معاون اقتصادی استاندار قزوین عنوان کرد؛

وضعیت نامطلوب دریافت تسهیلات در بخش کشاورزی

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۹:۴۷:۲۸
کد خبر: ۸۰۲۱۳۸
وضعیت نامطلوب دریافت تسهیلات در بخش کشاورزی
معاون اقتصادی استاندار قزوین از وضعیت نامطلوب دریافت تسهیلات در بخش کشاورزی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ "منوچهر حبیبی" معاون اقتصادی استاندار قزوین در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: از مجموع ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید فقط ۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان استفاده شده که عملکرد قابل قبولی نیست.

حبیبی اظهارداشت: عملکرد ارائه شده در خصوص تسهیلات رونق تولید گویای انجام تکلیف بانک ها در عمل به وظایف است و باید قضاوت کنیم و ببینیم کجای کار هستیم.

وی اضافه کرد: فقط چند بانک عملکرد خوبی داشتند و برخی از بانک ها که منابع خوبی دارند عملکرد مطلوبی نداشته اند و این موضوع باید بررسی شود.

حبیبی تصریح کرد: بانک ها و مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند و هر بانکی در حمایت از تولید کوتاهی کند به تهران معرفی می کنیم.

وی اضافه کرد: سیستم بانکی باید در این شرایط همراهی بیشتری با تولید داشته باشد و حرکت های لاک پشتی در سال اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید قابل قبول نیست.

معاون اقتصادی استاندار قزوین یادآورشد: باید منابع مالی واحدهای صنعتی هم وارد سیستم بانکی شود تا بتوان چرخش مناسبی در ارائه تسهیلات داشت و به تولید کمک کرد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد در شرایطی که تولید و بانک ها باید در کنار هم باشند اما ارتباط صنعت و سیستم بانکی مناسب نیست و چالش ها همچنان باقی است.

این مقام مسئول گفت: دولت با جدیت موضوع حمایت از تولید را دنبال می کند و تاکید داریم ازتسهیلات بند «واو» تبصره ۱۶ استفاده شده و این بند نیز اجرایی شود.

معاون اقتصادی استاندار قزوین یادآورشد: هر واحد تولیدی اگر در بانکی مورد بی مهری واقع شده اعلام کند تا بررسی کنیم.

حبیبی اذعان کرد: البته نگاه ما تعامل و همراهی است تا کارها پیش برود و دنبال برخورد قانونی نیستیم اما اگر کوتاهی صورت گیرد و همراهی بانک ها مطلوب نباشد طبق قانون عمل می کنیم.

وی اظهارداشت: اولویت ما حمایت از تولید است و در این میان نظارت بر تسهیلات پرداخت شده هم ضروری است تا انحرافی از مسیر صورت نگیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال گذشته بر ۶۶ درصد تسهیلات پرداخت شده نظارت شده که از فرمانداران انتظار داریم در این زمینه تلاش بیشتری کنند تا نظارت صددرصدی باشد.

معاون اقتصادی استاندار قزوین اظهارداشت: باید با نظارت بیشتر کاری کنیم تا تسهیلات منجر به تولید شود و در این زمینه تکمیل فرم های نظارت و پیگیری اجرای بند «خ» ماده ۳۳ ضروری است.

وی اضافه کرد: برای استمهال تسهیلات کشاورزی در کشور دو هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده و در استان قزوین بیش از ۲۰ هزار نفر مشمول استفاده از این مشوق حمایتی هستند که ۵۱۰میلیارد تومان بار مالی دارد.

حبیبی گفت: سه درصد سهم استان معادل ۶۰ میلیارد تومان به استان داده شده که کافی نیست و انتظار داریم سقف کلی تسهیلات در کشور افزایش یابد که از نمایندگان مجلس تقاضای پیگیری از تهران داریم.

وی اضافه کرد: باید شرایط در استان به نفع تولید تفسیر شود و شرکت شهرک های صنعتی از قانون تعریف شده تبعیت کنند.

این مقام مسئول تبیین کرد: قرار نیست آنها را در حریم شهری تلقی کرده و زیر پوشش شهرداری ببریم و با این کار سرمایه گذار را فراری دهیم.

حبیبی در ادامه تصریح کرد: این که یک واحد تولید لبنیات ۴۰ میلیارد تومان وام گرفته و حدود ۱۸میلیارد تومان پرداخت کرده و همچنان ۵۲ میلیارد تومان بدهکار است نشان می دهد این رویکرد با اقتصاد مقاومتی هم خوانی ندارد.

معاون اقتصادی استاندار قزوین عنوان کرد2

نظر شما