معرفی کتاب؛

«توافق‌نامه» نمایشنامه‌ای طنز درباره لحظات تلخ و شیرین رفاقت

۱۴۰۱/۰۲/۲۳ - ۱۲:۴۴:۴۰
کد خبر: ۱۳۲۸۴۲۰
«توافق‌نامه» نمایشنامه‌ای طنز درباره لحظات تلخ و شیرین رفاقت
فیلیپ کلودل کارگردان و رمان‌نویس قرن بیستم میلادی اهل فرانسه است. «توافق‌نامه» یکی از نمایشنامه‌های این نویسنده است که به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، فیلیپ کلودل، نویسنده و کارگردان فرانسوی متولد 1962، برنده‌ی جایزه‌ی بفتا به خاطر فیلم «من تو را خیلی دوست داشتم» در سال 2009 است. او در کارنامه‌ی داستان‌نویسی خود، رمان‌های تحسین‌شده‌ای همچون «چند صد بار تأسف» و «روح‌های خاکستری» را دارد.

 

«توافق‌نامه» نمایشنامه‌ای است گیرا و فرح‌بخش، از رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس به‌نام فرانسوی، فیلیپ کلودل، که در لباس طنز، تصویری از لحظات تلخ و شیرین رفاقتی پر از فراز و نشیب ارائه می‌دهد. عاقبت پیروز کیست؟ دوستی یا نفرت؟

فیلیپ کلودل در فیلم‌هایش رویکردی روانشناختی به روابط انسانی داشته و در رمان‌هایش نگاهی فلسفی و جامعه‌شناختی به شخصیت‌پردازی را در پیش گرفته است. او در نمایشنامه‌نویسی نیز از منظری منتقدانه به مسائل سیاسی روز می‌نگرد و می‌کوشد در آینه‌ی روابط شخصی آدم‌ها، خلأهای سیاسی جامعه‌اش را منعکس کند. «توافق‌نامه» یکی از تأمل‌برانگیزترین نمایش‌نامه‌های او با چنین دیدگاهی است.

دو دوستِ دیرین پس از مدت‌ها در آپارتمانی خالی همدیگر را می‌بینند. یکی بازیگری است متوسط و دیگری نمایشنامه‌نویسی ناموفق. بازیگر می‌خواهد آپارتمانش را بفروشد و از دوستش خواسته است که برای امضای توافق‌نامه در آنجا حضور داشته باشد تا خیال خریدار راحت باشد. در انتظار خریدار، دو دوست از خاطرات مشترک می‌گویند و کم‌کم کار به نزاع می‌کشد. در این زمان خریدار سر می‌رسد و شاهد دعوا و تسویه‌حساب این دو می‌شود که سرانجام دامن خود او را هم می‌گیرد. آیا بی‌تفاوت می‌ماند؟ درصدد داوری برمی‌آید یا درنهایت قربانی می‌شود؟

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز