نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری برنا:

به شدت مخالف استیضاح زنگنه هستم/ FATF چه ربطی به شرع دارد؟/ خبرنگار «من و تو» خودش را معرفی می‌کرد، شاید مصاحبه می‌کردم

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۵:۰۳:۱۲
کد خبر: ۹۳۵۶۴۶
به شدت مخالف استیضاح زنگنه هستم/ FATF چه ربطی به شرع دارد؟/ خبرنگار «من و تو» خودش را معرفی می‌کرد، شاید مصاحبه می‌کردم
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مجمع تشخیص و شورای نگهبان به مسائلی که اصلا مرتبط با شرع نیستند ورود پیدا می‌کنند و آن را خلاف شرع می‌دانند؛ اصلا FATF و CFT به شرع چه‌کار دارند و فقط روابط اقتصادی ما را تنظیم می‌کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن مصاحبه «پروانه سلحشوری»، نماینده مردم تهران در مجلس، به شرح زیر است:

    حضورم در انتخابات گفتار خودم را نقض می‌کرد/ گفتند رد صلاحیت نمی‌شوم

چرا تصمیم گرفتید، در انتخابات شرکت نکنید؟

فکر نمی‌کردم اولین سوال‌تان برگردد به موضوع ثبت‌نام مجلس ولی فرصت مغتنمی است. حقیقتا یک روز مانده به پایان ثبت‌نام به یقین گفتم نمی‌آیم و بابت نیامدن با خودم هیچ مشکلی نداشتم اما به یک باره بزرگانی که پیشکسوت هستند و برایشان ارزش قائل هستم به من گفتند باید حضور پیدا کنم که این مرا مردد کرد. دوستان جوانم از اقصی نقاط کشور متنی با این عنوان که منتظر حضورت برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم هستیم، برایم ارسال می‌کردند اما نتوانستم وجدان خود را راضی کنم. نه ترس از رد صلاحیت داشتم و نه فشارها و هزینه‌هایی که خود و خانواده‌ام در 4 سال اخیر به شدت دادیم.  من را می‌شناسید آدمی هستم که با دلم کار می‌کنم، عقلم شاید بگوید برو ولی دلم می‌گوید نه و هرچه تلاش کردم شاید اصلاحاتی که دنبالش هستیم از طریق صندوق رأی پیگیری کنم، اما نتوانستم.

ممکن بود رد صلاحیت شوم و یا نشوم. به من گفته شد امکان رد صلاحیت من کم است ولی نتوانستم خود را راضی کنم. کسی که معتقد است این مجلس، کارآمدی ندارد و مجلس آن‌طور که باید در شأن یک مجلس دموکراتیک نیست پس وقتی حرفی را بیان کرده، نقض گفتار خود است که در انتخابات  شرکت کند. در انتخابت حضور نیافتم اما در بیرون با مردم و همراه مردم هستم.

   فراتر از زن بودن در مجلس دهم فعالیت کردم/ با مردم هستم و پا پس نمی‌کشم

فکر می‌کنم فراتر از زن بودن در مجلس دهم فعالیت کردم و بحث فراکسیون زنان نیست. همیشه کسانی هستند که صدای مردم خواهند ماند. 4 سال پیش کسی پروانه سلحشوری را نمی‌شناخت شاید خود سلحشوری هم تصور نمی‌کرد در جایگاه امروز بایستد اما وقتی اراده خداوند وسط باشد، داستان فرق می‌کند. بندگان خدا در این دایره قسمت نقطه پرگار هستند و من هم یک نقطه پرگار برای یک مدت خاصی بودم. امیدوارم بتوانم از این به بعد با مردم و در کنار مردم به خدمت خود ادامه دهم. با مردم هستم و پا پس نمی‌کشم. فعال مدنی خواهم ماند به خصوص در حوزه‌هایی که علاقه دارم و دلم می‌خواهد، بتوانم در آن‌ها حضور پررنگ داشته باشم.

ایران برایم مهم است. جوانان میهنم و میراث فرهنگی کشورم برایم بسیار مهم هستند. یکی از نقاط عطف مجلس دهم و تلاش هایی که در این مجلس شد و به ثمر رسید در حوزه میراث فرهنگی و زنان بود که لاجرم در آن حضور دارم و این راه را ادامه خواهم داد.

نیامدن شما با تحریم انتخاباتی ارتباطی دارد؟

افراد برای آمدن یا نیامدن نظرات مختلف دارند و به همان اندازه که آمدن حق مردم است، نیامدن نیز همینطور. من نه کسی را تشویق می کنم که در انتخابات حضور یابد و نه کسی را منع می کنم که نیاید اما در مورد خودم نیامدنم، بهتر از آمدنم است.

                  برای مجلس یازدهم، اصولگرایان فرصت راغنیمت شمردند

به نظر شما مجلس آینده از چه طیف‌هایی تشکیل می شود؟

ثبت نام کاندیداها برای انتخابات یازدهم با اتفاقات آبان ماه عجین شد و شور و شوق انتخاباتی را از مردم گرفت به خصوص در اصلاح طلبان، اما از آن طرف دوستان اصولگرا از طیف های متفاوت مثل اینکه غنیمتی باشد، به صورت گسترده در انتخابات ثبت نام کردند. هر یک از اصلاح طلبان باید ببینند کجا می توانند موثر واقع شوند. برای مثال این جریان تاکنون چقدر موثر واقع شده و چقدر توانسته تغییرات ایجاد کند. قطعا تغییرات مسالمت آمیز ماندگارتر بوده اما همین نیامدن من هم خودش یک نوع تفکر برای ایجاد تغییر است.  

         یامین پور بجای همه حرف می‌زند و هر حرفی که دلش بخواهد، می‌زند

به موضوع ثبت نام اصولگرایان در مجلس اشاره کردید، ارزیابی شما از افرادی که ثبت نام کردند، چیست؟ 

آنها لیستی از جوانان برای انتخابات مشخص کردند که این لیست، همان جوانان برخوردار هستند! همان جوانان گروه اندک که از هر امتیازی برخوردارند و فضا برای آنها کاملا فراهم است. جوانان نخبه این مملکت اصلا به بازی گرفته نمی شوند که بخواهند، حضور پیدا و بروز داشته باشند و خودشان را درگیر کنند. طیف یامین پور همان جوانان برخوردار هستند، آنها امتیاز دارند و هم با انواع تبعیض ها به جای همه هم حرف می زنند. همچنین هر حرفی دلشان بخواهد می زنند. اما اینها اساسا درکی از جوانان ندارند چون درک آنها از جوانی متفاوت است.

 مجلس با ریاست قالیباف، کاملا نظامی می‌شود

نظر شما درباره ریاست قالیباف در مجلس چیست؟

قالیباف یک نظامی است و اگر رئیس مجلس شود مجلس را به دست نظامیان  دادیم. البته  مجلس دهم هم همینطور بود. اگر احمدی‌نژاد می‌آمد مجلس به دست لمپن‌ها می‌افتاد و یا اگر جلیلی می‌آمد مجلس، دست آنهایی که فکر بسته و تفکر بسیار محدود و ناکارآمد دارند، می‌افتاد.

               دلایل ردصلاحیت‌ها مبهم است، شورای نگهبان دلایل را اعلام کند

به نظر شما چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت را بیان نمی‌کند؟

این را باید از شورای نگهبان پرسید. آنها هستند که رد صلاحیت می‌کنند و باید پاسخ دهند. شورای نگهبان باید جواب دهد که چرا دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام نمی‌کند. در انتخابات مجلس دهم خیلی از اصلاح‌طلبانی که با آنها آشنا بودم درحالیکه همه اهل نماز، مسلمان و معتقد هستند به جرم عدم التزام به دین مبین اسلام یا ولی فقیه رد صلاحیت شده بودند. دلایل رد صلاحیت مبهم و گنگ است در حالیکه هم در اسلام و هم قانون اساسی ما، اصل برائت است. به نظرم به خود افراد باید به طور دقیق اعلام شود.

 شخصیت‌های اصلاح‌طلب برای تایید صلاحیت‌ها با شورای نگهبان در حال رایزنی هستند 

به نظر شما آیا در این دوره شاهد پا درمیانی شخصیت‌های اصلاح‌طلب با شورای نگهبان در موضوع صلاحیت کاندیدا هستیم؟

بله قطعا این اتفاق می افتد. از همین الان هم فکر می کنم شروع شده است.

زندانی کردن دانشجو زیبنده کشور نیست/ بحران اشتغال فراگیر شده است

به اتفاقات آبان ماه اشاره کردید. مردم می خواهند بدانند در اتفاقات آبان ماه چه تعداد کشته و دستگیر شده اند. آیا مجلس می‌تواند تعداد کشته شدگان را اعلام و درباره این موضوع روشنگری کند؟

 قبل از اتفاقات آبان‌ماه کمیته‌ای به زندانیان سیاسی رسیدگی می‌کرد، فراکسیون امید همیشه پیگیر این موضوع بود. به طور جداگانه هم با همکاران تا جایی که از دست‌مان بر بیاید پیگیر مسائل می‌شویم.  یادم هست در سال 96 خیلی‌ها را زودتر گرفته بودند و اسمش را گذاشته بودند پیشگیرانه! به خصوص بچه‌های دانشجو که گفتند بعدا آزاد می‌شوند. 

در اتفاقات آبان ماه بازداشت های ناگهانی و از طرفی بی خبری 10 روزه را شاهد بودیم. چون این موضوع به تعطیلات مجلس خورد، اصلا نمی‌دانستیم چه می‌گذرد! چند روزی است که تلفن های زیادی مبنی بر بازداشت تعدادی از دانشجویان دارم. باید به این مسئله ورود کنیم. زندانی کردن دانشجو اصلا زیبنده و برازنده کشور نیست.

فضا بسیار تغییر و دانشجوی امروز با دانشجوی 20 سال قبل، خیلی فرق کرده است. امروز نه تنها از دانشجو بلکه از مردم جامعه خیلی چیزها گرفته شده است. مردم به بهانه‌های مختلف در حوزه‌های خصوصی و عمومی تحت فشار هستند. جوان به این امید که شغل مناسب و زندگی مناسبی داشته باشد، تحصیل می کند تا اگر دوست داشت ازدواج کند و اگر دوست نداشت زندگی خودش را ادامه دهد. شاهد هستیم که جوان 35 ساله حتی بیشتر خرجش را خانواده می دهد این یعنی بحران اشتغال فراگیر شده است. جوان تا کی منتظر بماند به این امید که مسئولین مملکت برایش کار درست کنند.

تبعیض و بی عدالتی در دانشگاه ها انقدر زیاد است که نخبگان را مجبور به مهاجرت می کند، چیزی که قلبم را به درد می آورد مهاجرت جوانان و نخبگانمان است. کسانی که ناچار به رفتن هستند، نه آنجا دلشان خوش است نه اینجا دلشان خوش است. این افراد با دلخوشی نمی روند، چه کسی است که وطن خودش را دوست نداشته باشد؟

امکانات کشور برای گروه معدودی تعریف شده است. تبعیض برای ورود به دانشگاه ها، عضو هیئت علمی شدن و استخدام وجود دارد. آنهایی که در این دایره تنگ و کوچک نمی گنجند به خارج از کشور مهاجرت می کنند، زیرا می شنوند، امثال مریم میرزاخانی ها و خیلی از پزشکان مطرح در خارج از کشور، به آنان پر و بال می دهند. تا زمانی که دغدغه برای حل مشکل جوانان نباشد، شاهد موج مهاجرت هستیم.

                                     سهم خواهی حرف زشتی است

بحثی مطرح بود مبنی بر سهم خواهی سلحشوری از دولت برای حضور در کابینه روحانی. آیا این خبر را تایید می‌کنید؟

زمانی که وزارت میراث تصویب شد خیلی از فعالین آن حوزه از اقصی نقاط کشور به من گفتند که شما باید مطرح شوید. من اصلا سهم خواهی را نمی‌پذیرم، همه جا شایسته سالاری را قبول دارم و شاید اگر این پیشنهاد را رئیس جمهور به من می‌داد، در وهله اول ممکن بود نپذیرم، شاید هم می پذیرفتم. اساسا این موضوع مطرح نبود. سهم خواهی حرف زشتی است. برخی افراد از ترس معرفی، شروع به تخریب من کردند.

    FATF و CFT به شرع چه‌کار دارند؟

 موازی کاری برخی نهادها چقدر بر کارآمدی مجلس تاثیر گذاشته است؟

این را بارها گفتیم، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام حق وتوی مصوبات مجلس را دارند. احکام شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون به حساب می آید و یا نهادهای دیگر اینها کارآمدی مجلس را پایین می آورد. مجمع تشخیص و شورای نگهبان به مسایلی که اصلا مرتبط به شرع نیستند ورود پیدا می کنند و آن را خلاف شرع می دانند. اصلا FATF و CFT به شرع چکار دارند و فقط روابط اقتصادی ما را تنظیم می‌کنند. قریب به اتفاق نمایندگان مجلس با ازدواج کودکان مخالف بودند ولی نمی توانند این را ابراز کنند، در این صورت مجلس چه مجلس کارآمدی می تواند باشد؟ هر موضوعی که مقداری جنبه سیاسی و اقتصادی پیدا کند، قطعا حق وتوهای این طرف و آن طرف زیاد می شود.

مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس همسویی با شورای نگهبان و مجمع تشخیص بود و در این شرایط اصلا مشکلی پیش نمی آید، زیرا هم فکر و متفق القول هستند. چالش و ناکارآمدی وقتی بروز پیدا می‌کند که به مسایلی ورود می شود که نهادهای موازی قبول ندارند. به نظر من، شورای نگهبان و مجلس یازدهم هم فکر هستند و چالشی پیش نخواهد آمد.

  هیات رئیسه مردانه جلوی طرح های زنانه را می‌گیرد

طرح ها و لوایحی که فکر می کنید تا پایان  مجلس دهم به ثمر می‌رسد، چیست؟

بحث افزایش حداقل سن ازدواج و یا 4 و 5 طرح در حوزه زنان داریم. احتمال دارد این طرح‌ها به صحن بیاید و مورد بررسی قرار بگیرد. بحث گذرنامه را بیش از 2 سال است، ارایه کردیم ولی هیات رئیسه مردانه این حسن را دارد که جلوی طرح‌های زنانه را می گیرد. فکر کنم حداقل 5 یا 6 طرح باشد که به صحن برسد، البته اگر برسد.

                                   به‌دنبال تشکیل کمیسیون میراث فرهنگی هستم

به دنبال تشکیل کمیسیون فرهنگی- گردشگری هستم. طرح مذکور در کمیسیون فرهنگی رد شد. در کمیسیون آئین‌نامه تلاش می‌کنم که به طور مستقل یک کمیسیون برای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته باشم.

درباره مصاحبه با من و تو و حواشی آن بگوئید.

من و تو خیلی کار غیر حرفه ای و غیراخلاقی انجام داد. با «نو کالر آی دی» با من تماس گرفته شد وقتی اینها زنگ زدند، دفعه اول جواب ندادم چون متوجه نشدم. یکی از دوستانم با «نو کالر آی دی» بامن تماس می‌گیرد گمان کردم اوست زنگ زدم و پاسخ نداد. بعد از چند ساعتی با این نو کالر آی دی مجددا زنگ زدند و جواب دادم، گفت من رحمانی هستم خبرنگار آزاد، چند بار هم پرسیدم خبرنگار آزاد یعنی چه؟ و برای کجا کار می‌کنید؟ که گفت گزارش کوتاه تهیه می کنم و در حین صحبتم گفت: کمیسیون ویژه‌ای می‌خواهید برای حوادث آبان ماه تشکیل دهید، دیدم چیز خاصی نیست و این را قبلا هم خبری کرده بودم. در پاسخ به سوالش گفتم در جریان طرحی هستیم تا کمیسیون ویژه‌ای را بعد از تعطیلات مجلس به صحنه بیاوریم.

