یائسگی سلامتی قلب و مغز زنان را تهدید می‌کند!

۱۴۰۲/۰۱/۰۲ - ۱۷:۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۴۵۱۸۱۸
یائسگی سلامتی قلب و مغز زنان را تهدید می‌کند!
خانم‌ها اغلب فکر می‌کند که خستگی، گرگرفتگی و اختلالات خواب تبعات ورود به دورۀ یائسگی است اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در دراز مدت سلامتی قلب و مغز نیز در این دوران تهدید می‌شود.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ تجمع پلاک در دیواره شریان‌ها، در اغلب زنان پس از یائسگی رخ می‌دهد. علاوه بر این، زوال عقل و بیماری آلزایمر به طور چشمگیری دراین زنان شایع‌تر است.
هرچه سن افراد افزایش پیدا می‌کند، چربی ها، کلسترول و کلسیم می‌توانند در رگ‌های افراد تجمع یابند و پلاک‌ها را به وجود بیاورند. تجمع پلاک ها، جریان خون در عروق را با مشکل روبه رو می‌کند. تصلب شرایین همچنین می‌تواند منجر به کمبود خون و اکسیژن در بافت‌های مختلف بدن شود.
اکنون، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به یافته‌هایی دست یافته اند که ممکن است به توسعه یک درمان جایگزین هورمونی جدید برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی و زوال شناختی ناشی از یائسگی بیانجامد.
محققان می گویند یافته‌های ما نشان می دهد تولید استروژن، هورمونی که پس از یائسگی متوقف می‌شود، از قلب و مغز در برابر آسیب، محافظت می‌کند؛ و ما به دنبال این بودیم تا بفهمیم که آیا هورمون درمانی حاوی استروژن می‌تواند از پیشرفت تصلب شرایین و اختلالات شناختی در زنان یائسه جلوگیری کند یا چنین چیزی ممکن نیست.

دانشمندان اضافه کرده اند: داده‌ها همچنین نشان داد که زمان طلایی برای شروع هورمون درمانی در زنان، بین یک تا پنج سال پس از یائسگی است و به نظر می‌رسد در سال‌های بعدی، اثربخشی هورمون درمانی کاهش می‌یابد.
در هورمون درمانی، استروژن معمولا با پروژسترون، ترکیب می‌شود؛ زیرا استروژن به تنهایی می‌تواند باعث ضخیم شدن پوشش داخلی رحم، خونریزی و سایر مشکلات سلامتی شود که پروژسترون از آن‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال، ترکیب پروژسترون همراه با استروژن، با خطر ابتلا به سرطان همراه است.
پژوهشگران در خاتمه عنوان می‌کنند: یافته‌های ما می‌توانند به زنان و پزشکان آنها، برای تصمیم گیری درباره بهبود سلامتی پس از یائسگی کمک کنند و راه را برای راهبردهای درمانی جدید باز کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز