چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تهمت زشت حسن عباسی به سپاه/ یک نمانیده استعفا کرد/ ظریف زیر تیغ/ مُهر تایید بر رد لوایح CFT و پالرمو

۱۳۹۸/۱۱/۱۰ - ۰۵:۱۹:۵۵
کد خبر: ۹۵۶۸۷۳
تهمت زشت حسن عباسی به سپاه/ یک نمانیده استعفا کرد/ ظریف زیر تیغ/ مُهر تایید بر رد لوایح CFT و پالرمو
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسن روحانی

صداوسیما اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور، در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور را به صورت زنده پخش نکرد. روحانی روز دوشنبه ۷ بهمن ۹۸ در همایش مذکور اظهاراتی در خصوص نقش رفراندوم و FATF مطرح کرده بود.

خبر سانسور رئیس جمهور را ابتدا «علیرضا معزی»، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی رفتر رئیس جمهور، منتشر کرد. معزی در این باره نوشت: «علیرغم هماهنگی با صداوسیما سخنان رئیس جمهور پخش نشد.»

این اولین بار نیست که اظهارات روحانی در تلویزیون سانسور می‌شود. در یکی از این موارد سانسور، اسفندماه سال ۹۷ تلویزیون در بخش خبری ساعت ۱۴ بخش‌هایی از نامه مخالفت رئیس جمهور با استعفای جواد ظریف را نخواند.

در پی این اقدام صداوسیما، علی ربیعی، سخنگوی دولت، در گفتگو با ایرنا گفت: شایسته نبود صدا و سیما در چنین شرایطی از پخش سخنرانی دکتر روحانی، که در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات بود، امتناع کند. وی گفت: همه تلاش دولت و شخص رئیس جمهوری بر این است که انتخابات مجلس باشکوه و با مشارکت گسترده مردم برگزار شود.

چهره هفته؛ محمدجواد ظریف

انتشار گفت‌وگویی از محمدجواد ظریف با مجله آلمانی اشپیگل خبرساز شد. بخشی از این گفت‌وگو به سوالی درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا پس از ترور سپهبد سلیمانی اختصاص داشت که بازتاب زیادی داشته تا جایی که دونالد ترامپ در واکنش به این بخش از مصاحبه، توییتی را منتشر کرد.

اما متن این سوال و جواب چه بود؟

اشپیگل: آیا شما بعد از قتل سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، امکان مذاکره با ایالات متحده را منتفی می‌دانید؟

ظریف: «خیر. من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه که اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بر دارد و به میز مذاکره بر گردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.»

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به اظهارات ظریف در توییتر نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم ها برداشته شود. نه، مرسی!» پس از توییت رئیس جمهور آمریکا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به آن واکنش نشان داد و به دونالد ترامپ توصیه کرد بهتر است نظرات و تصمیمات سیاست خارجی را بر اساس واقعیت‌ها پایه‌گذاری کند. در پایان ظریف از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته تا به مصاحبه‌اش با نشریه اشپیگل جهت اطلاع از صحبت‌هایش مراجعه کند و عکس بخشی از مصاحبه را آورده و توصیه کرده که حداقل این بخش را مطالعه کند اگر مصاحبه طولانی است.

البته این اظهارات ظریف واکنش «حسین شریعتمداری»، مدیرمسئول کیهان، را در پی داشت. او از این اظهارات انتقاد و گفت چرا باید با قاتل سردار سلیمانی مذاکره کنیم؟

البته این پایان ماجرا نبود و واکنش شخصیت های سیاسی را در پی داشت. حدود 100 نفر روز دوشنبه در اعتراض به وزیر امور خارجه کشورمان مقابل وزارت خارجه تجمع کردند و شعارهایی  علیه محمدجواد ظریف، سر دادند.

این تجمع در حالی انجام شد که برخی رسانه‌های مخالف دولت از ظهر یکشنبه تبلیغات وسیعی برای حضور افراد در این تجمع انجام داده بودند. اما نکته‌ای که در این میان بیشتر به چشم آمد، این بود که تعداد حاضران در این تجمع، نهایتا به 100 نفر هم نرسید و برگزارکنندگان آن، وقتی متوجه استقبال اندک از این تجمع شدند به سرعت با قرائت بیانیه ای، به این تجمع خاتمه دادند.

لازم به ذکر است؛ برخی از این 100 نفر هم رهگذرانی بودند که صرفا به تماشای تجمع ایستادند و دقایقی بعد محل را ترک کردند. با این حساب مشخص شد برخلاف تبلیغات رسانه‌های مخالف دولت، تعداد مخالفان محمدجواد ظریف حتی به 100 نفر هم نرسید.

این تجمع در حالی برگزار شد که «حمید ملانوری»، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی، در گفت‌وگو با ایرنا، اعلام کرده بود تشکل‌هایی که برای اعتراض به اظهارات وزیر امور خارجه در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه فراخوان داده اند، هیچ درخواستی برای انجام این کار از کمیسیون ماده ۱۰ نداشته و این تجمع بدون مجوز و غیرقانونی است.

 حاشیه هفته؛ اظهارات محسن رضایی؛ ابلاغ مصوبه قوه قضاییه

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره لوایح CFT و پالرمو گفت: «مدت زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده و در این حالت از نظر آیین نامه‌ داخلی مجمع تشخیص، وقتی زمان پایان پذیرد، نظر شورای نگهبان درباره لوایح، محکم است.

البته پیش از این هم «احمد توکلی»، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگو با برنا از دستور کار خارج شدن این لوایح خبر داده بود.

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، هم در همایش استانداران سراسر کشور به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «مگر چنین چیزی می‌شود و مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شود و به هم بریزد. چه کسی در این کشور تصمیم‌گیر است؟ دولت به صورت لایحه تصویب کرده و مجلس تصویب کرده و رهبری هم که به‌صراحت می‌گوید با لوایح دولت مشکلی ندارم. حال چطور می‌شود؟ اینها باید پاسخ‌گو باشند و نمی‌شود با شعار و چهار تا حرف در فضای مجازی یا حقیقی یا در این رسانه و آن رسانه، منافع ملی را زیر پا گذاشت.»

دکتر روحانی اوایل اسفند سال گذشته هم در انتقاد به بلاتکلیفی این لوایح در جمع مدیران بانکی کشور گفته بود که «نمی‌شود کشور را به ۱۰ الی ۲۰ نفر داده و بگوییم تابع تصمیمات شما هستیم.»

***

«سیدابراهیم رئیسی»، رئیس قوه قضاییه، اعلام کرد: «هرگونه فعالیت در زمینه «صوت و تصویر فراگیر» صرفا در صورت اخذ مجوز از صداوسیما مجاز است.» بخشنامه رئیس دستگاه قضا دوباره این نگرانی را به وجود آورد که صوت و تصویر قرار است دوباره در انحصار صداوسیما قرار گیرد و عرصه فعالیت و رقابت تنگ‌تر، شود.

در بخشنامه رئیسی آمده است: «با عنایت به نظریه تفسیری مورخ 1379/7/10 شورای نگهبان ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مورخ 1394/6/22 خطاب به رییس‌جمهور محترم، مبنی بر اینکه مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا بر عهده سازمان صداوسیماست. ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه قضاییه هرگونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عمل آورند. بدیهی است، هرگونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز آن سازمان غیرمجاز است.»

رئیس‌جمهور هم به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «احتراما این‌گونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.»

جنجال هفته؛ تبریزیان؛ حسن عباسی

عباس تبریزیان کتاب اصول طب داخلی هاریسون را که مرجع علم پزشکی است آتش زده. او آموزه‌های طبی خودش را تنها مرجع درست پزشکی معرفی کرده و مدت‌هاست که دارو تجویز می‌کند.

تبریزیان در حوزه علمیه نجف تحصیل کرده و درس خارج و فقه را هم تدریس می‌کند. او چند سالی است که خود را پدر طب اسلامی نامیده و می‌گوید علم پزشکی امروز دروغ و فریب است. تبریزیان می‌گوید دستیابی به علم طب همانند فقه است و درمان بیماری‌ها را باید از قرآن و احادیث استخراج کرد.

سال ۱۳۹۶ وزارت بهداشت فعالیت او را غیرقانونی دانست و خواستار توقف فعالیت‌های او و شاگردانش شد، اما فعالیت‌های او در زمینه آموزش و تولید دارو ادامه دارد و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی او همچنان فعال هستند. در این سایت‌ها داروهایی برای انواع بیماری‌ها معرفی شده و بخشی هم برای ثبت‌نام دوره‌های آموزشی برای کارآموزان وجود دارد.

در این راستا خبرگزاری حوزه گزارش داده است، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجار از اقدام حجت‌الاسلام تبریزیان در آتش زدن کتاب علمی به ‌نام طب هاریسون، آن را محکوم کرده و بیان داشته است این‌گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

«محسن اسماعیلی»، یک عضو شورای نگهبان، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در این باره نوشت: «آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون و انتشار وسیع تصویر آن را نباید ساده انگاشت و فقط به جهالت و حماقت یک مدعی فرو کاست؛ خصوصا در این زمان. هیچ نادان فرومایه‌ای نمی‌توانست بهتر از این به بدنام سازی ایران عزیز و ترویج اسلام هراسی و بردن رونق مسلمانی کمک کند.»

البته در ادامه برخی رسانه‌ها خبر از بازداشت او دادند که دادگاه ویژه روحانیت بازداشت او را تکذیب کرد.

***

«حسن عباسی»، چندی پیش و بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، در سخنانی که ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تهمت زشتی به سپاه زد: «ببینید شیوه بودجه درآوردن سپاه چگونه است؟ یک جاسوس می‌گیرد و در قبال آزادی‌اش دولت ایران یک‌ میلیارد‌و ۷۰۰ میلیون دلار از آمریکا می‌گیرد؛ یا در قبال خون‌ بهای شهید قاسم سلیمانی سه میلیارد دلار درآمد خالص از قطر داشته است.» همین اظهارات جنجالی باعث شد تا سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه، ادعای مطرح‌شده را فاقد وجاهت قانونی بداند.

این اظهارات سخیف حسن عباسی اما با واکنش تند سپاه مواجه شد و سردار شریف با رد ادعای واهی مطرح‌شده پس از شهادت سردار سلیمانی تأکید کرد: «خون‌بهای فرمانده دلاور و سردار سرافراز سپاه اسلام، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که به دست اشغالگران آمریکایی به شهادت رسید، به فرموده مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله‌العالی) خروج اشغالگران تروریست آمریکایی از منطقه است و به فضل الهی این مهم تحقق‌ یافتنی است و هیچ معادل مادی نخواهد داشت و آمریکایی‌ها طعم سیلی سپاه در هدف قرارگرفتن پایگاه راهبردی خود در منطقه و ویرانی بخش‌های مهمی از آن را به‌عنوان شروع ماجرای انتقام سخت چشیده‌اند. اظهارات خلاف واقع و نادرست این‌چنینی که ثمره‌ای جز سوء‌ استفاده دشمنان ملت ایران و ریختن آب در آسیاب آنان ندارد، هیچ‌گاه مورد تأیید سپاه نبوده و دستگاه‌های متولی امر به اظهارات و ادبیات به کار گرفته‌شده از سوی او که خارج از روال منطقی است، در چارچوب قانون و مقررات رسیدگی می‌کنند»

این تنها سپاه نیست که چنین مورد حمله حسن عباسی قرار گرفته است؛ او در سال 95 نیز ادعاهایی را به ارتش منتسب کرد که باعث شد چند روزی را در بازداشت به سر ببرد.

خبر هفته؛ بازداشت حسین کروبی

بنابر توضیحاتی که در نامه سرگشاده حزب اعتماد ملی به رئیس قوه قضاییه آمده، «حسین کروبی» در بازداشت انفرادی به‌سر می‌برد و در اعتراض به عدم رعایت موازین قانونی جلب متهمان دست به اعتصاب غذا زده است. در این اوضاع اما چنان‌که اشاره شد، حزب اعتماد ملی در نامه سرگشاده خود به رئیس قوه قضاییه، پس از تشریح جزییات مربوط به بازداشت این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب، از بازداشت انفرادی او ابراز نگرانی کرده و خواستار ورود رئیس قوه قضاییه به پرونده شده است.

دروغ هفته؛ دیدار انتخاباتی روحانی ؛ تکذیب استقرار خانواده آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر

چندی پیش خبری بدون ذکر نام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ خبری که از دیدار انتخاباتی حسن روحانی، سیدمحمد خاتمی، ناطق‌نوری و سیدحسن خمینی در کاخ سعدآباد حکایت می‌کرد اما چندی بعد 2 مقام مسئول در قوه مجریه صراحتا این خبر را تکذیب کردند.

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور، از جمله افرادی بود که ماجرای دیدار انتخاباتی 4 چهره نامبرده را تکذیب کرد و در توییتر خود نوشت: «آقایان در ذهن‌شان برای رئیس‌جمهور جلسه انتخاباتی طراحی ‌می کنند. مکان را هم تعیین می کنند. شرکت‌کنندگان را هم مشخص می‌کنند. روز و ساعت را هم اعلام می‌کنند. دستور جلسه را هم تهیه می‌کنند. در پایان صورت مذاکرات را هم منتشر می کنند. آفرین به این همه خلاقیت!»

«علیرضا معزی»، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، نیز نوشت: «تنور انتخابات را از جای دیگر و به طریق دیگر باید گرم کرد؛ از توسل به فیک نیوز، آبی گرم‌ نخواهد شد. رئیس جمهور نه امروز صبح و نه هیچ زمان دیگری، جلسه انتخاباتی نداشته و نخواهد داشت. گرچه روحانی وظیفه خود می داند که همه ارکان را برای خلق انتخاباتی رقابتی و پرشور متقاعد سازد.» تکذیبیه‌ای که از قضا باز هم کذب از آب در آمد.»

***

پرویز فتاح در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده ‌بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام و شخص مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش در کاخ مرمر مستقر شدند.  

«محسن هاشمی»، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «در مورد اظهارات آقای فتاح مبنی بر استقرار آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر، معتقدم این حرکت کاملا انحرافی و تخریبی و تنها برای تبلیغات و انتخابات بود. البته فکر نمی‌کنم منظور آقای فتاح تخریب بوده بلکه از صحبت ایشان سوءاستفاده شده است. بعید می‌دانم آقای فتاح قصد تخریب آیت‌الله هاشمی را داشتند یا اینکه ایشان نمی‌دانسته در طول 40 سال بیست‌و‌خرده‌ای سال قوه قضاییه در کاخ مرمر بوده است. در همه سال‌های پس از انقلاب، مقاماتی که مسئولیت‌های حکومتی داشته و دارند، در کاخ‌های بازمانده از دوره پهلوی مستقر هستند.»

البته درباره اظهارات فتاح، نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام بیانیه ای صادر و این اظهارات را رد کرد.

سوژه هفته؛ محمدرضا باهنر

«محمدرضا باهنر»، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از حجم وسیع ثبت نام‌ها برای حضور در مجلس، بیان کرد: «ثبت نام ۱۶ هزار نفر برای حضور در انتخابات، کار را برای شورای نگهبان سخت کرد اما امروز شاهدیم که برخی از افراد صلاحیت حضور در انتخابات را پیدا نکرده‌اند که حتی امام جمعه هستند ولی عدم التزام به اسلام خورده‌اند!»

باهنر گفت: «متاسفانه در کشور ما کادرسازی نشده است. بنده معتقدم کسانی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کنند باید در قامت یک فرمانده قوی باشند تا در پارلمان به طور موثر عمل کنند.»

خبر مهم هفته؛ سرنگونی هواپیما آمریکایی توسط طالبان

هم زمان با پذیرش مسئولیت ساقط کردن هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان از سوی گروه طالبان، رئیس شورای عالی راه نجات افغانستان و از فرماندهان سابق طالبان گفته است که گفت وگو بین آمریکا و طالبان برای چند روز متوقف شده است.

این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا با تائید سقوط هواپیمای متعلق به نیروهای هوایی این کشور در افغانستان، هدف قرار گرفتن این هواپیما توسط طالبان را تائید نکرده و اعلام کرد، هنوز اطلاعات تکمیلی در دست نیست و نمی‌توان اظهارنظری جزئی در این رابطه داشت. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، هواپیمایی که در غزنی افغانستان سقوط کرده متعلق به نیروهای مسلح این کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کشور در عین حال اعلام کرده، هیچ نشانه‌ای دال بر این که به این هواپیما شلیک شده است وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز