مهدی فقیه:

شیرازی های اصیل هرگز علیه شهر خود مطلب دون شأن نمی گذارند

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۱۲:۳۴:۴۳
کد خبر: ۴۰۰۳۷۰
شیرازی های اصیل هرگز علیه شهر خود مطلب دون شأن نمی گذارند
مهدی، فقیه، گفت: شیرازی های اصیل هرگز علیه شهر خود مطلب دون شأن نمی گذارند؛ هرکس به شهر حافظ و سعدی گذر کند// عزم سفر به عالم شعر و هنر کند.
به گزارش خبرگزاری برنا فارس به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، پیشکسوت شیرازی سینمای کشور گفت: آنانی که علیه شیرازی ها جوک یا مطلب می نویسند شیرازی نیستند، حتی اگر در شیراز زندگی کنند چرا که شیرازی های اصیل هرگز علیه شهر خود مطلب دون شأن نمی گذارند.
١٥ اردیبهشت روز شهری بزرگ است که بدون اغراق می توان گفت تا نهایت هستی بر تارک آسمان ادبیات، هنر و فرهنگ ایران زمین می درخشد، شهری که در وصف آن لطفعلی صورتگر می سراید:
هر باغبان که گل به سوی برزن آورد // شیراز را دوباره به یاد من آورد
آنجا که گر به شاخ گلی آرزوت هست // گلچین به پیشگاه تو یک خرمن آورد
نازم هوای فارس که از اعتدال آن // بادام ‌بن شکوفه مه بهمن آورد
خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی نیز در این خصوص این شهر نیز می سراید:
شیراز و آب‌ رکنی و این باد خوش‌ نسیم// عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است.
متاسفانه امروزه برخی افراد آگاهانه و یا ناآگاه می خواهند فرهنگ شیراز و شیرازی را زیر سئوال ببرند مردم اصیل شهری که توانسته است بزرگانی همچون حافظ و سعدی شیرازی، ملاصدرا و آیت الله العظمی میرزای شیرازی را به جهانیان معرفی کند، هرگز تنبل نبوده اند.
شهری که هر روز آش سبزی بر سر سفره های مردم به عنوان صبحانه مهیا است، آشی که برای تهیه آن باید یک شب تا صبح کار طبخ را انجام داد تا این آش از صبح بعد از نماز صبح مهیای ارائه به مردم باشد.
به قول حافظ شیرازی که می فرماید:
شیراز معدن لب لعل است و کان حسن // من جوهری مفلس از آن ‌رو مشوشم
از بس ‌که چشم مست در این شهر دیده‌ام // حقا که می نمی‌ خورم اکنون و سرخوشم
شهری است پرکرشمه و خوبان ز ٦ جهت// چیزیم نیست ورنه خریدار هر ششم
زمانی که حافظ شیرازی این شعر را می سرود، شاید برخی بی اخلاقی های امروز را نمی دید اما شاید هم می دید و این بیت شعر را برای تلنگر به تمسخر کنندگان سروده است:
خوشا شیراز و وضع بی​ مثالش // خداوندا نگه دار از زوالش
به شیراز آی و فیض روح قدسی // بجوی از مردم صاحب کمالش
استاد مهدی فقیه، بازیگر بزرگ سینمای کشور در این خصوص می گوید: متاسفانه امروز اسامی که در خور شأن مردم شیراز استفاده نمی شود در حالی که مردم شیراز همواره از پسوند و یا پیشوند گل برای صدا زدن استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه در برنامه «میگی نه نگاه کن» آقای مقصودی، نویسنده متن اجازه داد به متن بخشی را اضافه کنم که آن «گُمپِ گُلُم» بود، افزود: مردم شیراز زمانی که می خواهند بچه های خود را صدا بزنند از این عبارت استفاده می کنند که به معنای «دسته گلم»، هست.
ابراهیم صهبا در اشعارش، شیراز را مرکز هنر، علم و دانس معرفی می کند و می سراید:
هرکس به شهر حافظ و سعدی گذر کند// عزم سفر به عالم شعر و هنر کند
«شیراز معدن لب لعل است و کان حسن»// زینرو هزار ناز به شهر دگر کند
شیراز مرکز هنر و علم و دانش است// کافاق را ز حاصل آن بهره‌ ور کند
فقیه با اشاره به اینکه برخی آگاهانه و ناآگاهانه می خواهند شیراز و فرهنگ شیرازی را تخریب کنند، یادآور شد: مردم شیراز فهم و شعور دارند، من خیلی از جاهای دنیا را دیدم ولی نمونه مردم شیراز ندیدیم و کسی که مهمان نواز، والا مقام و انسان است، همیشه دیگران می خواهند او را تحقیر کنند.
وی، مردم شیراز را پاک نهاد دانست و گفت: هرجایی رفتند آباد کردند و اثراتی به وجود آوردند که ماندگار شده است، راجع به اسلام، شیعه، ادب، معرفت و انسانیت مطالبی نوشته اند.
سعدی در این خصوص می سراید:
در اقصای عالم بگشتم بسی// به سر بردم ایام با هرکسی
چو پاکان شیراز خاکی نهاد// ندیدم، که رحمت براین خاک باد
این پیشکسوت سینما و نمایش با یادآوری این مطلب که برخی می خواهند شیراز نباشد، اضافه کرد: سعدی نام برخی پادشاهان فرانسه و کودکان فرانسوی است، ما این بزرگان را داریم و به جهان معرفی کرده ایم، چطور می توان شیرازی ها را تنبل نامید.
این شهری که در بزرگان علم، فلسفه و ادبیات در خصوص شاعرانش حرف های بزرگی زده اند، چطور می تواند مردمی تنبل داشته باشد.
استاد فقیه با تاکید بر اینکه برخی به فارس و شیراز عناد دارند که خیلی ها هم شاید ناآگاه باشند، افزود: آنانی که علیه شیرازی ها جک یا مطلب می نویسند شیرازی نیستند، حتی اگر در شیراز زندگی کنند چرا که شیرازی های اصیل هرگز علیه شهر خود مطلب دون شان نمی گذارند.
 بزرگان سینما و تئاتری که از شیراز رفتند به سینمای کشور زحمت کشیده اند، تا به اینجا رسیده اند، که نمونه ای از بزرگان ادبیات و هنر هستند که با کوشش به این نقطه رسیده اند از این رو باید مسئولین فرهنگی در مقابل هجمه علیه شیرازی و شیرازی به ایستند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز