دیپلمات سابق کشورمان:

علت اصلی مشکلات ایران اسرائیل است/ آمریکا می‌خواهد حلقه محاصره علیه ایران را در ورشو تنگ‌تر کند

۱۳۹۷/۱۰/۲۸ - ۰۵:۱۸:۲۶
کد خبر: ۸۰۰۹۵۸
علت اصلی مشکلات ایران اسرائیل است/ آمریکا می‌خواهد حلقه محاصره علیه ایران را در ورشو تنگ‌تر کند
دیپلمات سابق کشورمان درباره انتخاب ورشو پایتخت لهستان از سوی آمریکا برای برگزاری اجلاس ضد ایرانی گفت: از نظر من می خواهند این اتفاق را جدی نشان دهند.

«فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین الملل، درباره انتخاب ورشو پایتخت لهستان از سوی آمریکا برای برگزاری اجلاس ضد ایرانی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا گفت: از نظر من می خواهند این اتفاق جدی تلقی شود. کسانی که در راس این کار هستند تمایل خود را به حمله نظامی اعلام می کنند.

وی افزود: دست راستی ترین دولت اتحادیه اروپا لهستان بوده و شاید همین، دلیل انتخاب ورشو برای برگزاری این اجلاس است. ضمن اینکه لهستان بیش از سایر کشورهای اروپایی نسبت به اسرائیل احساس مسئولیت می کند. سرزمینی است که میلیون ها یهودی در جنگ جهانی دوم در آن کشته شدند و روابط ویژه ای با یکدیگر دارند و ما می دانیم که علت اصلی همه این تحریم ها و مشکلات علیه ایران، اسرائیل است.

وی یادآور شد: اسرائیل مایل است کشورهای بیشتری را در یک برنامه ای که تدارک دیده، شریک کند. تعداد کشورهایی که در این اجلاس دعوت شدند حدود 70 کشور غربی و متحدان عرب اسرائیل هستند.

مجلسی بیان کرد: برنامه آمریکا در این اجلاس پنهان نیست و این موضوع برای تنگ تر کردن حلقه محاصره ایران است، با این بهانه که دولت ایران به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم خواهان از میان برداشتن اسرائیل است. آن ها هم متعاقبا این برنامه را پیش گرفتند و مجاهدین خلق را هم جمع کردند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه متذکر شد: از بین رفتن اسرائیل شعاری است که از قدیم بود اما احمدی نژاد آن را تبدیل به یک استراتژی سیاسی و هدف اصولی کرد. از آن به بعد مسئله جدی تر شد و موجب قطعنامه ها و تحریم های بین الملی برای ایران نمود پیدا کرد.

مجلسی عنوان کرد: ایران در چند سال اخیر اعلام کرده است که در حمله به هیچ کشوری پیش قدم نخواهد شد و همچنین آغاز کننده هیچ جنگی نخواهد بود و ظاهرا این توضیحات را کافی نمی دانند. عنصر اصلی در پس همه این ها اسرائیل و سیاست های این رژیم است.

مجلسی با اشاره به رابطه ایران و آمریکا بیان کرد: از روزی که ترامپ با هدف تغییر نظام در ایران اقدام به انجام فعالیت هایی کرد، ما شاهد خسارت های زیادی هستیم. کاهش صادرات نفت، مسائل مالی و پولی که برای ایران به وجود آمده مسئله ای نیست که تازه برای کشورمان به وجود آمده باشد.

وی با توجه به واکنش ایران در چنین شرایطی مطرح کرد: اگر قرار است آتش بسی اجرا شود و وقفه ای در این روابط خصمانه به وجود بیاید، لازم است مذاکراتی صورت گیرد. دولت ها ضامن حفظ امنیت و خفظ کشورشان هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز