هدف کانون؛ بازگشت به سال‌های اوج

۱۴۰۱/۱۲/۲۶ - ۰۹:۴۲:۱۹
کد خبر: ۱۴۴۹۸۶۵
هدف کانون؛ بازگشت به سال‌های اوج
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشستی با مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره نمایشگاه کتاب گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛  حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست مشترک با علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب درباره گسترش تعامل با این نهاد، ابراز امیدواری کرد و گفت: این دو نهاد متعلق به جمهوری اسلامی است و باید از هم حمایت کنیم.

وی در این نشست که با هدف ایجاد هماهنگی برای حضور متفاوت کانون در نمایشگاه کتابِ سال ۱۴۰۲صورت گرفت گفت: ما از دو منظر در این نشست شرکت کردیم. یکی مسائل کوتاه مدت و یکی فعالیت‌های مستمری که در طول سال می‌توانیم در این حوزه داشته باشیم. در بخش اول حتما بخش غرفه و غرفه‌داری در نمایشگاه کتاب  مهم است. نقش‌آفرینی کانون در نمایشگاه برای هر دو طرف دارای اهمیت است. کانون در سال‌های گذشته به خاطر همه‌گیری بیماری کرونا و برخی مشکلات درون‌سازمانی نتوانسته در حوزه کتاب به‌خوبی عمل کند.

وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه می‌تواند از این جهات برای ما خوب باشد. تا کانون بتواند در این حوزه خودش را نشان دهد. کانون خود را تنها یک ناشر و رقیب ناشران نمی‌بیند بلکه کانون  باید به سال‌های اوج خود باز گردد و درکنار دیگر ناشران باشد و از آنها حمایت کند.

تغییر هدف‌گذاری کانون برای نمایشگاه کتاب

مدیرعامل کانون با اشاره به حوزه نشر کتاب در این مجموعه گفت: ما در حوزه کودک از حدود چهل ناشر فعال خواسته‌ایم هر کدام سه عنوان کتاب جدید خود را که در سال‌های اخیر چاپ شده به ما معرفی کنند و کمیته کتاب ما یک عنوان را انتخاب و از آنها خریداری می‌کنیم. در حال حاضر هدف‌گذاری‌های ما در کانون نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است. ما هزار مرکز فرهنگی داریم که هم ثابت هستند و هم سیار شهری و روستایی و هدف‌مان تامین کتاب برای آنها است. در چند سال گذشته، در حوزه کتاب نگاه بازرگانی و فروش کتاب موجود بوده که زیاد توفیقی نداشته است. همچنین در شورای کتاب هم تغییراتی داده‌ایم که هفته‌ای یک نشست برگزار می‌شود تا مجوزها به سرعت داده شود.

او در ادامه افزود: پیش از این روند صدر مجوز و چاپ یک کتاب بین شش ماه تا حتی سال‌ها طول ‌کشیده است اما در حال حاضر این روند را تغییر دادیم و حداکثر مدت چاپ در نهایت شش ماه است. کتاب‌هایی که از سوی کانون  چاپ و خریداری می‌شود؛ بخشی به کتابخانه‌ها می‌رود و بخشی  را هم به حکم برنامه شش ساله توسعه باید به مناطق عشایری و روستایی اهدا کنیم که آن را از طریق ماشین‌ها و کتابخانه‌های سیار ارسال می‌کنیم.

حضور کانون در نمایشگاه، فراتر از غرفه‌داری

در ادامه این جلسه علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب ضمن ابراز خرسندی از تعامل دوطرفه با مجموعه کانون گفت: ما برای همکاری‌ در حوزه کتاب وقتی که دستگاه‌های اصلی و محوری را انتخاب می‌کنیم، مثلا می‌رویم سراغ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برای این است که این دستگاه پراکندگی جغرافیایی در کشور دارد و لبه ارتباط با مخاطب عمومی را می‌تواند فراهم کند.

هدف کانون؛ بازگشت به سال‌های اوج

او ادامه داد: به نظر می‌رسد ما می‌توانیم با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که واجد همان ویژگی است و البته می‌تواند نقش‌آفرینی تخصصی هم در حوزه کودکان و نوجوانان داشته باشد؛ وارد گفت‌وگو شویم و این حضور را در سطح غرفه نبینیم. به نظر من این نمایشگاه فرصتی برای دیده شدن کانون است چرا که فضایی است که عموم مردم می‌آیند و بازدیدکننده عمومی زیاد است.

استفاده از توانایی‌های  مربیان کانون در نمایشگاه کتاب

علی رمضانی با اشاره به سایر ظرفیت‌های کانون گفت: نکته دیگر این‌که این موضوع مطرح است که کانون در دید عمومی مردم با چه مشخصه‌ای شناخته شده است. من خودم به عنوان مخاطب کانون با فیلم‌های کانون آن را نشناخته‌ام. بلکه با کتاب‌های کانون آن را شناختم. بنابراین در اینجا مسایلی که کانون زمانی جلودارش بود، مثل عضوگیری که بعدها جاهای دیگر آمدند از آن الگوبرداری کردند و همین طور اجرای برنامه‌های مربوط به مخاطب کودک و نوجوان هم می‌تواند در نمایشگاه اتفاق بیافتد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: حتی می‌توانیم از توانایی‌های مربیان کانون به‌صورت گسترده‌تری در فضای عمومی نمایشگاه استفاده کنیم. می‌دانیم افراد وقتی وارد فضاهای مختلف فروش کتاب می‌شوند، اولین سئوالی که می‌پرسند این است که کتاب خوب چه داریم و در اینجا نقش کتابدار و مشاور شروع می‌شود. سال گذشته بحث جدی داشتیم درباره حوزه مشاوره کتاب، در نمایشگاه که  امسال می‌تواند با همراهی زبدگان و مربیان شما در مجموعه نمایشگاه به عنوان خدمات ویژه ارایه شود.

انتهای پیام//

نظر شما