در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر امور خارجه ایران

لاوروف: همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران باید لغو شود/ نباید به آمریکا اجازه تغییر اساس منشور سازمان ملل را داد

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۱۲:۵۳:۲۷
کد خبر: ۱۳۴۲۷۹۰
لاوروف: همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران باید لغو شود/ نباید به آمریکا اجازه تغییر اساس منشور سازمان ملل را داد
وزیر خارجه روسیه گفت: ما نظر مشترک داریم که روابط فیمابین می‌تواند به سطح بالایی برسد. با این هدف درباره توافق بزرگ دیگر کار می‌کنیم که ابتکار آن توسط رئیس‌جمهور ایران مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه امور روسیه عصر روز چهارشنبه (1تیر) در راس هیاتی بلندپایه وارد ایران شد.  لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه کشورمان گفت:  وظیفه ما این است که روابط خود را توسعه دهیم در شرایطی که تحریم‌های آمریکا مانع توسعه پویا بین ایران و فدراسیون روسیه با کشورهای دیگر شده است، علیرغم همه این تبعیض‌ها تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است و امسال روند مثبت است و هر کاری صورت می‌دهیم که از این آن حمایت کنیم.

وی با اشاره به حضور نوا در ایران افزود: در این هیات همراه نماینده های مختلف از وزارتخانه و استان‌های مختلف به وزارت فدراسیون روسیه بودند، در پایان مذاکرات مسیرهایی برای همکاری در بخش‌های انرژی کشاورزی حمل و نقل، مالی و بخش بانکی و در بخش بر گمرکی تعیین شد؛ این ارتباطات در سطح کارشناسان ادامه دارد. 

لاوروف با بیان اینکه در پروژه پرچمدار ما که اسمش نیروگاههای اتمی بوشهر است، ادامه داد: در این فاز دوم و سوم این نیروگاه فعالیت داریم؛ در هفته قبل در چهارچوب سن پترزبورگ نشست‌های اقتصادی برگزار شد در خصوص همکاری های میان ایران و روسیه؛ همچنین توافق کردیم حمایت سیاسی و دیپلماتیک و همکاری‌هلای اقتصادی ومالی میان  وزارت امور خارجه ایران و فدراسیون روسیه ادامه داشته باشد. 

وی با اشاره به همکاری این دو کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از سال قبل شروع شده است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد توافق نامه در زمینه تجارت آزاد نشستی در ژوئیه در اصفهان برگزار می‌شود. 

نباید به آمریکا اجازه تغییر اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل را داد 

لاوروف با اشاره به توافقنامه‌ای در حوزه امنیت اطلاعاتی، اضافه کرد: در خصوص ایجاد مراکز فرهنگی در دو کشور و لزوم توسعه همکاری در بخش اکتشاف و نفت و گاز و همکاری در حوزه علمی و فنی گفت‌وگو کردیم. همچنین ما اشتراک نظر داریم که نباید به آمریکا و اقمار آنها اجازه دهیم که اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشورها را تغییر دهند. روسیه و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور ملل متحد توسط آمریکا را محکوم می‌کنند و باید همه کشورهای مستقل با این روند مقابله کنند.

وی با بیان اینکه فدراسیون روسیه از پروسه رسمی ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو دائم استقبال می‌کند،  گفت: در سمرقند یک تفاهمنامه‌ای امضا خواهد شد که  فکر نمی‌کنم پروسه حقوقی آن زمان زیادی را بطلبد. 

برجام باید بدون اضافه و یا کم کردن از آن احیا شود

لاوروف با اشاره به برجام گفت: هدف ما تصحیح اشتباه آمریکا است؛ زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، حقوق بین‌الملل را نقض کرد. باید کاری کنیم که برجام بدون هیچ اضافه یا کم کردن از آن احیا شود؛ همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است، باید لغو شود، امیدوارم آمریکا انتخاب منطقی خودش را انجام دهد، البته اطمینان نهایی را در این زمینه ندارم.

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه درباره موضوع سوریه در چارچوب روند آستانه اظهار داشت: نشستی در نورسلطان برگزار شد و در خصوص هماهنگی اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ توافق شد، ایران و روسیه برای کمک به تحقق پروژه‌های مشترک در سوریه همکاری می‌کنند، ولی غرب تلاش‌های خودش را برای انجام الزامات قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت متوقف می‌کند و در تلاش است مانع تلاش‌های آژانس‌های زیر نظر سازمان ملل در این زمینه شوند. همچنین درباره یمن و قفقاز جنوبی گفتگو کردیم و ما امکانات زیادی داریم که از نفوذ منطقه‌ای ایران و روسیه برای حل و فصل اختلافات استفاده کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی فدراسیون روسیه اظهار داشت: به انجام وظایفمان برای ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس متعهد هستیم؛ روسیه ابتکاری را برای امنیت دسته جمعی در منطقه پیشنهاد کرده است و آماده‌ایم که دیالوگ همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم. هفته بعد اجلاس سران خزر در عشق آباد است و توافق کردیم برای این مراسم مهم آماده شویم.

