تایمز: احتمال جانشینی خالد بن سلمان به جای محمد بن سلمان وجود دارد

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۷:۱۷:۲۷
کد خبر: ۷۶۵۹۸۸
تایمز: احتمال جانشینی خالد بن سلمان به جای محمد بن سلمان وجود دارد
در پی ناپدید شدن و قتل احتمالی روزنامه نگار منتقد سعودی بحث‌ها درباره انتخاب جانشینی برای محمد بن سلمان بسیار پررنگ‌تر شده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه تایمز چاپ انگلیس نوشت در پی ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و افزایش شک و تردید‌های واشنگتن به اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی شخصا دستور قتل او را داده باشد، بحث‌ها درباره انتخاب جانشین او بسیار پررنگ‌تر شده است. از این رو خالد بن سلمان، سفیر سعودی در واشنگتن جایگزین احتمالی بن سلمان خواهد بود.

روزنامه انگلیسی تایمز در مقاله‌ای با عنوان «چه کسی جانشین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان می‌شود»، نوشت: از زمان شکست مداخله‌های آمریکا در امور عراق و سپس شکست تلاش‌ها در لیبی و سوریه، واژه «تغییر رژیم» به واژه‌ای بسیار بدنام و نامناسب تبدیل شده است.

این مقاله می‌افزاید: روی کار آمدن محمد بن سلمان به منزله ریسمان نجات برای آمریکا و انگلیس بوده است چرا که در طی دهه ها، این دو کشور از یک سو از هم پیمانی خود با عربستان به عنوان زیربنای راهبرد امنیتی و سیاست خارجی شان به علت دو موضوع نفت و ایران، دفاع و حمایت کردند و از سوی دیگر این کشور خلیج (فارس) به مثابه جزیره باثبات و طرفدار غرب در بحبوحه نابسامانی‌ها و هرج ومرج‌های منطقه‌ای بوده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: این ائتلاف و هم پیمانی در چشم ملت و همچنین در میان مخالفان در غرب غیرقابل قبول بود و دلیل آن هم به سیاست‌های عربستان در قبال زنان و آزادی‌های مدنی برمیگشت. اما بن سلمان با روی کار آمدن بر تغییر همه این مسائل پافشاری کرد و این مسئله حمایت‌ها از برنامه به اصطلاح اصلاح گرایانه اش را تشدید کرد، اما با گسترده شدن دایره خشم و فشار‌ها در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار (منتقد سعودی) و افزایش شک و تردید‌های واشنگتن به اینکه بن سلمان شخصا دستور قتل وی را داده باشد، بحث‌ها درباره انتخاب جانشینی برای وی (بن سلمان) بسیار پر رنگ‌تر و سهل‌تر از صحبت‌ها درباره تأیید وی به میان آمده است چرا که بدترین سناریو در نظر آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها این است که ثبات و امنیت عربستان سعودی در معرض تهدید قرار گیرد.

این روزنامه انگلیسی همچنین یاد آور شد: اگر ملک سلمان تصمیم به قربانی کردن، ولیعهد گرفته باشد، به احتمال بسیار زیاد ترجیح خواهد داد که این منصب از آنِ فردی از درون خاندان حاکم باشد که این مسئله انتخاب خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا را که پس از این حادثه در استانبول (ناپدید شدن خاشقجی)، احضار شد، به عنوان جانشین بن سلمان محتمل می‌کند.

 

 

نظر شما