روزه داران از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری خودداری کنند

۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ۰۵:۴۱:۰۲
کد خبر: ۷۰۹۱۱۸
روزه داران از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری خودداری کنند
وعده سحری می تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد؛ افرادی که به غذای سرد عادت دارند، سحری را مشابه صبحانه و کسانی که به غذای گرم عادت دارند نیز می توانند سحری را شبیه به وعده ناهار مصرف کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: بسیاری از افراد اعتقاد دارند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارد استفاده کنند تا در مدت روز احساس گرسنگی نکنند، به همین دلیل خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند، اما باید متوجه باشند که مصرف مواد غذایی خیلی چرب، تشنگی شدید و مشکلات بسیاری را به همراه دارد.
"عاطفه کهنسال" به افرادی نیز که مواد قندی را ترجیح می دهند، یادآوری کرد که مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده، باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می شود.
وی توضیح داد: با توجه به این که هورمون انسولین قند خون را کاهش می دهد، ممکن است عوارضی مانند سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی برای فرد به وجود آید.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: بنابراین بهتر است در وعده غذایی سحری، از مواد غذایی استفاده کنیم که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از اُفت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهمتر از همه این که، باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.
توصیه این کارشناس برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در مدت روز، استفاده از تمام گروه های غذایی در وعده سحری بود.
میوه و سبزی را در ماه مبارک رمضان فراموش نکنیم!
کهنسال یادآور شد: مصرف میوه و سبزی تازه علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد مغذی، مقدار فیبر بالایی را نیز به بدن می رساند که از یبوست جلوگیری می کند و قسمتی از آب موردنیاز بدن را نیز تامین می کند.
استفاده از مواد دارای کلسیم مانند پنیر و شیر، همچنین نان های سبوس دار برای وعده سحری، دیگر توصیه های این کارشناس تغذیه به روزه داران بود.
وی همچنین تهیه سالادی حاوی سبزی های برگ سبز مانند کاهو، خیار و سبزی های معطر، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، لیمو ترش و همچنین هویج رنده شده یا جوانه گندم همراه با مواد غذایی دارای ویتامین C به همراه یک یا دو عدد گردو یا اندکی روغن زیتون را برای تامین مواد موردنیاز بدن در وعده سحری، پیشنهاد داد.
کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اینکه نوشیدن زیاد چای، موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن املاح معدنی بدن می شود، گفت: نوشیدن مقدار زیاد چای در وعده سحری از ترس تشنگی به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ برای جلوگیری از بروز تشنگی، مصرف آب، چای کمرنگ، آبمیوه، میوه ها و سبزی های آبدار و به ویژه شیر کم چرب در افراد سالمندی که روزه می گیرند، بسیار اهمیت دارد
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز