ایران، روسیه و راهبرد سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای مشترک علیه غرب

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۰۴:۳۳:۳۸
کد خبر: ۱۳۴۲۶۳۹
ایران، روسیه و راهبرد سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای مشترک علیه غرب
به نوعی جهان در حال منطقه‌ای‌شدن است پس با این وجود تقویت مناسبات دوجانبه یا چندجانبه بین کشور‌ها در یک منطقه برای تأمین منافع ژئوپلیتیک کشور‌ها با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است، با این تعریف روسیه و ایران به عنوان دو متعهد راهبردی نقش ویژه ای در نظام سیاسی، اقتصادی هم ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با تغییرات در نظام بین الملل بلوک‌بندی‌های سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی تعریف جدیدی پیدا کرده‌اند و به‌ گفته کارشناسان به نوعی  جهان در حال منطقه‌ای‌شدن است. پس با این وجود تقویت مناسبات دوجانبه یا چندجانبه بین کشور‌ها در یک منطقه برای تأمین منافع ژئوپلیتیک کشور‌ها با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. 

اوراسیا در فصلی جدید

اوراسیا یکی از مهم ترین مناطق برای تحقق دیپلماسی اقتصادی ایران است، از شروع دولت سیزدهم روابط ایران و روسیه در شکلی متفاوت و رهیافتی جدید پیگیری شد؛ مذاکرات وین، پیمان شانگهای و سفر رسمی آیت الله رئیسی و دو سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به این کشور و گفت‌وگوهای متعدد امیرعبداللهیان و همتای روسی خود نشان از فصلی جدید از این دو کشور داشت. ایران در نظر روسیه به عنوان یک همسایه قدرتمند است که با وجود خلیج فارس نقش راهبردی برای این کشور ایفا می‌کند. 

سال گذشته ایران با دو کشور روسیه و چین رزمایش دریایی اجرا کرد که نقش ایران به عنوان همسایه جنوبی روسیه که به آب‌های آزاد و گرم خلیج فارس و دریای مکران تسلط دارد را پررنگ می‌کند. همچنین وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف به اهمیت جایگاه ایران و روسیه بارها تاکید کرده است: " مسکو عملا با هیچ کشوری بجز ایران چنین شاخص‌هایی از این همه همکاری را ندارد"

59426928_101 توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، وزارت خارجه روسیه، این متعهد راهبردی اعلام کرده بود که ایران و روسیه در تلاش برای ایجاد سازوکاری برای محافظت از مبادلات تجاری و مالی بین خود در برابر خطرات تحریم هستند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه با تبیین توافق‌های صورت‌گرفته میان ایران و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک دیرینه و مطمئن تجاری و اقتصادی روسیه است و روابط دو کشور در بالاترین سطح سیاسی قرار دارد.

روابط راهبردی بر مدار توسعه 

همچنین سرگئی مارکوف رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه پیشتر بر همگرایی این دو کشور تاکید کرده بود: " روابط راهبردی ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف در چند سال اخیر استحکام یافته و بر مدار توسعه قرار گرفته است."

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در اولین روزهای وزارت خود به روسیه سفر کرد؛ در طول 11ماه از استقرار دولت سیزدهم امیرعبداللهیان و همتای روسی خود گفت‌وگوهای متعددی داشتند. وی در اولین دیدار خود صراحتا اظهار داشت: " که روسیه جزو اولویت‌های جدی سیاست همسایگی دولت سیزدهم است و روابط دو کشور را ممتاز و راهبردی خواند."

سعید خطیب‌زاده در مصاحبه با ریانووستی در خصوص روابط میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفت: «روابط میان تهران و مسکو یک رابطه راهبردی است و اجازه نمی‌دهیم تا هیچ‌چیز در این روابط خلل ایجاد کند».

پس از قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران، روسیه بار دیگر حمایت خود را از ایران اعلام کرد و رای منفی خود را به شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی به این قطعنامه را اعلام کرد.

در این میان علیرضا پیمان رئیس سازمان توسعه تجارت، هفته گذشته طی سفری به روسیه از دیدار با مقامات ارشد روسی از معاون نخست‌وزیر تا وزرای مسکن این کشور و اقتصادی اتحادیه اوراسیا ضمن انعقاد تفاهمنامه‌ها، راهکارهای عملی توسعه صادرات میان ایران و روسیه خبر داد.

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو با اعلام اینکه روابط ایران و روسیه وارد مرحله جدیدی شده است، از حجم تجارت 4.5 میلیارد دلاری ایران و روسیه در سال 2021 خبر داد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ فقط ۱.۶ میلیارد دلار بوده است.

جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «روابط ایران و روسیه» 22 خرداد ماه  به ریاست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار شد؛ معاون دیپلماسی اقتصادی روابط با روسیه را راهبردی خواند و جهش آن در ماه‌های اخیر را ملموس برشمرد.

وی در ادامه اظهار داشت: روسیه لیستی از نیازمندی‌های مورد تقاضای خود را منتشر کرده است که ایران توان صادراتی بسیاری از اقلام آن را دارد و می‌تواند موجب رشد چشمگیر صادرات ایران و راه حلی مناسب برای پرداخت بدهی‌های ایران به طرف روسی باشد.

164528505

 

صفری از احتمال لغو روادید برای تجار روسی به منظور افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد سازوکار بانکی روبل با کشورهای هم‌پیمان روسیه، توافق ایجاد مسیر سبز گمرکی و بهبود روابط مالی با سفر مدیران کل بانک مرکزی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۳۰ خرداد ماه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران در آخر هفته خبر داد و گفت: آخر هفته میزبان آقای لاوروف خواهیم بود تا بتوانیم همکاری‌ها را با منطقه اوراسیا و قفقاز گسترش دهیم.

پیش‌بینی می‌شود موضوعات مربوط به انعقاد قرارداد همکاری بلندمدت و همچنین گسترش روابط اقتصادی دوجانبه در شرایطی که شدیدترین تحریم‌های غرب بر هر دو کشور اعمال شده است  مورد بحث و بررسی قرار گیرد . همکاری‌های سازنده بین روسیه و ایران در زمینه تامین امنیت در منطقه خاورمیانه و مبارزه با تروریسم بین المللی از جمله محورهایی است که انتظار می‌رود در دستور کار مذاکرات دو جانبه امیرعبداللهیان و همتای روسی خود قرار گیرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما