برنا گزارش می‌دهد؛

ابعاد تنش در روابط واشنگتن و تل آویو/ مثلث آتش میان روابط بایدن، نتانیاهو و اپوزیسیون صهیونیست

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۵:۵۴
کد خبر: ۱۴۵۴۲۶۲
ابعاد تنش در روابط واشنگتن و تل آویو/ مثلث آتش میان روابط بایدن، نتانیاهو و اپوزیسیون صهیونیست
به نظر می رسد فشارهای سیاسی و اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو باعث تنش‌هایی میان تل آویو و واشنگتن شده است و کاخ سفید در پرونده‌های زیادی با دولت کنونی رژیم صهیونیستی اختلاف دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، اعتراضات در سرزمین های اشغالی در ۱۳ هفته گذشته گسترش روز افزون داشته است، این اعتراضات که در واکنش به تصمیم های کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو است، موجی از اعتصابات را هم شکل داده، به گونه ای که زندگی‌مردم را از شکل عادی خارج کرده است. 

این اعتصابات سراسری و اعتراضات هفتگی در روز های اخیر که به دلیل اعتراض به طرح قانون اصلاحات قضایی نخست وزیر رژیم صهیونیستی قوت گرفته، وارد فاز جدیدی شده است و آشفتگی در سرزمین های اشغالی و تل آویو به قدری است که صدای آمریکایی ها را هم در آورده است.

1548642_210

طرح قانون اصلاحات قضایی چه تبعاتی دارد؟

در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به "اصلاح قانون قضایی" که ساکنان سرزمین های اشغالی از آن به کودتای "قانون پایه" تعبیر می کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح همچنین، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

معترضان می‌گویند طرح تغییرات قضایی ضربه سختی به دموکراسی وارد می‌کند، زیرا تأثیر دیوان عالی (بالاترین نهاد قضایی رژیم صهیونیستی) را بر روند تصویب قوانین پایه محدود می‌کند و به اعضای کنست اجازه می‌دهد مصوبات آن را تعویق بیندازد.

این طرح به کابینه اجازه می‌دهد بر کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند، سیطره یابد. نتانیاهو مدعی است این طرح بر دموکراسی تاثیری نخواهد گذاشت و هدف آن بازگرداندن تعادل بین قوا (قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی) است.

خریدن زمان برای تعویق در وقوع انقلاب بزرگ در اسرائیل

اعتصابات سراسری و اعتراضات هفتگی به این طرح، سرانجام موجب شد که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی اندکی از طرح جنجالی اصلاح نظام قضایی عقب نشینی کند، هرچند اظهارات وی برای تعویق این طرح با تردید مخالفان و حمایت هوداران وی همراه بود.

نتانیاهو در یک نطق تلویزیونی در این باره گفته است: رای گیری در مورد اصلاحات قضایی را به تعویق می اندازیم، اما هرگز از آنها دست نخواهیم کشید.

به دنبال توقف موقت طرح جنجالی توسط نتانیاهو، وزیر جنگ پیشین وی گفت که نتانیاهو اعتقادی به لغو طرح خود ندارد.

تحلیلگران غربی هم اعتقاد دارند «بنیامین نتانیاهو» با تعلیق موقت اصلاحات قضایی تلاش دارد از بالا گرفتن اعتراضات جلوگیری کند و با خرید زمان مانع وقوع یک انقلاب بزرگ و فروپاشی سیاسی و اجتماعی اسرائیل شود.

زنگ خطر برای فروپاشی اسرائیل به صدا در آمد

به اعتقاد تحلیلگران بنیامین نتانیاهو که خطر فروپاشی اقتصادی و اجتماعی اسرائیل را همچون سقوط کابینه خود امری محتمل دیده، اکنون دریافته است به واسطه اعتصابات و اعتراضات خیابانی گسترده در کنار نافرمانی ها در ساختار کابینه و حتی در ارتش، زنگ خطر برای موجودیت رژیم صهیونیستی این بار بلندتر از همیشه به صدا در آمده است.

همچنین تحلیلگران می گویند: ائتلاف تندورویی که نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات تشکیل داد به همراه تلاش های وی برای فرار از محکومیت در دادگاه موجب شد تا رژیم صهیونیستی در ورطه فروپاشی قرار بگیرد. 

از سوی دیگر هرج و مرج در سرزمین های اشغالی و تل آویو به قدری است که تنش میان آمریکا و اسرائیل افزایش یافته و بایدن به نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیامی خصوصی ارسال کرده است. 

به گفته دو مقام آمریکایی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چند ساعت قبل از پخش پیام تلویزیونی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تعلیق طرح جنجالی اصلاحات یا همان کودتای قضایی از نظر مخالفان، در پیامی خصوصی و صریح از نتانیاهو خواسته است که این موضوع را متوقف کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره اصلاحات حقوقی و قضایی در کابینه رژیم صهیونیستی که مخالفانش آن را کودتای قضایی می دانند، در انتقادی کم سابقه به خبرنگاران گفت: من مانند بسیاری از حامیان قوی اسرائیل، بسیار نگران هستم. نگران هستم که آنها این موضوع را به درستی درک کنند. آنها نمی توانند این راه را ادامه دهند و من این موضوع را روشن کرده ام.

61771629

تارنمای آمریکایی آکسیوس در این زمینه نوشت: کاخ سفید بارها از نتانیاهو خواسته است تا از وجود اجماع گسترده در مورد این طرح اطمینان حاصل کند، اما پیام خصوصی بایدن منعکس کننده تنش میان آمریکا و اسرائیل و نگرانی شدید بایدن در خصوص این طرح است.

یک مقام آمریکایی گفت، تصمیم نتانیاهو در اواخر یکشنبه برای برکناری یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم، کاخ سفید را نگران کرد و این اقدام گفتگوها درباره واکنش‌های احتمالی آمریکا را آغاز کرد

اما در بحبوحه بحران در اسرائیل سفر نتانیاهو به آمریکا و دعوت آمریکا از وی سوال برانگیز بود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به این زودی به واشنگتن دعوت نمی‌کند، موضوعی که عصبانیت نتانیاهو را هم به همراه داشت.

این در حالیست که معمولا نخست وزیران رژیم صهیونیستی در آغاز هر دوره کاری، برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید دعوت می‌شوند اما ادامه شهرک‌سازی‌ها در سرزمین اشغالی و همچنین تظاهرات علیه نتانیاهو موجب شده است کاخ سفید دعوت نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی را به تاخیر بیندازد.

در حالی که روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از «توماس نایدز» سفیر واشنگتن در سرزمین اشغالی نوشته بود که رئیس جمهور آمریکا در ماههای آینده میزبان نتانیاهو است.

سفیر آمریکا در سرزمین اشغالی هم اعلام کرده بود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در ماه های آینده میزبان بنیامین نتانیاهو در واشنگتن باشد.

نتانیاهو هم که از این حرف‌ها عصبانی شده و برایش رنگ و بوی تهدید و فشار داشته، در پاسخ گفته است: اسرائیل تصمیماتش را بر اساس فشارها از خارج نمی‌گیرد.

او در پیامی توئیتری و در دفاع مجدد از مواضع کابینه خود برای ایجاد تغییرات ساختاری در نظام قضایی رژیم صهیونیستی، در جواب به بایدن نوشت: «اسرائیل کشوری مستقل است که تصمیمات خود را بر اساس خواست مردم خود می‌گیرد و نه بر اساس فشارهای خارج از کشور از جمله بهترین دوستان».

4339621

بن‌گویر نیز همانند نتانیاهو، نخست‌وزیر کابینه این اظهارات بایدن را مصداق «دخالت در امور داخلی اسرائیل» توصیف کرده و گفت: «دولت بایدن باید درک کند که اسرائیل یک کشور مستقل است و ستاره دیگری در پرچم ایالات متحده نیست».

در شرایطی که بحران در فلسطین اشغالی بر سر طرح مدنظر نتانیاهو برای اصلاح ساختار قضایی رژیم صهیونیستی همچنان خبرساز است، ایجاد تنش در روابط تل آویو و واشنگتن صدای یائیر لاپید نخست‌وزیر سابق این رژیم را درآورد.

لاپید در پیامی توئیتری به درگیری لفظی اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو واکنشن نشان داد و مواضع کابینه نتانیاهو را محکوم کرد.

رهبر اپوزیسیون در فلسطین اشغالی در این پیام نوشت: « اسرائیل برای چندین دهه نزدیکترین متحد ایالات متحده بود، افراطی‌ترین دولت در تاریخ این کشور طی سه ماه آن را خراب کرد».

اظهارنظر درباره مواضع بایدن ممنوع!

واکنش و عصبانیت نتانیاهو از بایدن به همین‌جا ختم‌نمی شود، نتانیاهو شب گذشته در اظهاراتی گفته است:اظهارنظر درباره مواضع بایدن ممنوع!

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از دریافت هشدار نسبت به تحریک جو بایدن، به وزرای خود دستور داد در مورد مواضع رئیس‌جمهور آمریکا اظهار نظر نکنند.

سابقه ی دعوای لفظی اسرائیل و آمریکا 

تنش میان آمریکا و اسرائیل اتفاق جدیدی نیست و به نوعی پس از گذشت اندک زمانی در تمامی دولت های آمریکا روابط اسرائیل و آمریکا وارد فاز بحران می شود، اما این بحران ها در دولت باراک اوباما به اوج خود رسید. 

 مناسبات پرتلاطم باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هربار  دستخوش بحران جدیدی می‌شد؛ از رد کردن دعوت کاخ سفید توسط نتانیاهو  تا انتشار کاریکارتور نتانیاهو و اشاره ویژه به نقش او در حملات ۱۱ سپتامبر.

هنرنمایی هنرمند صهیونیست به مذاق نتانیاهو خوش نمی آید 

اشاره به کاریکاتور آموس بیدرمن هم در نوع خود جالب است؛روزنامه اسرائیلی هاآرتص یک کاریکاتور جنجالی را منتشر می‌کند. این کاریکاتور نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی، را در پشت حملات یازده سپتامبر نشان می‌دهد و همین امر سبب می شود که تنش‌های بین آمریکا و این رژیم تشدید شود.

“آموس بیدرمن”، هنرمند صهیونیست، در این کاریکاتور نتانیاهو را خلبان هواپیمایی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی در نیویورک اصابت کرد، به تصویر کشیده است.

کاریکاتور-11-سپتامبر

انتشار این کاریکاتور چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که یک مقام ارشد دولت اوباما، نتانیاهو را شخصی “بزدل” توصیف کرد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در پاسخ به سوال نشریه آتلانتیک که از وی پرسیده بود کدام رهبر خارجی باراک آوباما را بیش از همه مآیوس می‌کند، گفت: “مشکل نتانیاهو این است که او فردی بزدل است.”

در همین حال، “آبراهام فاکسمن”، مدیر یک گروه طرفدار اسرائیل موسوم به “اتحادیه ضد افترا” در واکنش به این کاریکاتور گفته بود: “این کاریکاتور نه تنها تصویر نادرستی از تنش‌های احتمالی موجود بین دولت آمریکا و آقای نتانیاهو ارایه داده است، بلکه به یاد و خاطره هزاران امریکایی بی گناه و دیگر افرادی که به طرزی غم‌انگیز در حادثه یازده سپتامبر جان باختند بی‌حرمتی کرده است.”

فاکسمن همچنین استدلال کرد که این کاریکاتور تئوری‌های توطئه درباره حملات یازده سپتامبر را تقویت می کند.

اوباما و نتانیاهو روابط پرتنشی را پشت سر گذاشتند، که البته با مخالفت نتانیاهو با توافق اتمی ایران به اوج رسید.

در آن زمان ستون نویس روزنامه ی واشنگتن پست آمریکا پس از سفر به اسرائیل در پاسخ به این پرسش که هم  روابط بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به چه میزان پرتنش است ، گفت:من به یاد ندارم که چنین اختلاف نظر علنی و تنش بین رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل وجود داشته باشد.

