چه زمانهایی از کمپرس سرد و یا گرم استفاده کنیم؟

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۷:۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۸۸۷۴۵
چه زمانهایی از کمپرس سرد و یا گرم استفاده کنیم؟
اینکه بدانیم در چه زمانهایی از کمپرس سرد و چه زمانهایی از کمپرس گرم استفاده کنیم، خیلی مهم است و در التیام یافتن آسیب بافتی اهمیت فراوان دارد .

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از راستان نیوز، همه ما دچار ضربه یا کوفتگی و یا گرفتگی عضلانی شده ایم. معمولا برای آسیب دیدگی ها از کمپرس سرد یا گرم استفاده می شود.

 

اینکه بدانیم در چه زمانهایی از کمپرس سرد و چه زمانهایی از کمپرس گرم استفاده کنیم، خیلی مهم است و در التیام یافتن آسیب بافتی اهمیت فراوان دارد .                                                      

1- کمپرس سرد:

    بهترین درمان فوری برای آسیب دیدگی های حاد، استفاده از کمپرس سرد یا یخ است. این کار ورم و درد را کاهش می دهد.

آسیب دیدگی حاد به آسیبی می گویند که تازه ایجاد شده و هنوز محل آسیب ورم یا خونمردگی پیدا نکرده است.

سرما موجب انقباض عروق می شود و خونریزی داخل بافتی از محل آسیب دیدگی را کاهش می دهد. برای سرد کردن محل آسیب دیدگی، از کیسه یخی که در حوله پیچیده شده استفاده کنید و آن را در محل آسیب دیدگی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.

قبل از اینکه بخواهید برای دومین بار از کمپرس سرد استفاده کنید صبر کنید تا دمای پوست به حالت طبیعی برگردد.

قبل از هر چیز باید دانست که هرگز نباید یخ را مستقیما روی عضلات قرار داد، بلکه قطعات کوچک یخ درون کیسه پلاستیکی ریخته شده و مقداری آب نیز به آن اضافه شود.

راه دیگر این است که یک حوله کوچک را با آب سرد مرطوب کرده، سپس آن را تا کرده و درون یک کیسه پلاستیکی قرار می دهند. این کیسه ۲۰ دقیقه درون فریزر و سپس روی موضع قرار می گیرد.

2- کمپرس گرم:

از گرما معمولا در آسیب دیدگی های مزمنی که التهاب یا ورم ندارند استفاده می شود. آسیب مزمن به آسیبی گفته میشود که مدتها با ما دست به گریبان است. مثل زانو دردهای کهنه یا دردهای دائمی عضلات یا مفصل های بدن.

 در عضلات سفت و دردناک و درد مفاصل، کمپرس گرم میتواند بکار رود.

ورزشکارانی که آسیب دیدگی و درد مزمن دارند، می توانند قبل از ورزش برای افزایش انعطاف پذیری بافت‌های پیوندی مفصل و افزایش جریان خون از گرما استفاده کنند.

گرما همچنین می تواند گرفتگی عضلات را برطرف کند.

بعد از ورزش از گرما استفاده نکنید. پس از ورزش برای آسیب دیدگی های مزمن، کمپرس سرد بهتر است زیرا ورزش خود جریان خون را بالا می برد و کمپرس گرم باعث تشدید آن می گردد.

گرما جریان خون را افزایش می دهد و دمای پوست را بالا می برد، بنابرین نباید از گرما در آسیب های حاد استفاده کنید.

اگر هر گونه علامت التهاب وجود داشته باشد، نباید از گرما استفاده کنید.

باید مراقب سوختگی پوست باشید. با اطمینان از وجود چندین لایه پارچه بین کمپرس و پوست می توانید  ۲۰ دقیقه آن را بر روی پوست قرار دهید.

حرارت مرطوب بهتر از حرارت خشک است. می توانید از حوله ای که با آب داغ مرطوب شده استفاده کنید. هرگز کمپرس گرم را بیش از 15 دقیقه روی پوست نگه ندارید و یا در حال استفاده از کمپرس ها نخوابید.

در آسیب دیدگیهای جزئی نیز اگر پس از 48 ساعت مشکل شما برطرف نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون برخی آسیب ها می توانند جدی و خطرناک باشند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز