عربستان سعودی در آستانه فروپاشی/قوت گرفتن احتمال کودتا علیه بن سلمان

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۱۰:۳۹:۴۸
کد خبر: ۶۵۷۸۸۶
عربستان سعودی در آستانه فروپاشی/قوت گرفتن احتمال کودتا علیه بن سلمان
پایگاه آمریکایی «اویل پرایس» در گزارشی به سیاست خارجی و چالش‌های داخلی عربستان در طول سال گذشته میلادی پرداخته و از احتمال کودتا علیه ولیعهد این کشور در آینده گفت.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه آمریکایی «اویل پرایس» در گزارشی به سیاست خارجی و چالش‌های داخلی عربستان در طول سال گذشته میلادی پرداخته و می‌نویسد که احتمال کودتا علیه ولیعهد این کشور در آینده وجود دارد.

اویل پرایس با اشاره به این مطلب که تصمیم گیرنده اصلی در سیاست خارجی عربستان سعودی «محمد بن سلمان» است می‌نویسد: هدف اصلی وی ایجاد یک جبهه متحد علیه ایران و اخوان‌المسلمین است اما تصمیم‌گیری‌های کلیدی وی از دخالت در جنگ یمن گرفته تا محاصره قطر و اعمال فشار به کشور لبنان نتیجه عکس داده است، ادامه این سیاست نامطلون نه تنها به ثبات خاورمیانه کمک نمی‌کند بلکه برای اوضاع داخلی عربستان نیز تأثیر منفی دارد.

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به برخی از چالش‌های اقتصادی موجود در عربستان و مشکلات موجود در این کشور آمده است: عربستان در حال حاضر با یک وجهه بسیار بد بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کند و به عنوان کشوری شناخته شده است که با تروریسم ارتباط دارد.

اویل پرایس ضمن بیان تغییر در سیاست خارجه عربستان سعودی دلیل اصلی این تغییر را مقابله با نفوذ ایران در منطقه توصیف کرده است.

این پایگاه آمریکایی درباره اشتباهات سیاست خارجی عربستان به دخالت این کشور در یمن اشاره می‌کند و می‌نویسد: در پی دخالت عربستان در این جنگ، کشور یمن با بزرگ‌ترین بحران انسانی روبه‌رو شده است؛ 10 هزار نفر در پی حملات عربستان جان خود را از دست داده‌اند و بیماری وبا به سرعت در حال شیوع در این کشور است.

اویل پرایس درباره دیگر اشتباهات عربستان در زمینه سیاست خارجی می‌افزاید: از دیگر اشتباهات راهبردی عربستان که با همراهی مصر، بحرین و امارات انجام شد قطع روابط دیپلماتیک با قطر بود و جدیدترین اشتباه این کشور نیز اعمال فشار به نخست وزیر لبنان برای استعفا است.

در بخش دیگری از این گزارش درباره پایه‌های سیاست خارجی عربستان آمده است: عربستان سعودی با آمریکا و اروپا برای مبارزه با تروریسم متحد است اما درک و تعریفی که این کشور درباره تهدید تروریستی دارد کاملا متفاوت است.

اویل پرایس در پایان گزارش خود می‌نویسد: چالش‌های داخلی عربستان سعودی تصمیمات جسورانه‌ای می‌خواهد اما این تصمیم‌ها باید متناسب با امکانات موجود اتخاذ شوند؛ تصمیم‌ها و سیاست‌های محمدبن‌ سلمان می‌تواند به بی‌ثباتی گسترده در عربستان سعودی، شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی و حتی کودتا در کاخ پادشاهی عربستان شود.

منبع:میزان

 

 

نظر شما