 خیانت نتانیاهو به ۴ سال خدمت ترامپ

البته زمانی ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بود، روابط گرمی با نتانیاهو داشت، تا جایی که این رهبر سابق اسرائیلی در کاخ سفید گفته بود: اسرائیل هرگز دوستی به خوبی ترامپ نداشته است.

اما رفته رفته این رابطه گرم با کنار رفتن این دو چهره از قدرت و درگیر شدن با پرونده‌های حقوقی و تحقیقات درباره تخلفات مختلف، رو به سردی رفت.

نتانیاهو سال گذشته به جو بایدن به دلیل پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تبریک می گوید، انتخاباتی که ترامپ مدعی تقلب در آن بود و خود را پیروز واقعی می‌دانست. این تبریک نتانیاهو موجب رنجش ترامپ شد.

نخست‌وزیر مکلف اسرائیل هم دیدار ترامپ با کانیه وست، رپر ضدیهودی آمریکایی و نیک فونتس، حامی برتری سفیدپوستان را محکوم کرد و گفت، ترامپ «احتمالاً می‌داند که این کار برخی خط قرمزها را زیر پا می‌گذارد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در گفت‌وگو با باراک راوید، روزنامه‌نگار اسرائیلی، با انتقاد‌هایی تند و بی‌سابقه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، مدعی شد که اگر او نبود، اسرائیل نابود می‌شد. براساس این گفت‌وگو، دونالد ترامپ احساس می‌کند با وجود تمام اقدام‌ها و حمایت‌هایی که در چهار سال فعالیت خود انجام داده، با خیانت نتانیاهو رو‌به‌رو شده است.  

دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در طول چهار سالی که هم‌زمان در ایالات متحده و اسرائیل قدرت را در دست داشتند، دست‌کم در انظار عمومی نزدیک‌ترین متحدان سیاسی یکدیگر محسوب می‌شدند، اما با توجه به کتاب باراک راوید، «صلح ترامپ: پیمان ابراهیم و تغییر ساختار خاورمیانه» که به زبان عبری نوشته و به‌تازگی منتشر شده است، نظر می‌رسد پس از این دوره، ترامپ نظر متفاوتی درمورد نتانیاهو پیدا کرده است و او را فردی خائن می داند.‌ 

فاز جدید از تنش تل آویو و واشنگتن 

به نظر می رسد فشارهای سیاسی و اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو باعث تنش‌هایی میان تل آویو و واشنگتن شده است و کاخ سفید در پرونده‌های زیادی با دولت کنونی رژیم صهیونیستی اختلاف دارد.

روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای از هنری اولسن، نویسنده در باره تنش بین آمریکا و رژیم صهیونیستی نوشت: تنش در روابط تل آویو و واشنگتن صرفا اختلافات سیاسی نیست. اختلافات ایدئولوژیک هم میان دموکرات‌های آمریکایی و دولت راست‌گرای اسرائیل رو به افزایش است و این مسئله ائتلاف دو طرف را تغییر خواهد داد. در آغاز، اسرائیل تحت سیطره چپ گرایان بود اما با مهاجرت یهودیان شرقی از شمال آفریقا و خاورمیانه این مسئله تغییر کرد و حزب لیکود از راست‌گرایان سال ۱۹۷۷ پیروز شد.

این روزنامه به نقش تغییرات جمعیتی در پیشبرد سیاست رژیم صهیونیستی به سمت راست‌گرایان اشاره و اعلام کرد که راست‌گرایان دینی حتما در انتخابات آتی تأثیر خواهند گذاشت. 

همچنین سایت آکسیوس به نقل از مسئولان آمریکایی در واکنش به تشدید تنش میان واشنگتن و تل آویو و احضار سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت: «پیش‌بینی می‌کردیم یک زمان با اسرائیل وارد تنش و بحران شویم و تا حد امکان سعی کردیم که این مسئله را به تعویق بیاندازیم؛ احضار سفیر اسرائیل نتیجه اظهارات وزیر دارایی و مسئله اصلاحات قضائی بود.»

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز