رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا:

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی با ایتالیا داشتیم/ هنوز فرصت برای خروج از لیست سیاه FATF وجود دارد/ آزادسازی حساب‌ها و پول‌‌های ایران در ایتالیا، باید توسط بانک مرکزی صورت گیرد

۱۳۹۸/۱۲/۰۹ - ۰۵:۰۰:۳۱
کد خبر: ۹۷۰۲۳۶
یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی با ایتالیا داشتیم/ هنوز فرصت برای خروج از لیست سیاه FATF وجود دارد/ آزادسازی حساب‌ها و پول‌‌های ایران در ایتالیا، باید توسط بانک مرکزی صورت گیرد
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به اعمال محدودیت‌های بانکی برای حساب‌های ایران پس از ورود به لیست سیاه FATF اظهار کرد: خوشبختانه این بار گروه اقدام ویژه مالی اعلام کرده که هر زمان ایران تصمیم به عضویت درFATF و پذیرش شرایط این نهاد بگیرد، دیگر در نوبت‌های 9 ماهه و یک ساله قرار نمی‌گیرد و بلافاصله بررسی و رفع محدودیت می‌شود.

«احمد پورفلاح»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت: طبق پیش‌بینی‌ها محدودیت گردش پول و روابط بانکی با تصمیم FATF بیشتر شده و همه حساب‌های ما در کشور‌های مختلف اروپایی، مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

او افزود: FATF جدای از تحریم‌ها برای حساب‌های ما محدودیت ایجاد می‌کند چرا که باید همه حساب‌ها مورد بررسی قرار گیرد که این پول از کجا آمده و یا به کجا می‌خواهد برود، بعد مجوز جابجایی بدهد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در خصوص راهکارهای پیش رو برای آزادسازی حساب‌های ایران در بانک‌های اروپایی خاطر نشان کرد: شاید بتوانیم مویرگی و یا از طریق تهاتر کالا و خدمات توسط تعاونی‌های مرزی پول‌های ایران در حساب‌های خارجی را جابجا کنیم اما قطعا حجم و میزان آن‌ها در حدی نیست که بتواند، نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی را تامین کند.

پورفلاح تاکید کرد: نمی‌توانیم به راحتی نیازهای اقتصادی را که در سطح 18 یا 19 دنیاست، برطرف کنیم و با تراکنش‌های خرد و مویرگی منابع طرح‌هایی مثل نیروگاه، پالایشگاه، سد و یا کارخانه‌های بزرگ و مگا پروژه‌هایی از این دست را تامین کنیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا، کارگروه اقدام ویژه مالی اعلام کرده که اگر ایران بخواهد به این پیمان بپیوندد، دیگر وارد پروسه‌ نوبت 9 ماهه و یک ساله نمی‌شود و بلافاصله وضعیت آن مورد بررسی قرار گرفته و رفع محدودیت، می‌شود.

پورفلاح ابراز امیدواری کرد با توجه به تغییرات مجلس در دوره بعد، موضوع FATF باز هم مورد بازبینی قرار گیرد چراکه تصمیمات این نهاد ربطی به برجام ندارد و اگر حتی تحریم‌ها و محدودیت‌های آن نیز حذف شود اما ما، عضویت رسمی در FATF ندشته‌ باشیم مشکل جابجایی پول و مبادلات مالی خواهیم داشت.

او در خصوص وضعیت و میزان حساب‌های ایران در ایتالیا گفت: ایتالیا زمانی شریک اول تجاری ما در سال‌های طولانی بوده و هنوز هم نقش دوم را در اروپا دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا تصریح کرد: در سال‌های گذشته ما 7 الی 8 میلیارد دلار مبادلات مالی با ایتالیا داشتیم که بیشتر شامل نفت و مواد پتروشیمی می‌شد. در سال‌های اخیر به ویژه در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هم حداقل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی با ایتالیا داشتیم و البته قطعا همان زمان مبالغی به ایران پرداخت شده و جنس وارد ایران شده اما ممکن است، مقادیری هم در آن کشور رسوب کرده‌‌ باشد که امروز با مشکل جابجایی همراه شده‌ است.

او تاکید کرد: البته در زمان قبل از تحریم‌ها، همه این مبادلات شفاف بوده و مشکل قانونی نداشته پس منشا پول‌های ما، مشخص است.

پورفلاح خاطرنشان کرد: احتمال و امکان آزادسازی حساب‌ها و پول‌‌های ایران در ایتالیا با پیگیری بانک مرکزی وجود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز