موج محکومیت‌های جهانی تصمیم ترامپ درباره قدس؛

درخت کریسمس در بیت لحم خاموش شد/ خاموش شدن چراغ مسجدالاقصی/ سخنرانی سید حسن نصرالله در مورد اقدام ترامپ

۱۳۹۶/۰۹/۱۶ - ۱۰:۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۴۶۱۸۰
درخت کریسمس در بیت لحم خاموش شد/ خاموش شدن چراغ مسجدالاقصی/ سخنرانی سید حسن نصرالله در مورد اقدام ترامپ
سخنان ماجراجویانه دونالد ترامپ درباره قدس موجی از انتقادها و محکومیت های جهانی را به دنبال داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، سخنان ماجراجویانه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره قدس موجی از انتقادها و محکومیت های جهانی را به دنبال داشت:

الجزایر: تصمیم ترامپ نقض آشکار قطعنامه های شورای  امنیت است

­ وزارت امور خارجه الجزایر تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی را نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند.

 وزارت امور خارجه الجزایر در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه انتقال سفارت این کشور به شهر قدس نقض آشکار قوانین و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و این تصمیم آمریکا دولت الجزایر را بسیار نگران کرده است .

وزارت امور خارجه الجزایر تصمیم خطرناک ترامپ را به شدت محکوم و تاکید کرد این تصمیم نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت در ارتباط با مسئله فلسطین وشهر قدس است و امکان ازسرگیری روند گفتگوهای صلح میان فلسطین و اسرائیل را که از مدتها قبل متوقف شده است ، تضعیف می کند

واکنش سعد حریری پس از تصمیم ترامپ

سعد حریری نخست وزیر لبنان ، ضمن اعلام همبستگی با ملت فلسطین ، تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را محکوم کرد.

مخالفت پاکستان با تصمیم ترامپ

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه ای مخالفت خود را با تصمیم «دونالد ترامپ» مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: دولت پاکستان با تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت می کند.

این بیانیه می افزاید: این اقدام نقض آشکار حقوق بین الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به ویژه قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 1980 بوده و همچنین از اجماع جهانی در مورد این مهم جلوگیری می کند.

براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه پاکستان، این اقدام دونالد ترامپ، صلح و امنیت منطقه را تضعیف کرده و چشم انداز صلح پایدار در خاورمیانه را در ابهام قرار می دهد.

در ادامه بیانیه آمده است: پاکستان از ایالات متحده می خواهد که از هر اقدامی که وضعیت قانونی و تاریخی قدس شریف را تغییر می دهد جلوگیری کرده و بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام کند.

سخنرانی سید حسن نصرالله در مورد اقدام ترامپ

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس روز پنج شنبه در مورد اقدام ترامپ سخنرانی می کنند.

مرکل: از تصمیم ترامپ حمایت نمی کنم

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص شهر قدس حمایت نمی کند.

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد نگران است تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، به « تشدید جدید مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان » منجر شود.

گابریل به شبکه ای آر دی گفت این تصمیم احتمالا ریختن نفت بر آتش خواهد بود.

وی افزود :« ما امیدواریم نگرانی هایمان فروکش کند. اما این تصمیم یک مشکل بزرگ است ».

تصمیم آمریکا نقض قوانین بین الملل است

مکرون گفت این، تصمیمی تاسف انگیز است و فرانسه آن را تایید نمی کند.

وی افزود تصمیم آمریکا «مخالف قانون بین الملل و همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.»

چاووش اوغلو: آمریکا از اقدامات بی حساب و کتاب اجتناب کند

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تعیین بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه طی یادداشتی در صفحه کاربری توییتری خود اعلام کرد: تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر تعیین بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل مایه نگرانی است و آن را محکوم می کنیم.

چاووش اوغلو در این پیام با عنوان اینکه تصمیم فوق نقض آشکار حقوق بین الملل و مغایر با مصوبات سازمان ملل است از حکومت آمریکا خواست تا ضمن بازنگری در تصمیم خود از اقدامات بی حساب و کتاب اجتناب نماید .

سوریه: قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند

دفتر بشار اسد ­رئیس جمهور سوریه در بیانیه ای اعلام کرد شهر قدس پایتخت کشور فلسطین باقی خواهد ماند .

 دفتر ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد مسئله فلسطین در وجدان ملت های عرب زنده و جاودان باقی خواهد ماند تا کشور مستقل فلسطین با مرکزیت شهر قدس تشکیل شود .

دفتر ریاست جمهور سوریه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس ، با انتشار بیانیه ای در صفحه تلگرام خود اعلام کرد شهر قدس پایتخت کشور مستقل و آینده فلسطین خواهد بود .

دفتر بشار اسد افزود هیچ کشور و یا رئیس جمهوری نمی تواند سرنوشت و آینده شهر قدس را رقم بزند بلکه تاریخ و عزم و اراده وفاداران به آرمان فلسطین سرنوشت این شهر را تعیین خواهند کرد .

ریاست جمهوری سوریه در بیانیه ای از تصمیم دونالد ترامب رئیس جمهور آمریکا دایر بر انتقال سفارت امریکا به شهر قدس شریف و به رسمیت شناختن این شهر مقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد.

ریاست جمهوری سوریه در بیانیه اش تاکید کرد: هیچ کشور یا رئیس جمهوری نمی تواند سرنوشت و آینده قدس را تعیین کند.

نهاد ریاست جمهوری سوریه در ادامه تصریح کرد ، سرنوشت این شهر مقدس با استناد به تاریخ و اراده و عزم رزمندگان و وفاداران به آرمان فلسطین رقم خواهد خورد.

در این بیانیه همچنین آمده است، آرمان فلسطین همچنان در وجدان ملتهای عرب و ملتهای منطقه زنده است تا اینکه کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شزیف برپا شود.

برپایه این گزارش، تشکیلات رهبری کشوری حزب بعث سوریه هم در بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم ترامب به منزله اعلام جنگ علیه مردم فلسطین و حامیان آن در منطقه و جهان دانست و آن را ادامه توطئه اعلامیه بالفور دایر بر برپایی رژیم جعلی صهیونیستی در سرزمین فلسطین اشغالی برشمرد. اتحادیه نویسندگان سوریه هم در بیانیه ای این اقدام ترامب را محکوم و آن را ناقض قوانین بین المللی خواند.

گفتگوی تلفنی رئیس جمهور مصر و رئیس تشکیلات  خودگردان

­ رئیس جمهور مصر و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماسی تلفنی درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس و پیامدهای این تصمیم گفتگو کردند .

 عبد الفتاح السیسی و محمود عباس پیامدهای تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره شهر قدس و مغایرت آن با قطعنامه های بین المللی مرتبط با وضعیت حقوقی و قانونی این شهر را بررسی کردند . 

عربستان: تصمیم ترامپ غیر مسئولانه است

 عربستان سعودی چهارشنبه شب تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی « غیر مسئولانه » خواند و آن را محکوم کرد.

عربستان همچنین  از دولت آمریکا خواسته است که در موضع خود درباره قدس و انتقال سفارتش به این شهر تجدید نظر کند.

رژیم آل سعود بر اهمیت حل مساله فلسطین بر اساس طرح صلح عربی تاکید کرد.

عربستان همچنین اعلام کرد این اقدام آمریکا بر پیچیدگی های موجود در خصوص فرایند صلح خواهد افزود.

 بی توجهی فاحش ترامپ به نظم بین المللی

عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد: دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا با به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسراییل و اعلام جابجایی سفارت آمریکا باردیگر بی توجهی فاحش خود به نظم بین المللی را نشان داد.

دولت انگلیس باید محکوم کند

جرمی کوربین رئیس حزب کارگر حزب اصلی مخالف دولت کنونی انگلیس در توییتی نوشت: اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسراییل یک تهدید بدون ملاحظه برای صلح است. دولت انگلیس باید این اقدام خطرناک را محکوم و به منظور حل و فصل عادلانه و دستیابی به راه حلی عملی برای این مناقشه اقدام کند.

ترزا می نخست وزیر انگلیس  اعلام کرد کشورش با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قدس موافق نیست.

نگرانی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از تصمیم ترامپ و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا از اقدام ترامپ درباره قدس شدیدا ابراز نگرانی و آن را رد کرد. اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد مواضع این اتحادیه در قبال قدس تغییر نخواهد کرد.

درخت کریسمس در بیت لحم خاموش شد

در اعتراض به سخنرانی ترامپ لامپ های درخت کریسمس در بیت لحم خاموش شد.

صلاحیت آمریکا در روند صلح از بین رفت

­دبیر کل سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف ) روز چهارشنبه اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی راه حل دو کشور را از بین برد.

 صائب عریقات در جمع خبرنگاران اعلام کرد ترامپ همچنین « صلاحیت آمریکا را برای ایفای نقش در روند صلح » از بین برد.

 کشورهای عربی در کنار فلسطین

عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی اعلام کرد: از کشورهای عربی می خواهیم در کنار فلسطین بایستند.

تونس: تصمیم ترامپ احساسات مسلمانان را تحریک می کند

وزارت خارجه تونس اعلام کرد: اقدام ترامپ احساسات مسلمانان را تحریک می کند.

تصمیم ترامپ ثبات منطقه را تهدید می کند

میشل عون رئیس جمهور لبنان چهارشنبه شب اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره انتقال سفارت این کشور به شهر قدس روند صلح میان رام الله و تل آویو و صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه را تهدید می کند .

آینده قدس را تاریخ و اراده فلسطینیان تعیین می کند

ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد: آینده قدس را یک کشور یا یک رئیس جمهور تعیین نمی کند، آینده قدس را تاریخ و اراده و عزم وفاداران به آرمان فلسطین تعیین می کند.

کانادا: سامان دادن به اوضاع شهر قدس جز در چارچوب یک راه حل فراگیر میسر نمی شود

وزارت خارجه کانادا اعلام کرد اوضاع شهر قدس را نمی توان جز در چارچوب یک راه حل فراگیر برای نزاع فلسطینی- اسرائیلی سامان داد.

وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد وضعیت شهر قدس فقط باید در چارچوب راه حل و توافق کلی برای پایان مناقشه فلسطین و اسرائیل حل شود .

وزارت خارجه عراق اقدام ترامپ را محکوم کرد

وزارت خارجه عراق اعلام کرد: اقدام ترامپ که منطقه و جهان را در لبه پرتگاهی نامشخص قرار داده است، محکوم می کنیم.

عراق بر مواضع خود در حمایت از آرمان فلسطین و حق مردم فلسطین در برپایی یک کشور مستقل به پایتختی قدس تأکید کرد.

عفو بین الملل : ترامپ بار دیگر بی توجهی فاحش خود را به نظم بین المللی نشان داد

عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد: دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا با به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس شریف) به عنوان پایتخت اسراییل و اعلام جابجایی سفارت آمریکا بار دیگر بی توجهی فاحش خود به نظم بین المللی را نشان داد.

ترزا می: انگلیس با تصمیم ترامپ درباره قدس موافق نیست

ترزا می نخست وزیر انگلیس چهارشنبه اعلام کرد کشورش با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قدس موافق نیست.

اعلام نگرانی موگرینی

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه نگرانی جدی خود را درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قدس اعلام کرد.

چراغ های مسجد الاقصی خاموش شد

چراغ های مسجد الاقصی در اعتراض به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خاموش شد.

مغرب سفیر آمریکا را فرا خواند

مغرب سفیر آمریکا را در این کشور پس از اقدام ترامپ در مورد قدس فرا خواند.

نوری المالکی: اقدام ترامپ، اعلام جنگ علیه مردم فلسطین است

نوری المالکی معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اعلام جنگ و تجاوز به حقوق مردم فلسطین است.

­کارشناس سیاسی سوییسی : ترامپ نشان داد که راه حل صلح برایش اصلا اهمیتی ندارد

کارشناس امور سیاسی دانشگاه برن سوییس درباره تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس گفت: رییس جمهور آمریکا نشان داد بیشتر متحد اسراییل بوده و راه حل صلح خاورمیانه اصلا برایش اهمیتی ندارد.

مانفرد السیگ کارشناس سیاسی دانشگاه برن سوییس گفت: ترامپ اکنون نقش خود را بعنوان میانجی در میان بسیاری از کشورهای متحد عربش از دست داده و این تصمیم این پیام را ارسال می کند که راه حل صلح خاورمیانه اصلا برایش اهمیتی ندارد.

این کارشناس سیاسی با تاکید براینکه این تصمیم برای روند صلح خاورمیانه غیرسازنده می باشد, گفت: طرح ترامپ یک گام یک طرفه ای بوده که بر روی آن فکر نشده است.

به عقیده این کارشناس سویسی اقدام ترامپ بیشتر دلایل داخلی داشته و درصدد گرفتن امتیاز در بین رای دهندگانش است.

به گفته این کارشناس, ترامپ با شعارهایش که می گوید (اول امریکا ) نمی داند که این تصمیم در سیاست های خارجی چه عواقبی خواهد داشت.