از ایران برای فهم درست ریشه‌های وضعیت فعلی اوکراین و روسیه تشکر کردیم

وزیر خارجه فدراسیون روسیه با اشاره به دیدار با آیت الله رئیسی ادامه داد: به صورت مفصل درباره وضعیت فعلی در اوکراین گفتگو و از ایران برای فهم درست ریشه‌های این مشکل تشکر کردیم. غربی‌ها به ریاست آمریکا تلاش می‌کنند از اوکراین به عنوان مأمنی برای ایجاد تهدید علیه خاک روسیه و مهار روسیه استفاده کنند.

وی افزود: این خط مشی آمریکا است و تمام درخواست‌های ما از سوی غرب رد یا نادیده گرفته شد. فدراسیون روسیه و آقای پوتین بارها توضیح دادند که ما انتخاب دیگری نداشتیم، به جز اینکه‌ منافع دونباس و مردم روس در دونباس را تامین کنیم. تهدیدهای نئونازیستی که در کی‌یف صورت گرفت و بعد از کودتای ۲۰۱۴ اوکراین، به صورت علنی و رسمی رد کردند و هم کسانی که آن را ساختند، رد کردند. 

وزیر خارجه روسیه یاداور شد: آمریکا در تلاش است نظم خودش را به دیگر کشورها دیکته کند. این راه ناقض همه پروسه‌های تاریخی است که در چارچوب آن کشورها وحدت و منافع خودشان را حفظ و از منافع خودشان دفاع می‌کنند. 

لاوروف + امیرعبداللهیان

روسیه از مواضع ایران به طور کامل در برجام حمایت می‌کند 

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی خود با امیرعبداللهیان به سواال 4 چهار خبرنگار از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پاسخ داد. سرگئی لاورف در خصوص نقش سازنده ایران و روسیه برای حصول توافقی پایدار و نقش مخرب آمریکا در این زمینه گفت:  آمریکا با توجه به  ملاحظات و مشکلات داخلی خودش تلاش می‌کند ذهن انتخابات کنندگانش را از مشکلات داخلی منحرف کند. عملکرد آمریکا  برای احیای برجام انجام مثالی است که هدف آن تایید نقش رهبری بی چون و چرای آمریکا در دستورکارهای بین‌المللی است تا اعتبار خودش را بالاتر از بقیه قرار دهد، و این ریسک دار است.

لاوروف با اشاره به هجمه رسانه‌ای غرب علیه روسیه در خصوص نقش این کشور در توقف مذاکرات یادآور شد: سال گذشته آمریکا، روسیه را به ایجاد ترمز برای احیای برجام کرد و همه اذعان دارند که این مسئله درست نیست، ما آماده احیای برجام به طور کامل هستیم اما آمریکا از آن زمان به صورت تنهایی در این زمینه ترمز ایجاد می‌‌کند. ما به دوستان ایرانی گفتیم که از مواضعشان برای احیای کامل برجام بدون هیچ کم و کاستی و افزودن به آن حمایت می‌کنیم.

همه کشورها به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام بگذارند 

لاوروف در خصوص نزدیکی مواضع روسیه به ایران در خصوص سوریه گفت: لازم است همه کشورها قطعنامه ۲۲۵۴ را به صورت کامل اجرا کنند و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه را مدنظر قرار دهند. در تماس‌های با اسرائیل به صورت مدام به آنها می‌گوییم  نقض این قطعنامه را متوقف کنند. 

وی تاکید کرد: اسرائیل فضای هوایی در سوریه را نباید نقض کند و حملات هوایی انجام دهد. حادثه اخیر مربوط به حمله به فرودگاه غیرنظامی بود و باعث از کار افتادن این فرودگاه شد. ما از اسرائیل درخواست کرده و که قطعنامه شورای امنیت را رعایت کنند و در دفاع از موضع خودمان ادامه می‌دهیم.

 هیچ ارتباطی میان انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین با بحران امنیت غذایی وجود ندارد

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در خصوص بحران امنیت غذایی گفت: هیچ ارتباطی میان انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین با بحران امنیت غذایی وجود ندارد و همه می‌دانند و سازمان‌های بین‌المللی از این امر مطلعند. پیش‌زمینه‌های این بحران چند سال پیش ایجاد شد و این مسئله برای دیروز نیست. 

وی افزود: زمانی که پوتین مفصل در این باره صحبت کرد و کشورهای غربی کار پوپولیستی انجام دادند. تلاش ترکیه و سازمان ملل خیلی وقت می‌توانست موفقیت آمیز باشد اگر اوکراین و صاحبان غربی آنها مین زدایی دریای سیاه و بنادر آن را انجام می‌دادند. گندم اوکراین کمتر از یک درصد تولید گندم جهان است. باید اوکراین را مجبور کرد تا کشتی‌هایی توقیف کرده را آزاد کند. 

کشورهای عرب برای ارتباط با ایران قدم بردارند

لاوروف در پاسخ به آخرین سوال در خصوص سیاست‌های امریکا گفت: اگر آمریکا واقعا علاقه‌مند است برجام را احیا کند. ترجیح ما بر این است که برنامه‌های اختلافی ایجاد نشود. پیشنهاد می‌کنیم کشورهای عرب برای ارتباط با ایران قدم بردارند که تامین کننده ثبات در منطقه باشد و ما هم خواستار همکاری در این زمینه هستیم. همچنین سازمان ملل و اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا نیز وارد این روند شوند. 

انتهای پیام/ 

نظر شما