معاون رییس جمهور خبر داد؛

آزادی و مرخصی ۱۶۰ زندانی زن و تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی/ تلاش برای صدور رای باز برای مادران زندانی

۱۳۹۷/۱۰/۲۱ - ۰۷:۱۱:۰۸
کد خبر: ۷۹۸۴۹۹
آزادی و مرخصی ۱۶۰ زندانی زن و تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی/ تلاش برای صدور رای باز برای مادران زندانی
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بیش از ۱۶۰ مددجو در بند نسوان فردیس از مرخصی پایان حبس منجر به آزادی بهره‌مند شدند و به همه زندانیان زن که استحقاق مرخصی را داشتند یکماه مرخصی اعطا شد.

«معصومه ابتکار» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "بازدیدش از زندان ها" گفت: با پیگیری‌هایی که داشتیم و همکاری که قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها تا کنون توانستیم از 6 زندان زنان در شهرهای تبریز، ارومیه، کرمان، مشهد، البرز و اهواز بازدید کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به دیدار از زندان البرز با همراهی استاندار، دادستان و مدیرکل زندان ها گفت: بیش از ۱۶۰ مددجو در بند نسوان فردیس از مرخصی پایان حبس منجر به آزادی بهره‌مند شدند و به همه زندانیان زن که استحقاق مرخصی را داشتند  یکماه مرخصی اعطا شد.

وی افزود : یکی از مهمترین اثرات این دیدار بررسی پرونده های زنان زندانی در کمیسون عفو خارج از نوبت بود که با تحقق این مهم باید شاهد آزادی تعداد بیشتر مددجویان زن زندانی  ندامتگاه فردیس در آینده باشیم.

مدیر کل زندان های استان البرز در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از نتایج این سفر و بازدید تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی جهت زندانیان نیازمند و آبرومندی بود که با مبالغ پایین بدلیل رد مال در زندان به سر می برندکه مقررشد توسط شهرداری، شورای شهر و انجمن حمایت زندانیان و چند موسسه خیریه تامین شود.

او در خصوص اقدامات در زندان ها بیان کرد:  تلاش‌های  زیادی در حال شکل گیری است. در  زندان‌ها برای بهبود شرایط عمومی زندانیان خصوصا در زمینه توان‌افزایی، آموزش، آموزش‌های مهارتی گرچه ممکن است پوشش این آموزش‌ها هنوز کافی نباشد یعنی فقط درصدی  از زندانیان بهره می‌گیرند ولی خب بسیار با ارزش است و امیدواریم و آمادگی داریم که کمک کنیم سطح پوشش آموزش‌های مهارتی برای خود زندانیان ارتقا پیدا کند.

ابتکار افزود:  گزارش‌هایی را ازاقدامات خوب و مشکلاتی که هست تهیه کردیم. مسئله‌ای که وجود دارد نگرانی از خانواده زندانیان زن است. بسیاری از زندانیان زن خانواده‌شان بدون سرپرست است، برخی همسرانشان زندانی  هستند، البته برای  آن هم برنامه‌هایی پیش‌بینی شده، در  بعضی از مباحث سازمان بهزیستی ورود می‌کند ولی کفایت نمی‌کند و یک جاهایی هم هست که واقعا این مسئله باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ما هم اعلام کردیم که آمادگی داریم.

  او خبر داد طرحی با موضوع توجه به خانواده زندانیان زن داریم که با کمک شورای اجتماعی کشور در حال تدوین و نهایی شدن است.

معاون رییس جمهور بیان کرد: دنبال پیگیری این موضوع هستیم تا جایی که احکام اجازه دهد، زنانی که فرزند دارند یعنی مادران، بتوانند از رأی باز استفاده کنند که این را هم پیگیری و دنبال می‌کنیم.

او با بیان اینکه "نسبت‌های جرایم در استان ها متفاوت است" ادامه داد: در  بعضی از استان‌ها نسبت جرائم مالی بیشتر بوده و در بعضی استان‌ها مواد مخدر، آنچه مهم است برای همه این موضوعات برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و سعی کردیم معضلات را اصلاح کنیم و انشالله بتوانیم گام‌هایی را برداریم که شرایط عمومی در زندان‌ها ایجاد شود.

ابتکار با اشاره به بازدید از مهدکودک ها در زندان گفت: برخی از مهدکودک‌های داخل زندان خوب بوده و برخی نیاز به رسیدگی دارد، همچنین از مراکز بهداشت و درمانی داخل زندان‌ها نیز بازدید کردیم که آنها هم مانند مهدکودک ها بعضی امکانات خوبی داشتند و برخی نیاز به رسیدگی و توجه بیشتر دارند. فکر می‌کنم انشالله با رویکردی که نسبت به بهبود شرایط عمومی زندان‌ها وجود دارد شاهد  تحولات بیشتری در این زمینه باشیم.

او گفت: برای زنانی که به دلیل بدهی در زندان ها هستند ستاد یا جاهای مختلف ممکن است کمک کنند مخصوصا اگر جرائم عمد نباشد. ما نیز امیدواریم کماکان با طرح ارمغان و با همراهی خیرین و مردمی که با علاقه و اعتقاد حضور دارند بتوانیم به زنان زندانی جرائم غیر عمد کمک کنیم.

نظر شما