گردان های الاقصی خواستار آغاز مبارزه مسلحانه برای آزاد سازی همه اراضی فلسطین شد

گردان های الاقصی از تمام گروه های فلسطینی خواست صف خود را برای آغاز آزاد سازی کامل قدس و فلسطین متحد کنند. این گردان ها همچنین از سازمان آزادی بخش فلسطین و کادر رهبری آن خواست تشکیلات خودگردان را منحل و تمام توافقنامه ها را با رژیم اشغالگر لغو کنند. گردان های الاقصی از امت عربی و اسلامی نیز خواست از گزینه مبارزه مسلحانه برای آزاد سازی کامل اراضی فلسطین حمایت کنند.

 کشورهای عربی موضع واحد اتخاذ کنند

وزرات خارجه لبنان تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرد.

رئیس جمهور لبنان اعلام کرد: اقدام رئیس جمهور آمریکا خطرناک است و وضعیت ویژه شهر قدس را که در طول تاریخ برقرار بوده است نابود می کند. کشورهای عربی باید یک موضع واحد برای بازگرداندن هویت عربی به قدس و منع تغییر اوضاع آن اتخاذ کنند.

 اعتصاب عمومی فلسطینیان 

 تمام شهرهای فلسطینی از فردا پنج شنبه برای مشارکت در تظاهرات خشم علیه اقدامات ترامپ دست به اعتصاب عمومی خواهند زد.

تنشی خطرناک و حکم اعدام برای حامیان صلح

وزیر خارجه قطر گفت تصمیم ترامپ به انتقال سفارت آمریکا به قدس "تنشی خطرناک و حکم اعدام برای همه کسانی است که به دنبال صلح هستند. 

خروج آمریکا از فرایند صلح

 محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: اقدام ترامپ به مثابه خارج شدن آمریکا از حمایت از فرآیند صلح است.

وی همچنین  گفت تصمیم آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم و آن را رد می کند.

رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین همچنین تاکید  تصمیم ترامپ به منزله اعلام عقب نشینی آمریکا از نقش خود به عنوان ناظر فرایند صلح است.

محمود عباس افزود: دولت آمریکا با این اقدام با قطعنامه و توافقنامه های بین المللی و دو جانبه در خصوص قدس مخالفت کرده است.

وی تاکید کرد: موضع کشورهای عربی و اسلامی در خصوص برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس واحد است.

وی  با بیان این که هم اکنون ما بر روی طرح ریزی تصمیم های مناسب جهت پاسخ به اقدام آمریکا متمرکز شده ایم افزود به زودی یک موضع واحد فلسطینی اتخاذ خواهیم کرد که در پاسخ به اقدام آمریکا درمورد قدس خواهد بود.در پاسخ به این اقدام هیچ گزینه ای را فروگذار نخواهیم کرد.

محمود عباس تاکید کرد: قدس بزرگتر از آن است که یک تصمیم بتواند هویت آن را تغییر دهد و تصمیم ترامپ تغییری در واقعیت شهر قدس ایجاد نخواهد کرد و در این خصوص هیچ گونه مشروعیتی به اسرائیل نمی دهد. 

 رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی همچنین اعلام کرد پس از اظهارنظر دونالد ترامپ درباره قدس، آمریکا دیگر نمی تواند میانجی صلح باشد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: کادر رهبری فلسطین بر اقدام بر اساس مشورت با کشورهای دوست تمرکز می کند. قدس پایتخت ابدی فلسطین باقی خواهد ماند. اقدام ترامپ واقعیت های شهر قدس را تغییر نمی دهد و هیچ گونه وجهه قانونی به اقدامات اسرائیل نمی بخشد.

 تصمیم ترامپ اعلام جنگ است 

جهاد نخاله معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی گفت: تصمیم ترامپ اعلام جنگ محسوب می شود. وی افزود امروز روز وحدت برای مقابله با تجاوزی آشکار است که علیه فلسطین و مقدسات امت اسلامی به راه افتاده است.

وزیر خارجه قطر: تصمیم ترامپ یک تنش خطرناک است

 محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر اعلام کرد تصمیم ترامپ یک تنش خطرناک محسوب می شود و حکم اعدامی برای تمامی تلاش های صلح است.

وضع قدس باید در مذاکرات حل و فصل شود

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد وضع شهر قدس باید در مذاکرات اسرائیلی ها و فلسطینیان حل و فصل شود.

 دبیر کل سازمان ملل متحد  اعلام کرد مخالف هر گونه اقدامات یکجانبه است که دورنمای صلح برای اسرائیلی ها و فلسطینیان را به مخاطره خواهند انداخت.

تعرض آشکار به حقوق ملت فلسطین

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ درباره انتقال سفارت این کشور به شهر قدس تعرض آشکار به حقوق ملت فلسطین است .

حماس همچنین  از اعراب و مسلمانان خواست جایگاه و موقعیت آمریکا در منطقه را تضعیف و اسرائیل را طرد و منزوی کنند .

یکی از اعضای ارشد حماس تاکید کرد: تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس تجاوز علیه ملت فلسطین محسوب می شود.

 اسماعیل رضوان گفت: ما این تصمیم ستمگرانه و ظالمانه آمریکا را درباره قدس و ملت فلسطین رد می کنیم.

این تصمیم تجاوزی علیه ملت فلسطین، امت اسلامی، آرمان و اصول ماست و تحولی خطرناک در زمینه مبارزه با اشغالگران صهیونیست است.

وی افزود ما این تصمیم را تجاوز می دانیم و باید از طریق همه اشکال مقاومت در برابر این تصمیم ایستاد. اعلام می کنیم که تمامی گزینه ها برای باطل کردن این تصمیم در پیش روی ما حاضر است. ما از محمود عباس می خواهیم که شکست توافقنامه اسلو را اعلام کند.

اردن: تصمیم ترامپ نقض حقوق بین الملل است 

 اردن روز چهارشنبه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را درباره قدس، نقض حقوق بین الملل توصیف و آن را محکوم کرد.

اردنی ها در اعتراض به تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در خیابان های امان راهپیمایی کردند.

هشدار دولت مصر نسبت به پیامدهای تصمیم ترامپ

دولت مصر با اعلام مخالفت باتصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، نسبت به پیامدهای حاصل از آن هشدار داد.

شیخ الازهر در مورد پیامدهای خطرناک اقدام ترامپ هشدار داد و گفت دونالد ترامپ با این اقدام احساسات یک میلیارد و نیم مسلمان را نادیده گرفت.

 هنوز نمی دانیم چشم انداز راهبردی ترامپ چیست؟

سی ان ان به نقل از دنیس راس مقام سابق آمریکایی اعلام کرد اقدام ترامپ درباره قدس اشغالی سبب شده است رژیم اشغالگر به سمت انتخاب دشوار برود.

 دنیس راس دستیار ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با سی ان ان  گفت:« ما هنوز نمی دانیم چشم انداز راهبردی رئیس جمهور ترامپ چیست. ما دیدگاههای جدی از زبان او نشنیدیم. دنیس راس افزود ترامپ با این سخنانش خودش را در موقعیت جالبی در تناسب با اسرائیلی ها قرار داده است. او کاری انجام داده است که همه نخست وزیران اسرائیل دوست داشته اند آن را مشاهده کنند. حالا او در موقعیتی قرار گرفته است که از اسرائیل چیزی بخواهد که دادن آن امتیاز برای اسرائیل چندان آسان نیست. او فضایی سیاسی برای اسرائیل بوجود آورده است که سبب می شود برای خودش در این زمینه، اهرم فشار بوجود بیاید. سوال مطرح این است که آیا او در روزها و هفته های آینده می تواند نکاتی را مطرح کند و پیش ببرد که فلسطینی ها مدنظر دارند تا به توافق برسند. پاسخ اسرائیل به این مسئله فوق العاده حائز اهمیت است.»

هیچ ارزشی برای اقدام ترامپ قائل نیستیم

 وزارت امور خارجه مصر چهارشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد قاهره تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می کند و هر گونه پیامدهای احتمالی این تصمیم را مردود می داند.

وزارت خارجه مصر همچنین اعلام کرد: با تصمیم ترامپ مخالف هستیم و هیچ گونه ارزشی برای این اقدام قائل نیستیم.

تجمعات اعتراضی در مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول

صدها نفر در اعتراض به اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول جمع شدند.

وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه تصمیم آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را غیرمسوولانه دانست و از آمریکا خواست در این تصمیم تجدیدنظر کند.

این وزارت خانه در بیانیه ای گفت: «ما این بیانیه غیرمسوولانه دولت آمریکا را محکوم می کنیم.»

این بیانیه افزود: «از دولت آمریکا می خواهیم در این تصمیم غلط که ممکن است به نتایج شدیدا منفی منجر شود تجدیدنظر کند و از اقدامات حساب نشده که ممکن است به وضعیت تاریخی و هویت چندفرهنگی قدس لطمه بزند خودداری کند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز