ویژه فروردین ۱۴۰۲؛

شبکه‌های اجتماعی ویترینی برای منی که نیستم!

۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۰:۵۴:۴۵
کد خبر: ۱۴۵۲۷۲۴
شبکه‌های اجتماعی ویترینی برای منی که نیستم!
جعفر اردبیلی استاد دانشگاه هامبورگ در خصوص فضای مجازی و تاثیرات آن روی کودکان و نوجوانان صحبت کرد.فضای مجازی بسیار گسترده است و بخش های گوناگونی دارد اعم از بازی ها و سوشال مدیا که کاملا باهم فرق دارند، به عنوان مثال یوتیوب از نظر ساختاری بسیار متفاوت است با اینستاگرام، یوتیوب فضای کاملا آموزشی می باشد ولی اینستاگرام جای تجلی است و معمولا آدم ها می خواهند خودشان را نشان بدهند و خودنمایی کنند.

جعفر اردبیلی روانشناس در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در ارتباط با تاثیر فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان گفت: ما نباید به فضای مجازی به صورت یکپارچه نگاه کنیم بلکه این فضا یک مجموعه است، در حالی که همه به یک شکل به آن نگاه می کنند.

این روانشناس معتقد است: فضای مجازی بسیار گسترده است و بخش های گوناگونی دارد اعم از بازی ها و سوشال مدیا  که کاملا باهم به لحاظ محتوایی فرق دارند، به عنوان مثال یوتیوب از نظر ساختاری بسیار متفاوت است با اینستاگرام، یوتیوب فضای کاملا آموزشی می باشد ولی اینستاگرام جای تجلی است و معمولا آدم ها می خواهند خودشان را نشان بدهند و خودنمایی کنند.

وی افزود: ما می توانیم سوشال مدیا را بر اساس اینکه چه خدماتی به ما ارائه می دهد و برای کدام گروه سنی می تواند مفید باشد طبقه بندی کنیم. همچنین باید برای ارتباط گرفتن کودکان و نوجوانان با برنامه هایی مثل: تلگرام، واتساپ و...محدوده ایی تعیین کنیم. من به شخصه مانع ارتباط کودک بالای 13 سال با یوتیوب نیستم، و این ممانعت هم قبول ندارم چون یوتیوب یک مجموعه آموزشی است بر خلاف اینستاگرام، و این هم باید بگویم انسان مقداری به این ارتباط نیاز دارد و البته باید حدش را هم مشخص کند. 

-اولا که سوشال مدیا و اپلیکیشن ها هیچکدام شبیه به هم نیستند.

-دوما فرزندان باید طبقه بندی سنی شوند.

-سوما اینکه نسبت کودک و موضوع باید باهم سنجیده شود.

اینستا3

این روانشناس در این باره که  خانواده ها چگونه می توانند فرزندانشان را در این فضا کنترل کنند تا آسیب نبینند گفت:ما باید سه موضوع را در نظر بگیریم:

۱_ارتباط خوب با فرزندان و ارتباط شایسته

۲_بیان مشکلات و خطرات به زبان خود کودک

۳_همراهی کردن، چرا ما بستری فراهم نمی کنیم که در فضای مجازی دوست فرزندانمان باشیم! پس چه بهتر که گروه های خانوادگی داشته باشیم و مثل دوست آنها رفتار کنیم.

وی تاکید کرد:  هرکس باید با توجه به ویژگی های خودش و ساختاری که دارد تصمیم بگیرد، بی مرزی من هم در یوتیوب به عقیده خودم است چون من یوتیوب را فضای آموزشی میبینم.

  اگر رسیدیم به کودکی که غرق شده در این موضوع باید چه اقدامی کنیم؟!

پاسخ دکتر اردبیلی این است: باید جایگزین کنیم همیشه باید به دنبال جایگزین باشیم و اجازه بدهیم افراد این جایگزین را بطلبند نه اینکه به فشار و زور متوسل شویم چون با پنهان کاری  روبه رو می شویم! علاوه بر این پدر و مادرها هم باید در موضوع سوشال مدیا یک سری موضوع را رعایت کنند، نه اینکه خودشان غرق  شوند و بچه را منع کنند که واقعا معنا ندارد. و یا جوری نباشد که یک سری خواب باشند و ندانند سوشال مدیا چی هست! برای ما مهم است که خانواده ها در این زمینه آگاه باشند  و فریب بچه‌ها را نخورند و بدانند چه خطراتی و چه مشکلاتی پیش روی شان است.

اردبیلی

انتهای پیام/

نظر شما