ضعف بدن در ماه رمضان را چگونه می توان برطرف کرد؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۱۲:۴۱:۱۳
کد خبر: ۱۳۲۲۵۶۵
ضعف بدن در ماه رمضان را چگونه می توان برطرف کرد؟
متخصص طب ایرانی با تاکید براینکه بی‌خوابی موجب کسالت و آسیب به هضم غذا می‌شود گفت: رعایت نکردن شرایط روزه داری می‌تواند موجب ضعف قوه بدن و بیماری پس از ایام روزه داری شود.

به گزارش برنا؛ علیرضا یارقلی متخصص طب ایرانی درباره راهکارهای تقویت بدن در نیمه دوم ماه رمضان گفت: معمولا روزه داران با مزاج های مختلف در نیمه دوم ماه مبارک رمضان احساس ضعف دارند چون به مراحل پایانی این پاکسازی یک ماهه نزدیک می شویم و اگر نکاتی را رعایت نکنیم، بدنمان دچار ضعف قوه خواهد شد.

وی بر مصرف پروتئین‌های گیاهی و حیوانی در ایام روزه داری به ویژه نیمه دوم ماه رمضان تاکید کرد و اظهار داشت: نباید از مصرف پروتئین غافل شویم. سویا یک منبع پروتئینی است ضمن اینکه باید از گوشت هرچند کم به ویژه در وعده سحر استفاده کرد.

یارقلی تاکید کرد: گوشت هضم سنگینی دارد. وقتی انواع گوشت را با هم مخلوط می‌کنیم . معده باید راه‌های متفاوتی را طی کند تا آن را هضم نماید. مخلوط کردن گوشت گوسفند با گوشت گاو یا شتر و دیگر گوشت‌ها کار درستی نیست. بهتر است گوشت گوسفند به صورت خالص چرخ شود. استفاده از پودر سماق در هنگام سرخ کردن این گوشت می‌تواند بوی زهم آن را بگیرد.

متخصص طب سنتی کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار غذاها باید از انواع مصلحات و هضم کننده ها استفاده کنیم. استفاده از سماق، زردچوبه و لیموعمانی می تواند در هضم غذا به ما کمک کند. در انتهای غذا می‌تواند از دمنوش انیسون استفاده کرد تا به هضم غذا کمک کند.

وی تاکید کرد: کم‌خوابی ضعف قوه ایجاد می‌کند. به ویژه برای شبهای قدر باید پس از افطاری یک تا دوساعت خوابید تا بتوان با نشاط بیشتری به اعمال سحرگاهی پرداخت و پس از اذان صبح هم باید 1 تا 2 ساعت استراحت کرد. خواب خوب ، مهمتر از غذای خوب است. خواب، موجب هضم بهتر غذا می‌شود و کم خوابی موجب بروز کسالت پس از ماه مبارک رمضان می‌شود. خوابیدن قبل از اذان ظهر در حد نیم ساعت اشکال ندارد. اما برای افرادی که از سرکار می‌آیند و می‌خواهند قبل از افطار کمی استراحت کنند باید فقط در حد نیم ساعت بخوابند تا دچار کسالت نشوند. خوابیدن در این ساعات موجب نشاط نمی‌شود.

 

 

 

نظر شما