سردار جلالی: الگوی دفاع چندلایه در برابر جنگ سایبری زیرساختی درحال پیاده‌سازی است

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۲:۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۳۷۰۲۰۹
سردار جلالی: الگوی دفاع چندلایه در برابر جنگ سایبری زیرساختی درحال پیاده‌سازی است
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تهدیدات ترکیبی دشمن به ویژه در الگوی جنگ سایبری زیرساختی گفت: با در نظرگرفتن ظرفیت های بخش های لشکری و کشوری الگوی دفاع چندلایه در برابر این مدل از جنگ تدوین و در حال پیاده سازی است.
به گزارش خبرگزاری برنا، نشست کمیته پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی و مدیران پدافند غیرعامل با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس، جانشین و معاونان سازمان و جانشینان قرارگاه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور و روسای کمیته پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی و مدیران کل پدافند غیرعامل این دستگاه‌ها در سالن شهید آبشناسان سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.
 
سردار جلالی در این جلسه اظهار داشت: با توجه به تمرکز حملات سایبری و تهدیدات ترکیبی علیه زیرساختهای کشور، باید این تهدیدات راهبردی را در سطوح مختلف احصاء و درس آموخته های مدیریتی حوادث و حملات سایبری را بررسی کنیم و برنامه پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، دشمنان تلاش کرده اند شدت خصومت خود علیه ایران را افزایش دهند، گفت: با اقدامات قاطع و موثر کشور در حوزه دفاعی عملا آنها تا حدود بسیار بالایی از اقدام نظامی ناامید شده اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این قدرت بازدارندگی، دستاورد ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: این امر سبب تغییر راهبرد دشمن به سمت فشار همه جانبه حداکثری با تمرکز بر حوزه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و بین المللی شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه ما امروز با یک جنگ ترکیبی چندلایه مواجه هستیم گفت: یکی از پایه‌های این راهبرد، شبکه نفوذ یا بهره گیری از تهدیدات درون‌زا است. پیداکردن آسیب پذیریهای سایبری در زیرساختهایی که تاثیرگذاری بالایی در خدمات رسانی به مردم دارند و توسعه پیامد اختلال در کارکرد زیرساخت‌ها از طریق عملیات رسانه‌ای در بستر شبکه‌های اجتماعی از جمله ویژگی این تهدیدات است.

برای مقابله، باید برنامه‌ای متناسب با ویژگی های تهدید طراحی کرد

سردار جلالی با بیان اینکه برای مقابله با هر نوع تهدیدات باید برنامه‌ای متناسب با ویژگی های هر تهدید طراحی کرد، گفت: باید پیش از هر اقدامی، تهدیدات درون زا را کاهش داده و مدیریت کنیم و ساختار امنیت سایبری را در هر دستگاه مورد بازنگری قرار دهیم. توسعه راهبرد پدافند سایبری، گام بعدی اقدامات است که باید در دستور کار قرار گیرد. طراحی برنامه تضمین تداوم کارکردهای ضروری هر دستگاه، گام سوم و ضروری برنامه مقابله با این تهدیدات است به این معنا که در شرایط تهدید، زنجیره کارکرد و خدمت رسانی قطع نشود.

اقدامات اساسی امن‌سازی سایبری

سردار محمدرضا فرجی پور، جانشین فرمانده قرارگاه پدافند سایبری کشور نیز در این جلسه با اشاره به تاریخچه حملات سایبری، اظهار داشت: شاهد افزایش حملات سایبری به زیرساختهای حیاتی کشور در سالهای اخیر هستیم که انواع و اهداف حملات نیز متفاوت و خاص شده است.

به گفته فرجی پور تهیه و تدارک ساختار و سازمان مناسب برای مقابله با تهدیدات سایبری در هر دستگاه، تامین و تربیت نیروهای انسانی متخصص و متعهد و بکارگیری تجهیزات بومی، امن و مطمئن و پایش مرتب آسیب پذیری‌ها از جمله برخی درس آموخته‌های حملات سایبری است.

اهمیت تامین امنیت سایبری پایگاه‌های داده

فرجی پور با بیان اینکه در بحث تامین امنیت سایبری پایگاه‌های داده، سندی مجزا برای الزامات و ملاحظات پدافندی آن تدوین شده است، تصریح کرد: دستگاه هایی که با پایگاه های داده سر و کار دارند باید حتما این سند را تهیه کرده و الزامات آن را رعایت کنند.

مهندس هادی کریمی نیسیانی، معاون فنی قرارگاه پدافند سایبری نیز در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی از چند حادثه سایبری از جمله حمله به سامانه هوشمند سوخت در سال 1400 پرداخت و توضیح داد: پس از دفع این حمله، اقداماتی برای مصونیت بخشی این شبکه در دستور کار قرار گرفت تا مجدد دچار چنین تهدیداتی نشود، با همین هدف، سند مصون‌سازی به عنوان نقشه راه امنیت سایبری در سامانه هوشمند سوخت در دستور کار قرار گرفت که اقداماتی بسیار اساسی و بنیادین انجام شده و ادامه دارد.

در ادامه این جلسه، جلیل سالاری؛ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در سخنانی به ارائه گزارش اقدامات وزارت نفت در حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و اقداماتی که با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و مرکز افتای ریاست جمهوری برای امن‌سازی در برابر تهدیدات سایبری انجام شده، پرداخت.

انتهای پیام/ 

نظر شما