سخنگوی دولت:

حقوق شاغلان، بازنشستگان و یارانه‌نقدی قبل از عید فطر پرداخت می‌شود/ اگر اختلاف نظر هم داریم در روز قدس وحدت آفرین باشیم/ توهین کنندگان به صالحی نماد ادب و فرهنگ ایران نیستند/ نگرانی نتانیاهو درباره مردم ایران جز تبسم تمسخر آمیز دولت، جوابی ندارد

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۴۰:۱۴
کد خبر: ۷۱۶۸۳۷
حقوق شاغلان، بازنشستگان و یارانه‌نقدی قبل از عید فطر پرداخت می‌شود/ اگر اختلاف نظر هم داریم در روز قدس وحدت آفرین باشیم/ توهین کنندگان به صالحی نماد ادب و فرهنگ ایران نیستند/ نگرانی نتانیاهو درباره مردم ایران جز تبسم تمسخر آمیز دولت، جوابی ندارد
سخنگوی دولت گفت: حقوق شاغلان، بازنشستگان و یارانه نقدی قبل از عید سعید فطر پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود پس از تشکر از مردم برای حماسه آفرینی در روز قدس و تبریک عید سعید فطر گفت: دولت خود را برای عیدسعید فطر آماده کرده است تا به بخشی از تعهدات خود عمل کند. تمهیداتی توسط سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و قرار است تا قبل از عید فطر حقوق شاغلین و بازنشستگان و همه ملت ایران (یارانه) پرداخت شود. این رقم سنگین است اما با تاکید جناب آقای رییس جمهور علاوه بر پرداخت حقوق شاغلین و بازنشستگان درصد افزایشی حقوق نیز لحاظ خواهد شد.

نوبخت تأکید کرد: تا پایان شهریور ماه امسال یعنی نیمه اول سال 3 هزار و 400 میلیارد برای فرهنگیان و دو هزار میلیارد برای غیر فرهنگیان واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: با وزیر آموزش و پرورش هم صحبت کردیم تا در نیمه اول سال این مبلغ را پرداخت کنیم و امیدواریم تا پایان شهریور ماه همه پاداش‌ها پرداخت شود. البته کاش توانایی دولت این بود که همین حالا بگوییم امروز همه این مبالغ را پرداخت می‌کنیم اما به هر حال محدودیت داریم وگرنه هیچ دولتی نیست که نخواهد پول بازنشستگان را پرداخت کند.

وی با اشاره به پرداخت ها در حوزه عمرانی گفت: در دو ماهه اول سال قرار شد 28 هزار میلیارد پرداخت عمرانی داشته باشیم. براساس آخرین گزارش خزانه از این 28 هزار میلیارد، 3 هزار و 139 میلیارد تومان به صورت نقدی بین طرح های عمرانی توزیع شد. 21 هزار میلیارد تومان نیز به صورت اوراق مالی در حال توزیع است. این اعداد نسبت به سه ماهه سال های گذشته متقابل است.

نوبخت با اشاره به خرید تضمینی گندم گفت: تا 20 خرداد ماه امسال 2 میلیارد و 685 هزار تن گندم خریداری شده است که ارزش آن حدود 3 هزار و 565 میلیارد تومان است. از این 3 هزار میلیارد تومان، 1800 میلیارد تومان پرداخت شد. تلاش می کنیم تا مابقی این پول نیز واریز شود.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش اظهار کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی تا 20 خردادماه، 10 میلیارد و 959 میلیون دلار از محل منابع بانک مرکزی با نرخ چهار هزار و 200 تومان به کالاهایی که ثبت سفارش شده، ارز تخصیص یافته است.

به گفته نوبخت، علاوه بر این حدود چهار میلیارد و 799 میلیون دلار از محل صادرات غیرنفتی در ساختار سامانه نیما ارز تخصیص داده شده است که در مجموع حدود 15 میلیارد و 600 میلیون دلار می شود.

وی ادامه داد: در مجموع هشت میلیارد و 771 میلیون دلار پرداخت شده است که از این رقم برای کالای اساسی یک میلیارد و 836 میلیون دلار، برای دارو و تجهیزات پزشکی 648 میلیون دلار و برای سایر کالاها همچون مواد اولیه، کالای واسطه ای و ماشین آلات 6 میلیارد و 287 میلیون دلار با نرخ چهار هزار و 200 تومانی پرداخت شده است.

سخنگوی دولت افزود: البته بخشی از ارز برای کالای اساسی و دارو با ارز سه هزار و 800 تومانی بوده است که دولت مابه التفاوت آن را می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متوسط قیمت فروش نفت 65 دلار است، اظهار کرد: در روزهایی قیمت بالای 100 دلار را نیز تجربه کردیم اما در آن زمان به هر دلیلی این فاصله ها جبران نشد؛ افتخار می کنیم که این کار را انجام دهیم اما تقاضا می کنیم ما را نیز درک کنند.

نوبخت در خصوص اهانت به مقامات و توهین به رییس سازمان انرژی اتمی در روز قدس گفت: در خصوص رخداد موهن نسبت به آقای صالحی شخص ارزشمند این نظام باید بگویم، این اقدام از سوی هر جریانی که در آن راهپیمایی در اقلیت بودند کار درستی نبود. این افراد نه تنها به سرمایه ملی بلکه به دانشمند هسته ای اهانت کردند. این افراد نماد ادب و فرهنگ مردم ایران نیستند.

وی افزود: اگر از لحاظ سیاسی اختلاف نظر داشته باشیم باید در روز قدس حرف مشترک زده و وحدت آفرین داشته باشیم. امیدواریم قوه قضاییه در این خصوص اقدام کند.

سخنگوی دولت در خصوص راه اندازی وب سایت ایرانی توسط نخست وزیر اسرائیل برای بحران آب در ایران گفت: آنقدر این موضوع پوچ و مسخره است که جز تبسم تمسخر آمیز دولت، جوابی ندارد. این مغزهای کوچک فکر می کنند که می تواند مردم ایران را تحت تاثیر بگذارند.

سخنگوی دولت با اشاره به دیدار رهبر کره شمالی با رییس جمهور آمریکا بیان کرد: دشمن سیاست جنگ روانی را علیه ما به راه انداخته و نباید به آن دامن زد. وی افزود: رهبر کره شمالی با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟ آیا این فردی که در هواپیما با یک توییت نشست سران گروه هفت را دچار اخلال می کند قابل اعتماد است؟

نوبخت ادامه داد: این شخص نماینده ملت فهیم آمریکا نیست و مطمئنا ملت آمریکا در انتخاب های آینده خود، او را از ملت خود مبرا خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور احکام برای برخی از دانشجویان بازداشت شده در ناآرامی های دی ماه، گفت: موضع دولت در این خصوص مشخص است و بارها گفته شده است. از آنجایی که استقلال قوا مطرح است اما در جلسات مشترک پیگیری میکنیم.

وی در خصوص افزایش غیرقانونی قیمت خودرو در بازار آزاد، گفت: حجم بالایی از نقدینگی در کشور وجود دارد که می تواند در بانک ها قرار بگیرد و سود دریافت شود. به هر دلیلی اگر احساس شود که این نقدینگی در کوتاه مدت سود بیشتری در بازار دیگری حاصل می شود، عده ای پول خود را از شبکه بانکی خارج و به آن بازار می برند. ملت این توقع بجا را دارد که ببینند چه اتفاقی افتاده که برخی بنگاه‌ها افزایش قیمت داشته اند، رییس جمهور محترم در این زمینه تاکید داشته و یکی دو هفته پیش رییس سازمان بازرسی هم در جلسه دعوت شد تا این مشکلات رفع شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی پیرامون اخذ تضمین در قراردادهای خارجی، گفت: پنج کشور باقی مانده در برجام اعتقاد به ماندن در برجام دارند. شرط جمهوری اسلامی ایران نیز اجرای تعهدات است.  باید در مدت باقی مانده ببینیم کدام شرکت ها می خواهند بروند و کدام شرکت ها می خواهند بیایند؛ اما در مجموع تامین منافع ما مهم است و مهم نیست که با کدام شرکت باشد.

سخنگوی دولت در خصوص اصلاح نظام بانکی و اظهارات علما در این باره گفت: دغدغه بزرگان و علما نسبت به نظام بانکی دغدغه به حقی است. یکی از دستور کارهای شورای عالی سه قوه بحث نظام بانکی است. دولت چندین برنامه برای بانک ها داشته که بخشی از آن سال گذشته اجرا شد. افزایش سرمایه های دولت نزد بانک ها از جمله دیگر اقدامات بود. در تعامل با قوای دیگر سعی می کنیم مشکلات نظام بانکی را برطرف کنیم.

سخنگوی دولت در واکنش به تخریب مساجد در اتریش، تصریح کرد: مساجد پایگاه اسلامی است و در ایران هم کلیسا ها وجود دارد، دولت فعلی اتریش با یک نگاه سیاسی خاصی به مسائل نگاه می کند، ما از تخریب مساجد استقبال نمی‌کنیم. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص طرح ها و پروژه های در دست پیگیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: از منابع خزانه و دولت این ٢٠٠ پروژه را انجام می دهیم و کار آن شروع شده است. بعنوان مثال یکی از این پروژه ها، بحث توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است. برای شبکه ریلی ابتدا به دنبال اتصال مراکز استان ها به شبکه سراسری ریلی است که این شبکه به خارج از کشور نیز وصل است. در پنج استان کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی و غربی و استان گیلان این پروژه را دنبال کرده ایم. بیشترین تونل و پل در مسیر خط آهن قزوین-رشت قرار دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون به تاخیر افتادن بررسی لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تصویب این لوایح برای دولت بسیار مهم است. با اینکه تفاوت نگاه داریم اما به منتقدان نیز احترام می گذاریم و باید ببینیم که اکثریت مجلس چه چیزی را می خواهد. وجدان عمومی مجلس وجدان آگاه و بیداری است.

وی در پایان افزود: اگر برجام نبود حتما روزی بیش از صدها میلیارد تومان ضرر می‌کردیم. در شرایط تحریم میزان صادرات نفت در حداقل خود قرار داشت اما پس از برجام توانستیم نفت بیشتری را به فروش برسانیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز