پرونده ویژه "برای مردم"

عملکرد دولت در استان سیستان و بلوچستان/ اشتغال بیش از ۱۶ هزار نفر برآیند اجرای طرح ملی مسکن در استان

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۶:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۳۲۸
عملکرد و اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سیستان و بلوچستان ، از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون در شمال استان سیستان و بلوچستان ۷۳ کیلومتر راه دو بانده افتتاح شده و تا پایان سال نیز ۷۰ کیلومتر دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد همچنین در منطقه جنوب استان نیز تا شهریور ماه سال جاری ۷۰ کیلومتر جاده دو بانده تحویل خواهد شد و ۷۰ کیلومتر دیگر نیز تا پایان سال تحویل می شود.

تکمیل و بهره برداری از پل بزرگ نهراب در منطقه سیستان و احداث ۸ پل در جنوب استان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان است.

 با تکمیل فرودگاه سراوان در آینده نزدیک شاهد انجام پرواز تهران - سراوان و بالعکس از این فرودگاه خواهیم بود.

 به منظور سهولت در تردد تجار و مسافران، مقدمات راه‌اندازی خط مسافربری دریایی چابهار به عمان نیز انجام شده است.

اشتغال بیش از ۱۶ هزار نفر برآیند اجرای طرح ملی مسکن در سیستان و بلوچستان

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان اولویت نخست دولت سیزدهم در این استان رونق صنعت و ایجاد اشتغال را به همراه داشته است.

در رابطه با پروژه های اشتغال زا در استان نیز تاکنون ۱۶ هزار و ۸۰۶ نفر در طرح نهضت ملی مسکن این استان اشتغال پیدا کردند که در صورت اجرای مداوم این طرح هیچ فرد متخصصی که مهارت های فنی را کسب کرده بیکار نخواهد ماند.

واگذاری و سند دار شدن اراضی مازاد دستگاه های دولتی استان به نام طرح نهضت ملی مسکن موجب سرعت بیشتر این طرح می شود.

بزرگترین مشکل در استان خشک سیستان و بلوچستان؛ مسئله آب است به ویژه در منطقه سیستان که متاسفانه در تداوم خشکسالی ها بارندگی بسیار ناچیز بوده و در طرح جهاد آبرسانی که در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته ۲۰۰۰ روستای سیستان و بلوچستان مشمول این طرح قرار گرفتند که در این راستا آبرسانی به ۴۰ روستا انجام شده و صد روستا نیز در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارند.

به منظور تامین آب شرب شهر زاهدان حفر ۱۰ حلقه چاه در منطقه حرمک در دستور کار قرار گرفته که تاکنون پنج حلقه وارد مدار شده و بهره برداری از پنج حلقه چاه دیگر نیز در آینده انجام خواهد شد. و در مجموع برای تامین آب در سراسر استان؛ در ۱۵۰ نقطه حفر چاه، کف شکنی و لایروبی انجام شده است.

چاه های ژرف نوآوری جدیدی است که در کوتاه مدت می تواند مشکل آب استان را حل کند بنابراین نیازمند حفر ۱۰۰ حلقه چاه ژرف در استان هستیم؛ پس از سه چاه ژرف منطقه سیستان چهارمین چاه ژرف در منطقه گشت سراوان حفر شد که در عمق ۱۶۰۰ متر به آب رسید.

مرزهای طولانی استان سیستان و بلوچستان یک فرصت است

 ۱۶۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان فرصت خوبی برای مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری می باشد. و همچنین تعداد ۶ بازارچه خرده فروشی در مرزها مستقر می شود بازارچه پیشین تا پایان تیرماه به بهره برداری می رسد.

دو شاخص بهداشت و درمان و آموزش بسیار مهم و در اولویت بوده و در این راستا ۲۰۰۰ کلاس که اکثرا به صورت مدارس شبانه‌روزی و هنرستان خواهد بود، تا پایان سال تحویل داده می شود.

 استان و بلوچستان با وجود معادن غنی طلا و مس؛ جزو استان های برتر کشور در حوزه معادن است و شرکت های بزرگ کشور از جمله "شستا"، "چادرملو" و "گل‌گهر" در پروژه های معدنی استان فعال شده اند.

در حوزه توجه به پروژه های ورزشی، ۴۰ زمین چمن در استان احداث شده و تجهیز و تکمیل پروژه های ورزشگاه المپیک زاهدان، زهک و زابل در حال اتمام است.

خبرنگار : اکبر تجلی

انتهای پیام

 

نظر شما