  شبکه منوتو اوج بی اخلاقی را انجام داد

خبرنگار «من و تو» معرفی نکرد از کدام رسانه و کجاست؟ حالا اگر می‌گفت شاید مصاحبه می‌کردم. آدمی نیستم از رسانه ها بترسم و یا کسی بگوید اهل فلان رسانه هستم و مصاحبه نکنم. اما شبکه «من و تو» اوج بی اخلاقی و غیر حرفه ای گری را انجام داد. شاید برای مردم ما خوب بود که بدانند فعالیت این رسانه چطور بوده اگرچه شاید برای من خیلی هزینه داشت که چطور ناشناخته با یک رسانه مصاحبه کردید؟

توضیحی درباره کمیسیون ویژه برای حوادث آبان ماه می دهید؟

قطعا پیگیری می کنیم. حالا هر طور همکاران پیگیری کنند. تلاش می کنیم یا یک کمیته حقیقت یاب، زیر مجموعه کمیسیون اصل نود یا کمیسیون امنیت ملی تشکیل یا یک کمیسیون ویژه تشکیل شود.

مخالف استیضاح زنگنه هستم

نظر شما درباره استیضاح‌های سریالی در مجلس چیست؟               

استیضاح وزیر کشور را برای حوادث اخیر رقم زدیم و پیگیر هستیم، حالا نمی‌دانم در صحن چه می‌شود. به شدت مخالف استیضاح زنگنه هستم. او یکی از زحمت‌کش‌ترین افرادی است که خیلی تلاش کرده، خودمان به عینه می‌بینیم که چقدر زحمت کشیده است. استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم در دستور کار است. او در این مدت کوتاه هم اقدامات خوبی انجام نداده و بعضی چیزها واقعا آزاردهنده است، مخصوصا در مورد حوادث اخیر باید به مجلس جواب بدهند و حالا ببینیم، مجلس چکار می کند.

حالا که در انتخابات شرکت نکردید، در پایان از تلخ و شیرینی های حضورتان در مجلس دهم بگویید؟

خیلی سختی کشیدم خیلی زیاد. برای تاریخ، اتفاقاتی که در دوره ریاستم در فراکسیون زنان رخ داد را می‌نویسم، خاطرات خودم را خواهم نوشت. با همه فشارها از درون مجلس ماندم، کاری به بیرون ندارم فشار بیرون آدم را نابود نمی‌کند. هیچوقت حمایت از زنان مجلس را کم نکردم و همیشه حامی آنها بودم. در دو سال ریاستم صدای زنان و مطالبات آنها بسیار شنیده شد، هرگز عقب نشینی نکردم حتی اگر به قیمت هزینه دادن برای خود من بود مثل موضوع سحر خدایاری و یا برخورد گشت ارشاد  با آن دختر. برای اشتغال زنان در سطوح مدیریتی خیلی تلاش کردیم و خدا را شکر جواب داد. درفراکسیون زنان چند نفر بودیم و با هم کار می کردیم به خصوص 3 نفری که در کمیسیون فرهنگی هم بودیم، هرگز همدیگر را رها نکردیم.

دعوت نمایندگان زن ادوار شیرین‌ترین خاطره نمایندگی‌ام بود/ نطق 13 شهریورم برای مردم زنده است

خاطره خوبی از ریاست در فراکسیون زنان دارم. در جلسه‌ای از نمایندگان ادوار زن دعوت کردیم در  مجلس حضور یابند و عکس یادگاری از آنها داریم که خانم طالقانی هم با همان حال‌شان و با واکر آمدند. این برای من یک خاطره بسیار شیرین است. مجلس دهم به احترام آنها ایستاد.

با کدام کار یا نطق خود در ذهن مردم ماندگار شدید؟

برای مردم نطق 13 شهریورم ماندگارترین نطق بود. آن نطق هنوز دست به دست می‌شود. اما برای خودم تشکیل وزارت میراث فرهنگی ماندگارترین اقدام من است زیرا تلاش بسیار زیادی انجام دادم تا بتوانم وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تصویب کنم. این را یک گام بزرگ می‌دانم و در آن موقع می‌گفتم اگر این یک کار را به ثمر برسانم، برای کارنامه 4 ساله‌ام بس است. خدا را شکر که به ثمر رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز