خانواده برگ برنده سریال «خوشنام»!/ به دنبال شخصیت های متنوع اما جذاب بودم

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۷۷۵۵
خانواده برگ برنده سریال «خوشنام»!/ به دنبال شخصیت های متنوع اما جذاب بودم
در تیتراژ سریال «خوشنام» شاهد نام هایی چون محسن کیایی و علی کوچکی در مقام طراح اول فیلمنامه هستیم اما داستان نهایی این سریال را فهیمه سلیمانی نوشته است. با او در خصوص شکل گیری کاراکتر ها و رنگ آمیزی شخصیت ها و نوع نگارش قصه به گفت و گو نشستیم.

فهمیه سلیمانی نویسنده سریال «خوشنام» در خصوص همکاری اش با علیرضا نجف زاده و احمد زالی و نگارش فیلمنامه سریال «خوشنام» به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: طرح اولیه که  پیشنهاد شد ایده ی خیلی جذابی داشت و من خیلی از آن ایده خوشم آمد. سفر یک قهرمان بود و شهرام قرار بود مسیری را طی کند که از یک بدنامی مطلق به یک خوشنام تبدیل شود. همانطور که می دانیم سفر قهرمانی سه  مرحله دارد اولی آن کسب آمادگی است و دومی آن ، انجام سفر است و سومی بازگشت به جامعه است اگر این سه مرحله درست پیش می رفت و پلات درستی طراحی می شد  خروجی کار هم بسیار چشمگیر بود و مورد توجه قرار می گرفت در غیر این صورت فیلمنامه یا سریال دچار شعار زدگی می شد و مخاطب را پس می زد.

سلیمانی افزود: به همین دلیل من تمرکزم را گذاشتم روی این که بتوانم پیش داستانی را طراحی کنم برای کاراکتر و همین طور این مسیر سفر قهرمانی را به هر شکل ممکن باورپذیر تر طراحی کنم . چون قرار نیست شهرام یک شبه از یک لات چاله میدان به سیر و سلوک برسد قرار است که یک تحولی در حد و اندازه خودش در او ایجاد شود و آن بدنامی مطلقی که در محله دارد را یواش یواش کمرنگ کند و یک اعتماد نصفه و نیمه هم که شده در جامعه و در بین مردم محل برای خودش دست و پا کند.

او ادامه داد: این نیازمند یک پیش زمینه بود و البته داستانک هایی که بتواند قهرمان را به مسیری درست هدایت کند پس ما باید این آمادگی را ایجاد می کردیم.

او گفت: من تلاش کردم چیزهای خوبی که در کار بود را حفظ کنم و یک مقدار روی موضوع خانواده بیشتر فوکوس بگذارم چون اعتقاد شخصی من این است که خانواده خیلی خیلی تاثیرگذار می تواند باشد به خصوص برای شکل گیری شخصیت و اعتماد به نفس و اتفاق هایی که برای  شخصی که در خانواده  بزرگ می شود رخ می دهد او  در خانه تربیت می شود و اگر در نقطه ای هم از مسیر خارج شود باز امید به بازگشت آن بیشتر است.

سلیمانی ادامه داد: شهرام قصه ما هم به خانه و خانواده متصل است و به همین دلیل است که برای او می شود امیدوار بود. او نگران این است که اگر اتفاقی برای من بیفتد و اگر زندانی شوم و یا اگر من را بگیرند و آبرویم برود به پدر و مادرم چه بگویم چون چیزی برای از دست دادن دارد پس یک مقدار هم در رفتارهایش احتیاط بیشتری می کند شاید محتاط تر عمل  می کند و امید به بازگشت او هم بیشتر می شود  که این یک اصل خیلی مهم برای من بود  پس سعی کردم تا جایی که می شود خانواده را پررنگ تر کنم و شهرام از همان قسمت های اول  وابسته  به خانواده اش ببینم .

نویسنده سریال «خوشنام» می گوید: اینکه عمه هایش برایش مهم هستند و پدرش را همیشه با یک احترام خاصی  خطاب می کند و برایش مهم است که چگونه در موردش حرف می زنند و فکر می کنند و مادربزرگش را دوست دارد و یک چارچوبی برای خودش قائل است  خیلی کمک می کند که این آدم پرتاب نشود به جایی که شاید خیلی از آدم هایی که همین مسیر را رفتند نرود.از اینجا به بعد وقتی  ناخودآگاه خانواده  پررنگ شد شخصیت پدر که ستون آن خانواده است باز هم پررنگ تر می شود و از یک جای کار ما می فهمیم که با وجود اینکه او خجالت زده است از رفتارهای پسرش ، باز هم رهایش نکرده و هنوز امید دارد پسرش بازگردد و مسیر درستی را پیش بگیرد پس می گوید که من حاضر نیستم دختر مردم را بدبخت کنم و بروم خواستگاری برای تویی که ....

او افزود: در سریال «خوشنام» این نقش پدر از همان ابتدا بود و  حتی عمه ها در شکل گیری شخصیت شهرام و بازگشت  او به جامعه نقش بسزائی دارند . مادربزرگ و مادر هم همینطور و شما دیدید که ما در طول سریال  آرام آرام نقش  مهم این افراد را می بینیم.

این نویسنده معتقد است:  نکته دیگر که برای خود من خیلی مهم بود این است که در بعضی از سریال ها می بینیم که شخصیت ها و کاراکترها همه مثل هم صحبت می کنند  یک مهندس مدل نانوا صحبت می کند و یک مادر خانه شبیه سوپرمارکت محل درحالی که به نظر من این یک جورهایی ناخودآگاه لطمه می زند به کار مثلا من به عنوان فهیمه سلیمانی ادبیات  و نوع حرف زدنم متفاوت است با یک خانمی که شاید شغل متفاوت تری نسبت به من داشته باشد .

فهیمه سلیمانی ادامه می دهد: سعی کردم شخصیت ها  الفاظی را به کار ببرند که به کاراکتر آنها نزدیک باشد و بهرحال کار با تلویزیون هم یک مقدار سخت بود و ناخودآگاه باید یک سری چارچوب  و قاعده را رعایت می کردیم به طور مثال نمی شد برای شخصیت شهرام هر مدلی دیالوگ نوشت از سوی دیگر روابط اجتماعی، نوع مشاغل و ادبیات افراد باید در مورد هر شخصیت لحاظ می شد و این مسئله عاملی بود که کمک می کرد شخصیت های سریال متفاوت باشند و برخورد متفاوتی داشته باشند  و رفتاری شبیه به هم نداشته باشند و این رنگ آمیزی در باور تماشاگر نیز موثر بود.

فهیمه سلیمانی در پایان گفت: شاید باورتان نشود اما بازنویسی یا بهتر بگویم دوباره نویسی یک سریال به مراتب سخت تر از طراحی و نوشتن آن است. به خصوص وقتی که در نگارش اثر تو قرار است شخصییت ها را بال و پر دهی ، داستان ها را متنوع تر کنی حتی داستان جدید خلق کنی و مسیری متفاوت را برای یک داستان پر کشش در یک سریال 30 قسمتی ایجاد کنی. امیدوارم که سریالی که این روز ها درحال پخش است به لحاظ داستان و تنوع کاراکتر ها و البته سیر قصه برای تماشاگران لذت بخش از آب درآمده باشد و البته نکات اخلاقی سریال آنطور که مد نظر تیم تولید بوده است از آب درآمده باشد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز