ترکیب و تفهیم مسائل مذهبی با موضوعات اجتماعی راهکار نوین تلویزیون/ نباید صرفا رویکردی مذهبی به قضایا داشته باشیم‌

۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۰۷:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۷۶۸
ترکیب و تفهیم مسائل مذهبی با موضوعات اجتماعی راهکار نوین تلویزیون/ نباید صرفا رویکردی مذهبی به قضایا داشته باشیم‌
حسین تراب‌نژاد یکی از نویسندگان متبحر در ژانر سیاسی می‌باشد و در کارنامه سینمایی و تلویزیونی او آثار متفاوتی چون ضد، دارکوب و سریال‌هایی چون خانه امن، ترور خاموش و البته در ژانر دفاع مقدس اثری ماندگار مانند شوق پرواز دیده می‌شود. او که در نگارش فیلمنامه گونه‌های مختلف درام را تجربه کرده است در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا به مناسبات بررسی تولیدات تاریخی_مذهبی اشاره می‌کند.

حسین تراب‌نژاد که به عنوان نویسنده در آثاری همچون سریال «خانه امن»، «معراجی‌ها»، فیلم‌سینمایی «آبادان یازده۶۰» دست به قلم شده است و در کنار هفت‌سنگ(طنز)، راه طولانی(اجتماعی)، فوق سری(پلیسی)، مجموعه پرده‌نشین را برای بهروز شعیبی نوشته است در پاسخ به این سوال که چرا در تولیدات کارهای مذهبی به ویژه ماه محرم موفق عمل نکرده‌ایم و مشخصا کنداکتور ما خالی است به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: از نگاه من راهکاری که تلویزیون چندین بار تلاش کرده تا به سمت آن برود و تا حدودی هم در آن موفق عمل کرده است ترکیب و تفهیم مسائل مذهبی با موضوعات اجتماعی فعلی است. یعنی می‌خواهم بگویم نباید صرفا رویکردی مذهبی به قضایا داشته باشیم‌.

او با مثالی ادامه داد: سریال «شب دهم» قصه‌‌ای عاشقانه‌ و جذاب دارد که با موضوعات مذهبی و سیاسی تلفیق شده است. بنابراین اگر می‌خواهیم‌ اثری تولید کنیم لزومی ندارد داستانی روایت شود که مستقیم به موضوعات مذهبی اشاره دارد.

نویسنده فیلم‌سینمایی «ضد» در ادامه عنوان‌کرد: از ابتدا بنا بر این بوده که برای ماه رمضان سریال‌های سرحالی تولید شود که در پس‌زمینه، معنویت و حس خوب به مخاطب منتقل کنند. بر همین اساس سریال‌های ماه رمضان معمولا موفق‌تر و پربیننده‌تر از سریال‌های ماه محرم عمل کرده‌اند. این مضمون‌زدگی در نگاه مدیران که به تبع آن به عوامل هم منتقل می‌شود موجب شده که چهره‌ها و سریال‌های ماه محرم خیلی موفق دیده نشوند.

حسین تراب نژاد

تراب‌نژاد درخصوص افت تولیدات آثار مذهبی اضافه کرد: دلیل این افت شرایط بد اقتصادی کشور و به تبع آن وضعیت بد تلویزیون است که اجازه نمی‌دهد آثار جدید و متنوعی تولید کنیم. به نقل از یکی از دوستانم(امیر عربی) می‌گویم و تاکید می‌کنم که ما ضعف در کار فیلمنامه‌نویسی نداریم ضعف در کار تهیه‌کننده داریم. ما نزدیک به هشتاد میلیون نفر در ایران جمعیت داریم، تعداد زیادی از این افراد می‌توانند نویسنده باشند. فیلمنامه نوشتن فقط احتیاج به یک قلم و کاغذ دارد. مهم کار تهیه‌کننده است که اثر درستی را برای ساخت گزینش کند.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز