در تهران ۲۰ مطرح شد؛

لباس‌های ایرانی شناسنامه‌دار می‌شوند/ پوشاک نامتعارف ارزان جایگزین پوشاک متعارف شده است؟

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۰۶:۵۷:۵۵
کد خبر: ۱۴۲۰۵۱۰
لباس‌های ایرانی شناسنامه‌دار می‌شوند/ پوشاک نامتعارف ارزان جایگزین پوشاک متعارف شده است؟
زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مهمان برنامه تهران۲۰ یکشنبه ۱۸ دی‌ماه شدند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ با اینکه قانون منع حجاب در زمان رضاشاه تصویب شد اما همواره توجه ویژه‌ای از سمت بانوان ایرانی برای حفظ این ارزش ایرانی اسلامی وجود داشته است. با وجود گسترش فرهنگ‌سازی در عرصه حجاب، توزیع و فروش ارزان پوشاک نامتعارف دیده می‌شود. به این منظور زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مهمان برنامه تهران۲۰ یکشنبه ۱۸ دی‌ماه شدند. 

امامی در ابتدا در خصوص دستورالعمل ابلاغی پوشاک گفت: این دستورالعمل در آخر سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد و در آن به حداقل‌هایی که یک لباس باید در طراحی، تبلیغ، توزیع و ویترین داری بر اساس نظم فرهنگی جامعه داشته باشد درج شده است. این دستورالعمل مصوبه مجلس شورای اسلامی است و بعد از جلسات متعدد این حداقل‌ها به جمع‌بندی رسیده و جهت نظارت به اصناف سپرده شده است.  

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: در کشور ۱۰۰ هزار واحد صنفی مجوز دار و به همین تعداد غیر مجوز دار داریم. این ابلاغیه بیشتر درباره طراحی و نوع دوخت است و سالانه بر اساس تحولات روز بازنگری می‌شود. مثلا طی آن گفته می‌شود که لباس احتماعی یک تکه باشد یا علائم گروهکی و اسما مقدس رو و پشت لباس اجتماعی بانوان نباشد.

بخشی از طرح‌های ایرانی مناسب محیط اجتماعی و کاری نیست

لاجوردی درباره اینکه آیا حمایت از طراحان لباس بانوان کافی بوده یا خیر گفت: در کارگروه مد و لباس مجلس سعی کردیم از طراحان دعوت بشود، 

اما آنچه به نظر می‌رسد این است که هنوز حمایت‌های کامل که انگیزه طراحان را بیشتر کند صورت نگرفته است. البته ما گاهی شاهد طرح‌هایی هستیم که در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود ولی مخاطبین به دلیل گران بودن و نامتناسب بودن این طرح‌ها با محیط‌های کاری و اجتماعی از خریدشان خودداری می‌کنند. طرح‌ها باید به سمتی برود که فرد احساس راحتی کند و متناسب با فضای کاری باشد، لذا استقبال آنچنانی از طرح‌هایی که ارائه می‌شود ندارند.

لباس‌های ایرانی شناسنامه‌‌دار می‌شوند

امامی نیز خاطرنشان کرد: زیست بوم طراحی در ایران راه نیفتاده است. در ایران ۷۰۰ تولیدکننده صنعتی و ۱۰۰ هزار صنفی داریم. باید طراح در نظام تولید جایگاه پیدا کند. مشتری در تعامل با طراح به الگویی می‌رسند که به ذائقه بازار پسند می‌آید. چگونه باید یک تولید کننده مجاب می‌شود بدون کپی و بر اساس نظر و سلیقه مردم کار تولید کند؟ چطور وقتی کتاب به بازار می‌آید شناسه دارد؟

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: شیما یا شناسه پارچه ایرانی یک لباس برای اینکه تولید بشود البته فعلا اختیاری است، اما نهایتا می‌توان الزامی هم بشود. لباسی که می‌خواهد تولید بشود باید شناسه کالا بگیرد که منوط به شیما است. بعد از اخذ شناسه می‌تواند به طور رایگان در نمایشگاه قرار بگیرد آن طراح مصونیت فرهنگی می‌گیرد. 

وی افزود: از دوره قبل با اتحادیه تفاهم کردیم که طراحانی که فعالیت خودگردش ندارند جزو اتحادیه باشند تا در نظام اقتصادی کشور سهیم باشند.

این تفاهم الان با مقداری کندی ادامه پیدل می‌کند. دلیلش این است که ما سامانه دقیق برای اینکه چه کسی طراح است یا خیر را نداشتیم. این اهمال را باید از مدیریت‌های سابق بپرسید. الان این سامانه طراحی شده و در آن هر کس که مدرک مرتبط دارد وارد می‌شود و حداکثر تا یک هفته مدارکش اعتبارسنجی می‌شود فرد به راحتی در اتحادیه عضو می‌شود.

امامی عنوان کرد: در بحث نظارت بر بازار پوشاک اصناف نظارت می‌کنند و‌ ممکن است جاهایی کوتاهی داشته باشند. اما مردم هم باید در کنترل کردن بازار کمک کنند.

عدم حمایت مالی از تولیدکنندگان داخلی لباس

مریم السادات خرمدره، دبیر کارگروه مد و لباس مردمی حجاب در تماس تلفنی در خصوص اینکه چه حمایت‌هایی از طراحان متعارف لباس نشده است به تهران۲۰ گفت: ۱۶ سال است که مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی روی زمین مانده و یکی از مصوبات آن ذیل وزارت ارشاد، حمایت عملی از طراحان و تولید کنندگان حتی کمک یارانه‌ای از طراحان است. در جشنواره گذشته دکتر امامی خبر اختصاص وام ۴ درصد سود با حداقل ۵۰۰ تومان را به طراحان دادند اما این اقدام به نتیجه خاصی نرسید.

خرمدره افزود: اما مهمترین اینها به وزارت صمت برمی‌گردد. دقیقا اولین بند مصوبه ۸۲۰ ذیل وزارت صمت حمایت عملی از طراحان است که به صورت مالی از آنهاست.

وضعیت پوشاک ذائقه مردم را تغییر داده است

لاجوردی نیز در خصوص اقدامات مجلس برای رسیدگی به امور طراحان گفت: تا آنجایی که مطلع هستم تخفیف‌های مالیاتی برای طراحان و تولیدکنندگان قرار بود لحاظ بشود که این می‌تواند کمک خوبی باشد. در کمیسیون فرهنگی جلسات متعددی در کارگروه مد و لباس در راستای اینکه چگونه می‌توان ذائقه مردم را به پوشش ایرانی اسلامی سوق داد، داشتیم. 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: جلسات متفاوتی با وزارت آموزش و پرورش، صمت و صداوسیما برگزار شد و من باب اینکه مجلس وظیفه نطارتی دارد در محدوده مسئولیت این نهادها ورود کردیم. در این نظارت متوجه شدیم که به تناسب کارهای صورت گرفته کم‌کاری هم بوده است. البته با همین طرح شیما بازار طراحان از این بی سروسامانی که شاهد لباس‌هایی هستیم که  وضعیت خوبی ندارند، نجات پیدا می‌کند. 

وی افزود: پوشاک امروز ذائقه مردم را عوض کرده‌اند. گاهی خانواده‌ها شکایت می‌کنند که باید وقت بسیار زیادی بگذارند تا بتوانند لباس مناسب را پیدا کنند. 

امامی گفت: مسئله اصلی در این حوزه حمایت است. یکی از راه‌های حمایت خصوصا از حجاب این است که بتوانیم کالای حجاب را در دسته کالای فرهنگی تلقی کنیم. چون تفکیک این گروه کالایی در متخصص این حوزه انجام نشده بوده ما ماه‌ها صرف کردیم که این گروه کالایی با علم تفکیک بشود. وقتی تفکیک شد کد مجزا می‌گیرد. ما از جانمان مایه می‌گذاریم و ۱۸ ساعت در روز کار می‌کنیم تا به نتیجه برسیم. در مد ابلاغیه دولت انجام خواهیم داد که ملزومات حجاب ملحق به کالای فرهنگی بشود‌. حمایت موثر از طراح این است که زیست بومی تولید بشود تا تولید کننده بیاید طرح را بخرد

برنامه دولت برای کنترل بازار لباس‌های شب عید چیست؟

خرمدره نیز در ادامه به لباس‌های شب عید اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه لباس شب عید در بازه زمانی اول آذر تا اوایل دی‌ماه تولید می‌شود و پوشاک وارداتی نیز از اواسط آذرماه وارد می‌شود و سرمایه زیادی به این موضوع اختصاص داده می‌شود، به این نکته رسیدیم که. بخش زیادی از پوشاک تولید شده در کشور چه مجوز دار چه کارگاه‌های بی مجوز پوشاکی تولید می‌کنند که شاخصه‌های عفیفانه بودن را ندارد. قبل اینکه اینها تولید بشود لازم است از طریق اصناف، ارشاد و صمت هرچه سریع‌تر نسبت به این مسئله اقدامی صورت بگیرد.

امامی نیز در پاسخ گفت: نظارت شروع شده است. البته لباس وارداتی ممنوع است این اجناس قاچاق است. ما اگر بتوانیم عملکرد را متناسب کنیم جبهه لباس ایرانی اسلامی سکوی فروش خوبی پیدا می‌کند. در حالی که سکوی فروش در کلانشهرها به سویه‌های خاص رفته نمی‌شود انتظار داشت که لباس فاخر، ارزان و زیبا به مردم برسد. با این حال بزرگترین مرکز لباس خرد و عمده در مرکز شهر تهران با کمک مردم و تولید کنندگان راه‌اندازی خواهد شد. همچنین نمایشگاه بزرگ شب عید در استانها برپا می‌شود. در تهران از ۲۸ دی تا ۱۵ اسفند در مصلی تهران این نمایشگاه دایر می‌شود که شهروندان می‌توانند در آن محصولات مورد نظرشان را خریداری کنند.

لاجوردی درباره نظارت مجلس بر قاچاق لباس گفت: در آیین نامه قانون ساماندهی مد و لباس یکی از وظایف وزارت صمت نظارت و اعمال کنترل بر اصناف تولید کننده است. باید نظارت مستمر باشد. طبق برآورد از ۸ میلیارد دلار لباس مصرفی ۵۰۰ میلیون قاچاق است که نظر اتحادیه این است که چند برابر بیشتر است و تا ۲۵ درصد لباس دوخته داخلی قاچاق است. باید سکوی دائمی برای فروس لباس‌های متعارف با قیمت مناسب داشته باشیم. ‌از طریق جنبه نظارتی مجلس باید اقداماتی صورت بگیرد و از حجاب به عنوان کالای فرهنگب حمایت بشود تا خانواده متدین احساس راحتی کنند.

امامی در پایان با اشاره به کمبود میزان چادر مشکی در کشور گفت: تولید چادر مشکی چیزی بیشتر از ۱۰ میلیون متر مکعب است که کم است. البته این عدد قرار است تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۳۵ میلیون متر مکعب برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز