبانه می‌تواند یکی از علائم معمول در میان بیماران سرطان روده بزرگ باشد. اگر تعریق شبانه با سایر علائم موجود در این لیست همراه شود و زیاد طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید. تعریق شبانه به تنهایی نشان‌دهنده یک مشکل جدی نیست اما باز هم ارزش بررسی دارد.

۵. کاهش وزن بدون دلیل

این تغییر ظاهراً مثبت در واقع یک علامت بسیار شایع برای سرطان روده بزرگ و همچنین انواع دیگر سرطان است. کاهش وزن علمی کاملاً قابل اعتماد است، اما اگر بدون تغییر در رژیم غذایی یا افزایش فعالیت بدنی وزن کم کنید، چیزی که تجربه می‌کنید کاهش وزن غیرقابل توجیه است. کاهش وزن بدون دلیل تقریبا همیشه خطرناک است.

۶. خستگی

بسیاری از افراد خستگی را نادیده می‌گیرند و آن را به روزهای کاری طولانی یا بی‌خوابی نسبت می‌دهند. اما باید توجه داشته باشید که خستگی بیش از حد، آن هم در صورتی که استراحت کافی دارید، می‌تواند نشانه‌ یک مشکل جدی باشد. سرطان روده بزرگ همچنین ممکن است باعث کمبود نفس شود.

نظر شما