ماله کشی سامسونگ برای جنجال عکس‌های تقلبی

۱۴۰۱/۱۲/۲۶ - ۱۳:۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۴۴۹۸۴۵
ماله کشی سامسونگ برای جنجال عکس‌های تقلبی
شرکت سامسونگ بالاخره به جنجال عکس تقلبی از ماه و قدرت زوم مثلا فوق‌العاده پرچمدارانش پاسخ داد. هرچند که بعید است ماست‌مالی علمی سامسونگ کسی را قانع کند.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ چند سالی است که سامسونگ روی قابلیت زوم گوشی‌های خود مانور می‌دهد و هرچند وقت‌ یکبار نیز کنایه‌ای به‌ اپل می‌زند که گوشی‌های پرچمدار سامسونگ می‌توانند با استفاده از دوربین‌های تله‌فوتوی قدرتمند خود مستقیما از ماه عکس‌برداری کنند؛ اما آیفون‌های گران‌قیمت چیزی جز یک تصویر تار را به کاربر ارائه نمی‌دهند.

 

پاسخ سامسونگ به عکس تقلبی گلکسی S23 اولترا از ماه، عذر بدتر از گناه

پاسخ سامسونگ به عکس تقلبی گلکسی S23 اولترا از ماهدر این مدت برخی از افراد نسبت به درستی این ادعا تردید داشتند؛ اما هیچ‌کس نتوانسته بود این موضوع را ثابت کند. تا اینکه ناگهان ادعای کاربر ردیت: تصاویر گرفته شده از ماه با گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ، تقلبی هستند! منتشر شد. خلاصه اینکه یک کاربر با گلکسی S23 از یک تصویر تار ماه که جزئیات چندانی هم نداشت عکس‌برداری کرد؛ اما در نهایت گوشی سامسونگ عکسی با جزئیات بیشتر را به او نمایش داد. همین نیز باعث شد که همه مشتاق پاسخ سامسونگ به عکس تقلبی از ماه باشند.

در اینکه شرکت‌ها از عکاسی محاسباتی، الگوریتم‌های نرم‌افزاری و هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده می‌کنند، تردیدی نیست. هر سال ما شاهد عکس‌هایی واضح‌تر، باکفیت‌تر و با جزئیات بیشتر از طرف دوربین‌های گوشی‌های هوشمند هستیم و از این موضوع هم استقبال می‌کنیم. در واقع سامسونگ هم تا به‌اینجای کار مسیری متفاوت را در پیش نگرفته است؛ اما مشکل اینجاست که کره‌ای‌ها در تبلیغات خود هیچ اشاره‌ای به نقش بسیار مهم هوش مصنوعی و کارهای پس‌زمینه هیچ‌ اشاره‌ای نمی‌کردند و صرفا گوشی خود را همچون تلسکوپی قدرتمند به کاربر نشان می‌دادند.

عکس تقلبی از ماهدر همین رابطه می‌توان گفت که چند سال پیش نیز شرکت‌ها به فناوری حذف نویز از صدا دست یافتند؛ اما از همان زمان اعلام شد که این موفقیت با کمک ترفندهای نرم‌افزاری حاصل شده است و آن را در بوق و کرنا نکردند. اما شرکت کره‌ای این رویکرد را در رابطه با پرچمداران سری گلکسی S در پیش نگرفت تا امروز شاهد پاسخ مثلا علمی سامسونگ برای جریان عکس تقلبی از ماه باشیم.

سامسونگ در توضیح خود قابلیت بهینه‌‌ساز صحنه را مسئول این اتفاق دانسته است. این قابلیت که همزمان با عرضه سری گلکسی S21 از ماه نیز پشتیبانی می‌کرد، قادر است با ترکیب چند تکنیک خاص خروجی بهتری را ارائه دهد. اما این تکنیک‌ها کدام هستند؟ اول از همه قابلیت سوپر رزولوشن سامسونگ در هنگام زوم بالای ۲۵ برابر فعال می‌شود.

گوشی موبایل های سامسونگدر اینجا پردازش مولتی‌فریم بیش از ۱۰ تصویر را در هم ادغام می‌کند تا بتواند نویز را کاهش داده و وضوح را افزایش دهد. سپس اکسپوژر بهینه می‌شود تا ماه در پس‌زمینه تاریک آسمان تار به‌نظر نرسد. مرحله بود نوبت به قابلیت قفل زوم می‌رسد تا با ترکیب لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال تصویر، میزان شفافیت ماه را افزایش دهد.

البته تشخیص دادن ماه در مرحله اول نیز به عهده یک مدل هوش مصنوعی قرار دارد که بر اساس تصاویر مختلفی از این کره بی‌جان در اشکال و حالت‌های مختلف آموزش دیده است. همه این تصاویر نیز از نمای زمین به سمت ماه گرفته شده‌اند. هرچند گام اصلی که باعث این‌همه جنجال شده، موتور هوش مصنوعی بهبود جزئیات است که سامسونگ از آن سرسری عبور می‌کند.

پاسخ سامسونگ به عکس جنجالی تقلبیسامسونگ در پاسخ خود به جنجال عکس تقلبی از ماه صرفا توضیح داده است که پس از پردازش مولتی‌فریم، دوربین گلکسی از این موتور برای حذف نویزهای باقی‌مانده و بهبود جزئیات تصویر استفاده می‌کند. سامسونگ حتی فلوچارتی را نیز برای توضیح چگونگی انجام این مراحل ارائه داده است که در پایان نتیجه با جزئیات بهبود یافته را در برابر تصویر معیار با رزولوشن بالا قرار می‌دهد.

سامسونگ در واقع می‌خواهد در پاسخ خود به جنجال عکس تقلبی از ماه بگوید که این موتور هوش مصنوعی مسئول افزودن جزئیات اضافی بوده است و نباید کل پروسه را غیرواقعی نامید. هرچند که بعید می‌دانیم این پاسخ کسی را راضی کند. در این حالت چه تفاوتی بین نرم‌افزاری که می‌تواند تصویر یک دایره تار را به کره ماه با جزئیات بالا تبدیل کند با گوشی گران‌قمیت گلکسی S23 اولترا وجود دارد که در مراحل انتهایی چنین کاری را انجام می‌دهد؟

انکارپذیر نیست که اینکار نوعی فریب کاربر و دادن اطلاعات غلط در رابطه با قدرت زوم دوربین گوشی است. بدتر از همه اینکه سامسونگ توضیحات خود را نه‌تنها با عذرخواهی پایان نمی‌دهد، بلکه وعده فریب بیشتر کاربر را می‌دهد. آنها تاکید کرده‌اند که به بهبود قابلیت بهینه‌ساز صحنه ادامه خواهند داد تا در آینده بین گرفتن عکس از ماه و گرفتن عکس از تصویر ماه دچار اشتباه نشود.

آیا شما از پاسخ سامسونگ به جنجال عکس تقلبی از ماه قانع شدید؟ آیا باز هم شرکت کره‌ای می‌تواند عکس‌برداری از ماه را دستاویزی برای تبلیغ پرچمداران خود قرار دهد؟

انتهای پیام/

نظر شما