«دیو و دلبر» در تالار وحدت می‌آید

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۱۹:۰۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۸۸۶۸
«دیو و دلبر»، اولین تئاتر تمام موزیکال ایران به کارگردانی ماهان حیدری و آهنگسازی بهزاد عبدی در تالار وحدت بر روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری برنا، «دیو و دلبر» برای اولین بار در ایران با شیوه ای جدید، به طور تمام موزیکال و بدون دیالوگ‌های نثرگونه اجرا خواهد شد و  تمامی بازیگران آن؛ از خوانندگان حرفه‌ای و به نام کشور هستند.

«دیو و دلبر»(beauty and the beast) افسانه‌ایست که برای نخستین بار توسط رمان نویس فرانسوی، گابریل سوزان باربوت دوویلنوو در سال ۱۷۴۰ نوشته شده است و سپس در سال ۱۷۵۶ ژان ماری لپرنس دوبومونت آن را خلاصه و بازنویسی کرد.این افسانه تحت تاثیر داستان هایی از اساطیر یونان باستان مانند «کوپید و سایکی» و افسانه های ایتالیایی مانند «پادشاه خوک»است.

از آنجایی که این داستان جزو معروف‌ترین اقسام قصه های شفاهی محسوب میشود، در کشورهای مختلف نسخه های مختلفی از آن روایت میشود. به عنوان مثال در فرانسه «زمیر و آزور» نسخه اپرایی از داستان است که توسط مارمونتل نوشته شده است. نسخه ای که برادران گریم در آلمان به عنوان «باغ تابستانی و زمستانی» منتشر کردند و «گل سرخ» که توسط سرگئی آکساکوف در روسیه انتشار یافت از مشهورترین نمونه ها هستند.

برای سالیان طولانی «دیو و دلبر» موضوع مورد علاقه آرتیست های مختلفی در زمینه های تصویرسازی، تئاتر، باله، ادبیات، اپرا و سینما بوده و خواهد بود.

افرادی همچون هنری فورد، ماریانا و مرسر مایر، جان دیکسون باتن، النور ور بویل و والتر کرین تحت تاثیر این افسانه تصویرسازی هایی را انجام داده اند.

در سال ۱۹۴۶ ژان کوکتو شاعر و فیلمساز فرانسوی فیلمی را با اقتباس از دیو و دلبر به نام la belle et la Bête ساخت و در همان سال برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شد. فیلیپ گلس یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازان اواخر قرن بیستم در سال ۱۹۹۴ اپرایی بر اساس این فیلم ساخت و روی صحنه های فیلم اجرا کرد.

استودیوی والت دیزنی در سال ۱۹۹۱ تصمیم گرفت تا دیو و دلبر را در قالب انیمیشنی موزیکال با همکاری هوارد اشمن(ترانه سرا) و آلن منکن (آهنگساز) ارائه کند.

دیو و دلبرِ دیزنی، برنده جایزه گلدن گلوب «بهترین فیلم موزیکال یا کمدی» شد و تبدیل به اولین انیمیشنی شد که  توانست این جایزه را از آن خود کند و همچنین تبدیل به اولین انیمیشنی شد که توانست نامزدی «بهترین فیلم اسکار» را داشته باشد و در حالیکه برنده جایزه اسکار «بهترین موسیقی متن» و «بهترین آهنگ اورجینال» شد.

دیو و دلبر اولین انیمیشنی بود که دیزنی در سال ۱۹۹۴ آن را روی صحنه برادوی برد و با مجموع ۵۴۶۱ اجرا به مدت سیزده سال تا سال ۲۰۰۷ اجرای آن را پیش برد و تبدیل به دهمین تئاتر با اجرای طولانی مدت در تاریخ برادوی شد.

این نمایش دارای چهار تور ملی در آمریکا بود. اولین بار در ۱۵ نوامبر ۱۹۹۵ افتتاح شد و در سالهای ۱۹۹۱, ۲۰۰۱ و ۲۰۱۰ تکرار شد.

تور ملی بریتانیا نیز در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. همچنین در ژانویه ۲۰۲۲ اعلام شد که تور بریتانیا که در آگوست سال قبل افتتاح شد، یک فصل تابستانی در پالادیوم لندن خواهد داشت.

والت دیزنی پیکچرز در سال ۲۰۱۷ اقتباس لایواکشن از انیمیشن را به کارگردانی بیل کاندون منتشر کرد. با بودجه ۲۲۵ میلیون دلاری، این فیلم جزو یکی از گران‌قیمت‌ترین فیلم هایی‌ست که تاکنون ساخته شده است.

این فیلم عموماً نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و بسیاری، وفاداری آن به انیمیشن اصلی، اجرای بازیگران، سبک بصری، موسیقی، آهنگ‌ها، طراحی صحنه و لباس ستایش کردند. این فیلم بیش از ۱.۲  میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروخت و به پرفروش‌ترین فیلم لایواکشن موزیکال و دهمین فیلم پرفروش تمام دوران تبدیل شد.

نمایش موزیکال «دیو و دلبر» خرداد و تیرماه سال جاری بر روی صحنه اجرا خواهد شد و تهیه‌کنندگان مشترک این اثر ماهان حیدری و النا خلیلی هستند.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز