بررسی تولیدات مناسبتی در تلویزیون؛

ساخت سریال‌های مناسبتی مطالبه مردم از صداوسیماست!

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۵:۳۳:۵۳
کد خبر: ۸۹۵۹۸۸
ساخت سریال‌های مناسبتی مطالبه مردم از صداوسیماست!
ایرج محمدی، تهیه کننده آثاری چون خانه به دوش، متهم گریخت، بزنگاه، دلدادگان و... با اشاره به تولیدات مناسبتی در رسانه ملی گفت: ساخت برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی مطالبه شهروندان است که باید به آن توجه شود و برنامه‌ریزی دقیقی از طرف مدیران، تهیه‌کنندگان، کارگردانان، نویسندگان و... صورت گیرد.

ایرج محمدی، تهیه کننده تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به ایام مناسبتی در ایران گفت: ما در کشورمان در طول سال با مناسبت‌های ملی، مذهبی و... مواجه هستیم که هر سال هم وجود دارد. مناسبتی نوشتن و تولید کردن برای نویسنده و کارگردان کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است چراکه مضمون‌ها و شکل‌های مختلفی تاکنون در صدا و سیما کار شده است.

وی ادامه داد: در ایام ماه محرم بهترین زمان برای پخش سریال‌ها بعد از دهه اول است. چراکه در این ده روز مردم بیشتر به تکیه‌ها و حسینیه‌ها می‌روند و اگر سریالی پخش شود معمولا مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. در هر صورت تلویزیون با آگاهی از وجود این مناسبت ها باید طوری برنامه‌ریزی کند که بدون برنامه نباشد. برای مثال همه آحاد مردم نمی توانند در مراسم‌های مذهبی شرکت کنند لذا تنها چشم امیدشان به تلویزیون است تا اغنای محتوایی و تصویری شوند.

تهیه‌کننده سریال «بزنگاه» با تاکید بر برنامه‌ریزی دقیق برای ساخت سریال‌های مناسبتی بیان داشت: برنامه‌های مناسبتی مطالبه شهروندان است که باید به آن توجه شود و برنامه‌ریزی دقیقی از طرف مدیران، تهیه‌کنندگان، کارگردانان، نویسندگان و... صورت گیرد. تلاش برای ساخت برنامه‌های مناسبتی باید جدی‌تر گرفته شود و از فرم‌های جدیدی استفاده شود. این را هم نباید فراموش کنیم بار مفاهیم و محتوا تنها نباید در ساختار سریال‌های نمایشی باشد. مثلا اگر مستند زیبایی در ارتباط با ایام محرم ساخته شود قطعا بسیار تاثیرگذار خواهد بود. گاهی اوقات در برخی ایام تلویزیون فاقد سریال‌های نمایشی است که در این صورت مستند و حتی برنامه‌های ترکیبی می‌تواند به خوبی جای آن را به خوبی پُر کند.

محمدی با اشاره به سریال‌های مناسبتی که در کارنامه خود دارد افزود: برای ماه محرم چند سریال برای سنین کودک و نوجوان کار کردم و یک سریالی هم به نام «باران عشق» به کارگردانی احمد امینی که خوشبختانه در زمان خود تاثیرگذار بود. برای ماه مبارک رمضان هم کارهایی مثل «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «بزنگاه» و... را کار کردم که در زمان خود بسیار پرمخاطب بود.

تهیه‌کننده سریال «خانه به دوش» درمورد سریال «شب دهم» گفت: زمانی که این سریال پخش می‌شد ماه محرم همزمان با عید نوروز بود. این سریال علاوه بر نگاه مذهبی که داشت یک قصه عاشقانه را روایت می‌کرد. در آن سال تلویزیون سرشار از سریال‌های پرمحتوا و فاخر بود. ما الان به شدت نیاز داریم تا برای این مناسبت ها که با پوست و گوشت مردم آمیخته شده است سریال بسازیم و هرچقدر در این زمینه کار کنیم کم است.

ایرج محمدی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز