یک حقوقدان در گفتگو با برنا:

طرح نمایندگان برای عفو عمومی به اختیارات رهبری ورود پیدا می‌کند/ این طرح از فیلتر شورای نگهبان رد نمی‌شود

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۵:۳۵:۲۲
کد خبر: ۷۱۹۰۱۰
طرح نمایندگان برای عفو عمومی به اختیارات رهبری ورود پیدا می‌کند/ این طرح از فیلتر شورای نگهبان رد نمی‌شود
یک حقوقدان گفت: طرح نمایندگان برای عفو عمومی به اختیارات رهبری ورود پیدا می‌کند و از فیلتر شورای نگهبان رد نمی شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «نعمت احمدی»، حقوقدان، در گفت و گو با خبرنگار برنا پیرامون "طرح فوریتی برخی نمایندگان به مجلس برای عفو عمومی و اعطای مصونیت ایرانیان مقیم خارج از کشور از تعقیبات قضایی" گفت: عفو برابر اصل 110 قانون اساسی جزء اختیارات رهبری است. عفو دو نوع است موردی و عمومی. عفو موردی شامل افرادی می شود که واجد شرایط مربوطه باشند و کمیته رفع عفو و بخشودگی در قوه قضاییه به پرونده آنها رسیدگی می کند و با پیشنهاد ریاست قوه قضاییه، دفتر رهبری با تکیه بر گزارش کارشناسی شده قوه قضاییه و کمیسیون عفو و بخشودگی با عفو این افراد موافقت می شود. اینها عفو مناسبتی است. وقتی ریاست قوه قضاییه این درخواست ها را از رهبری می کند، ایشان هم علی الاصول موافقت می کنند. عفو عمومی را هم هر مدت یک بار رهبری اعلام می کنند که کسانی که واجد شرایط هستند، شامل آنها می شود.

او افزود: اقایان می خواهند چه کنند؟ ایا می خواهند خارج از این دو مورد کاری کنند؟ این طرح متضمن بررسی مجدد است. نمی شود اراء قطعی محاکم را با قوانین تغییر دهیم، در این صورت می تواند مشمول اعاده دادرسی باشد که این هم نیاز به قانون گذاری دارد. در مورد افراد خارج کشور ما کسی را نداریم که بدون حکم تحت تعقیب باشد همه افراد در مقابل قانون یکسان‌اند و هیچ محکومیتی ندارند  مگر اینکه در دادگاه حکمی  مستقل علیه آنها صادر شده باشد. اگر چنین وضعی را داشته باشند بحث فرق می کند.

احمدی ادامه داد: در امور کیفری هرگاه یک قانون جدیدی بگذرد که رعایت حال محکوم باشد از موجبات اعاده دادرسی است. در خصوص این طرح باید بگویم این کیفیت چون به اختیارات رهبری و احکام قطعی ورود پیدا می کند از فیلتر شورای نگهبان رد نمی شود.

این حقوقدان در پایان افزود: در این کیفیت باید از رهبری درخواست شود که عفو عمومی دهند و به صورت مطالبه است که به مناسبت چهلمین سال انقلاب باید از مقام معظم رهبری در خواست شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز