سخنگوی قوه قضائیه:

برای بیش از ۵۰ نفر از مفسدین اقتصادی حکم قطعی صادر شد/ برای افراد مرتبط با روح الله زم کیفرخواست صادر نشده/ حکم قطعی فعالان محیط زیست صادر شد/ ۱ نفر در استانداری تهران بازداشت شد

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۱۰:۰۸:۲۰
کد خبر: ۹۶۵۹۹۶
برای بیش از ۵۰ نفر از مفسدین اقتصادی حکم قطعی صادر شد/ برای افراد مرتبط با روح الله زم کیفرخواست صادر نشده/ حکم قطعی فعالان محیط زیست صادر شد/ ۱ نفر در استانداری تهران بازداشت شد
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در حد فاصل نشست قبلی تا امروز برای بیش از ۵۰ نفر از مفسدین اقتصادی حکم قطعی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، بیستمین نشست خبری «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه، امروز (سه شنبه ۲۹ بهمن) برگزار شد.

در ابتدای جلسه "غلامحسین اسماعیلی"، سخنگوی قوه قضائیه گفت: در گام دوم انقلاب بنابر رهنمود مقام معظم رهبری به دنبال ساختن ایرانی قوی هستیم. ایران قوی با حاکمیت قوی و مردمی قوی شکل می‌گیرد. برای این هدف باید دولت، مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، دانشگاه و اقتصاد قوی داشته باشیم.

او افزود: در این برهه حساس ما وظیفه داریم قوه قضاییه قوی بسازیم. ملاک‌های ما تامین امنیت برای جامعه، حفظ کرامت انسان، سلامت درون قوه‌ای، برخورداری از اعتماد مردم است. قوه قضاییه قوی یعنی قوه قضاییه‌ مردمی.

اسماعیلی به تدوین و ابلاغ دستورالعمل مشارکت و همکاری نهادهای مردمی با قوه اشاره و اظهار کرد: فصل جدیدی در ارتباط بین مردم و قوه قضاییه رقم خورده است. حضور ریاست محترم قوه و اعضای شورای قوه در مراسم چهلم حاج قاسم سلیمانی به عنوان قهرمان ملی عصر حاضر و دیدار رئیس قوه با خانواده بازماندگان کشته شدگان مراسم خاکسپاری شهید سلیمانی، بازدید از زندان زنان، سفرهای متعدد مسئولان عالی قوه به استان‌ها و ملاقات‌های مردمی، از اقدامات و فرایند توسعه مردمی شدن قوه قضاییه است. در عمل اثبات می‌کنیم برای مردم، شان و منزلت قائلیم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به انتخابات پایان هفته گفت: از مردم با هر سلیقه و گرایش سیاسی دعوت می‌کنیم که در انتخابات شرکت کنند و در این راه هیچ عذری پذیرفته نیست. مشکلات اقتصادی به کنار اما موازین دینی ما با انفعال تناسبی ندارد. اگر منفعل باشیم از دشمن ضربه خواهیم خورد. ایران قوی مجلس قوی می‌خواهد.

اسماعیلی سالروز اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و روز اقتصاد مقاومتی را یاداور شد و بیان کرد: تلاش ما در جهت اقتصاد مقاومتی و حمایت از کارافرینی است. اقدامات قوه قضاییه دلیلی بر این مدعاست. باید با اقتدار چوب فساد و ناکارامدی را از بین چرخ‌های تولید خارج کرد. این اقدام گاه در پیگیری ساختارهای فسادها است، گاهی در حمایت از تولید و اشتغال و گاه در حمایت از مدیران شجاع و جسور و انقلابی است که تحریم‌ها را دور می‌زنند.

او گفت: در همین راستا شاهد راه اندازی مجدد شرکت آرکاکابل اردبیل بودیم که به چرخه تولید بازگشت. نمونه دیگر گروه صنعتی ایران ترانسپو است که با ورود قوه قضاییه مشخص شد، خریدار این مجموعه اهلیت لازم را نداشته و وجوه را از طریق تسهیلات بانکی پرداخته و این فرد بازداشت شد و با ورود مدیران جدید خصوصی سازی، قرارداد واگذاری فسخ و مقرر شد، این شرکت در بورس واگذار شود و حدود ۱۰۰۰ میلیارد به بیت‌المال برگشت. در استان خراسان رضوی در ۹ ماه اول امسال از ۵۹۹ واحد صنعتی بازدید شده و ۲۲۸ واحد دچار اختلال بود که مشکلات آن برطرف و از تعطیلی آن‌ها، جلوگیری شد.

اسماعیلی برخورد با مفسدین را روی دیگر سکه حمایت قوه قضاییه از اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: در حد فاصل نشست قبلی تا امروز برای بیش از ۵۰ نفر از مفسدین اقتصادی حکم قطعی صادر شده است. حمیدرضا مرادی به جرم اخلال در نظام ارزی به حکم ۲۰ سال حبس و جزای نقدی به مبلغ بیش از ۱۲ میلیارد محکوم شد. امیرخسرو اعلایی، ۱۰ سال حبس و رد مال محکوم شد. مرتضی فلاح اشتری، به تحمل دو فقره ۲۰ سال حبس، شلاق، رد مال و جزای نقدی محکوم شد. رحیم تبریزی میاندواب، به تحمل ۱۲ سال حبس، ۱۲ میلیارد جزای مالی محکوم شد. مهرداد صفری، به تحمل ۱۲ سال حبس و ضبط ۱۲۸۰ میلیارد ریال به عنوان جزای نقدی محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره احکام فعالان محیط زیستی توضیح داد: برای متهمان موسوم به محیط زیست که از نظر ما پرونده اقدام علیه امنیت است، رسیدگی و رای آن نهایی شده است. خانم نیلوفر بیانی به جرم همکاری با آمریکا ۱۰ سال حبس، هومن جوکار به ۸ سال حبس، طاهر قدیریان به ۸ سال، سام رجبی تبریز به ۶ سال، حمیده کاشان دوست به ۶ سال، امیر حسین خالدی به جرم جاسوسی به ۶ سال حبس محکوم شدند و محکومیت آنها قطعی شده است.

او درباره همکاری قوه قضاییه با وزارت خارجه برای برگرداندن یک زندانی ایرانی در امریکا اظهار کرد: یک شهروند ایرانی ما که فعالیت تجاری انجام می داد برای او در امریکا به اتهام دور زدن تحریم ها، پرونده تشکیل شد و تحت تعقیب دستگاه قضایی امریکا قرار گرفت در حالیکه در امریکا نبود. این فرد در آلمان بازداشت شده بود امریکا اصرار داشت این فرد در امریکا محاکمه شود. تلاش های وزارت خارجه و قوه قضاییه باعث شد که این امر صورت نگیرد. یک فرد بازداشت شده آلمانی که از اماکنی عکاسی کرده بود در یک فرایند قضایی اعلام کردیم این تبعه از تسهیلات محکومان برخوردار شود تا شهروند ما به آمریکا فرستاده نشود. یکشنبه تبعه ایرانی به کشور وارد شد و ما هم تبعه آلمانی را دوشنبه آزاد کردیم.

اسماعیلی درباره پرونده طبری گفت: تحقیقات این پرونده تکمیل شده و دادسرا پیش از پایان سال نظر و رای خود را اعلام خواهد کرد. قبل از پایان سال جلسات محاکمات آغاز خواهد شد.

اسماعیلی درباره دادگاه لیدر اغتشاشات آبان گفت: ما صف معترضان را جدا می‌دانیم. رسیدگی به پرونده اغتشاشگران در دستور کار است. برخی در اغتشاشات نقش و اعمال مجرمامه داشته اند اما اتهاماتشان سبک بوده با این گروه با رافت برخورد شده و احکامشان سبک است. اما تعداد زیادی از عوامل اصلی شناسایی شده‌اند و متناسب با اعمال آنها، مجازات هایی در نظر گرفته شده است. حکم بدوی آنها صادر شده و در دادگاه تجدید نظر است.

او در خصوص فساد در کلات گفت: منطقه لواسانات به دلایلی مورد توجه افراد سودجو بوده است. رسیدگی به اعمال متقلبانه این افراد، پیچیده و سخت شده است. در دادگاه بدوی و تجدید نظر آرائی به نفع مالکین صادر شده بود اما بعدا مشخص شد، رای بر اساس مستنداتی بود که بر اساس موازین قانونی تهیه نشده بود. این موضع در کمیسیون ماده ۵ شواری معماری و شهرسازی روند غیرقانونی طی کرده بود. تغییر کاربری این اراضی غیرقانونی بوده است. آرا پیشین به دلیل معتبر نبودن مستندات مخدوش است. در این رابطه افرادی شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته اند. افرادی از شورای شهر و شهرداری هم تحت تعقیب قرار گرفته اند.

اسماعیلی درباره دستگیری پیوندی بیان کرد: بخشی از این پرونده منتهی به صدور کیفرخواست شد و به دادگاه رفت. پرونده برای رفع نقص به دادسرا برگشته است. افرادی در این رابطه، بازداشت شده و تحت تعقیب قرار گرفتند. با رفع نواقص رسیدگی این پرونده ادامه خواهد یافت. این پرونده ها ناظر به افراد است و نه سازمان. حساب سازمان از افراد متخلف جداست.

سخنگوی قوه قضاییه درباره حمایت رئیسی از برخی از کاندیداها توضیح داد: این شایعه را ما هم دیده‌ایم. من به صورت صریح می‌گویم ریاست قوه از هیچ فرد، لیست و جریانی حمایت نمی‌کند، لیست و کاندیدا ندارد اما همه جریانات سیاسی ملاقات‌هایی با ایشان داشته‌اند و تقاضاهای داشته اند. اما ایشان صراحتا گفته‌اند به دلیل لزوم نگه داشت شان قوه قضاییه، مداخله نمی‌کنم و به مراجعین هم، همین پاسخ داده شده است.

اسماعیلی درباره پرونده ورمیر کمپست توضیح داد: این پرونده بالغ بر ۱۳ هزار شاکی دارد و ۱۳۰۰ جلد است. ۲۷ کلاسه از ۳۲ کلاسه منتهی به صدور رای شده و ۵ کلاسه باقی مانده که آخرین جلسه رسیدگی به آن، هفته دیگر برگزار می‌شود و قبل از پایان سال رسیدگی به پایان می‌رسد.

او در رابطه با افرادی که متهم به همکاری با روح الله زم هستند، بیان کرد: کار تحقیقات هنوز ادامه دارد و برای افراد مرتبط هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات فرانسوی که  آزادی دو شهروند فرانسوی در ایران را خواستار شدند گفت:  یکی از این دو نفر شهروند فرانسوی است  و دیگری شهروند ما و ایرانی است. در مورد اینکه دو تابعیتی است باید بگویم  قانون ما تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه ما او را تبعه کشور جمهوری اسلامی می دانیم. آنها  اتهاماتی  رابطه با اقدام علیه امنیت کشور داشتند. ما  به هیچ عنوان مداخله هیچ کشور بیگانه‌ای به ویژه کشورهایی که علیه نظام جمهوری اسلامی اقدامات خصمانه‌ای می کنند را  در امور داخلی و قضایی کشور نمی پذیریم.  همین کشور فرانسه بود که از یکی از متهمان بزرگ امنیتی  ما یعنی روح الله  زم که آسیب فراوانی به کشور زد، در حد شخص دوم مملکت فرانسه  حمایت کرده و برای او  گارد حفاظتی می گذارند. این ادعاها و عملکردها مغایر است.  ما خواهانیم که همه دولت‌ها براساس مقرراتشان عمل کنند و اجازه مداخله به آنها نمی دهیم. کیفرخواست پرونده صادر شده و متهمان  در زندان هستند و ۱۳ اسفند ماه جلسه دادگاه برگزار می شود.

اسماعیلی در خصوص کمپین شفافیت مالی کاندیداها و اقدامات قوه قضاییه گفت: ما پولشویی را جرم می دانیم فارغ از اینکه کجا هزینه می شود به آن رسیدگی می‌کنیم. مجلس در این رابطه مصوبه‌ای داشته است و به دلیل جنبه قانونی‌ای که دارد، مورد توجه همکاران قضایی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه درباره ورود قوه قضاییه به فرایند برگزاری انتخابات گفت: ما در اجرا و نظارت بر انتخابات نقشی نداریم. شورای نگهبان و هیات های اجرایی موجود هستند. ما ستادهای رسیدگی به جرایم انتخاباتی و شعب ویژه را در سراسر کشور راه اندازی کرده‌ایم. اگر گزارشی از تخلفات انتخاباتی به ما واصل شود، رسیدگی خواهیم کرد.

او در خصوص برخورد با  اعتراضات مدنی به مثابه اقدام علیه امنیت گفت: اعتراض غیر از اقدام علیه امنیت ملی است. بین اعتراض و اغتشاش هم فرق قائلیم. افرادی که اقدام علیه امنیت می‌کنند و خود را معترض می‌دانند، در اینجا قانون تکلیف را مشخص کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره شکایت خانواده شهدای مدافع حرم گفت: در این ارتباط دو سری اقدامات داریم، تهیه دادخواست و درخواست غرامت. در ارتباط با ترور شهید سلیمانی هم از ناحیه دادسرا اعلام جرم شده است و در ستاد حقوق بشر نیز، دادخواست ثبت شده و در حال رسیدگی است. خانواده شهید سلیمانی گفته بودند بعد از چهلم اقدام قضایی می‌کنند و تاکنون اقدامی از جانب آنها صورت نگرفته است. در عراق هم در این رابطه پرونده‌ای تشکیل شده است.

اسماعیلی درباره فرهاد مجیدی و نامه او به رئیس قوه قضاییه گفت: تا الان در سوابق خود ثبتی از این نامه را ملاحظه نکردیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره کلاهبرداری از داوطلبین انتخابات گفت: آنها مدعی هستند که ذی‌نفوذند اما در واقعیت اینطور نیست. برخی می‌گویند جرم این افراد کلاهبرداری است و نه ارتشا، برای ما فرقی نمی‌کند و به اعمالی که وصف مجرمانه دارند، رسیدگی می‌کنیم. فردی گفته بود من پسر فلان مقام کشور هستم در حالیکه این مقام اصلا پسر ندارد. در این رابطه، یک نفر در استانداری تهران بازداشت شده است.

اسماعیلی درباره تخلفات و گزارشات یکی از داوطلبین انتخابات از سوی شورای شهر بیان کرد: در این برهه حرف و سخنی که ممکن است از آن له یا علیه کاندیدایی برداشت شود، غیرقانونی است.

او در خصوص تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان ماه و پاس‌کاری اعلام آمار بیان کرد: سعی ما این است در چارچوب ضوابط اظهارنظر کنیم. این موضوع تعیین تکلیف شده و متولی این امر خود شورای امنیت است. چند تن از این ها نیروهای خود ما بوده‌اند. عده‌ای توسط اغتشاشگران کشته شده اند و این امر نیاز به تفکیک دارد. شوراهای تامین استان‌ها و شورای امنیت ملی، متولی این امر هستند.

اسماعیلی در خصوص بازداشت بهاره هدایت و نحوه بازادشت و ضرب و شتم و اعتصاب غذای او توضیح داد: ارتباطی بین دستگیری افراد و انتخابات نیست. بازداشت در حراست دانشگاه نبوده بلکه خارج از دانشگاه بوده است. به ادعای ضرب و شتم رسیدگی خواهیم کرد. خبری که من دارم این است که تا غروب امروز با تامین وثیقه آزاد خواهد شد، مگر اینکه قرار وثیقه با مشکل مواجه شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده ندا ناجی گفت: حکم قطعی او صادر شده است. حکم دادگاه بدوی به دادگاه تجدید نظر رفت و حکم نهایی او به یک دوم، کاهش پیدا کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز