معاون آموزشی وزیر علوم در قزوین:

مراکز آموزش عالی ساماندهی می شود

۱۳۹۷/۱۱/۲۱ - ۱۴:۳۱:۱۱
کد خبر: ۸۱۰۸۶۳
مراکز آموزش عالی ساماندهی می شود
مجتبی شریعتی نیاسر در قزوین: مراکز آموزش عالی در قالب طرح آمایش آموزش عالی ساماندهی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه افتتاح ساختمان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی هم اکنون به طور جدی در دست اجراست افزود: در قالب این طرح مراکز آموزش عالی ساماندهی می شود.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در این طرح 8بند تکلیفی داریم که مهمترین آن ساماندهی مراکز آموزش عالی است.

وی با اشاره به سیر نزولی تعداد مراکز آموزش عالی کشور گفت: در سال تحصیلی 84-83 تعداد 970مرکز آموزش عالی در کشور وجود داشت که این تعداد در سال 92 به 2800 مرکز رسید.

شریعتی نیاسر ادامه داد: این تعداد نسبت به جمعیت کشور بیشتر از تعداد مراکز آموزش عالی کشورهای دارای جمعیت بیشتر از ما بود.

وی خاطرنشان کرد: از سال92 افزایش کمی مراکز آموزش عالی را مهار کردیم و این تعداد هم اکنون به 2200مرکز کاهش یافته است.

این مقام مسئول بیان کرد: درسال98 هم بناداریم این تعداد کمتر شود ولی این بدین معنا نیست که مراکز حذف شوند بلکه می خواهیم هم افزایی و تعامل مراکز باهم بیشتر شود.

شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنانش گفت: درمجموع دستگاه آموزش عالی ظرفیت عظیمی برای کمک به رفع خلاءهای جامعه دارد.

وی اذعان کرد: برنامه ما درجهت تقویت ارتباط با نیازهای جامعه است به همین دلیل پروژه های دانشجویی در سطح تحصیلات تکمیلی در جهت تقاضا محوربودن و مرتبط با نیاز بازار تعریف می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بخش اعتبارات هم انتظار داریم جایگاه ویژه ای داشته باشیم.

شریعتی نیاسر تبیین کرد: امیدواریم در آستانه تصویب بودجه سال98 در مجلس؛ نمایندگان توجه ویژه ای به اعتبارات مورد نیاز دستگاه آموزش عالی داشته باشند.

وی اذعان کرد: باتوجه به اینکه ممکن است دولت نتواند همه بودجه لازم را تامین کند در جهت جذب کمک های خیرین گام های خوبی برداشته ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تبیین کرد: تعداد بنیادهای خیرین دانشگاه ساز نسبت به سال92؛ 15برابرشده است و هم اکنون 60بنیاد در سراسر کشور داریم.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: انتظارداریم دستگاه اجرایی کشور توجه ویژه ای به آموزش عالی داشته باشد.

وی تصریح کرد: به برکت دهه فجر شاهد افتتاح پروژه های بزرگ در گوشه کنار کشور هستیم که در جهت توسعه کالبدی آموزش عالی صورت می گیرد ولی به لحاظ محتوی باید نگاه بسیار جدی تری داشته باشیم و باتوجه به رشد خوب در طی این 40 سال اعتبارات خوبی هم تخصیص یابد.

این مقام مسئول اذعان کرد: در طی این 40سال جمعیت دانشجویی 27برابر و جمعیت هیات علمی دانشگاه ها هم 23برابر رشد داشته و نسبت دانشجو به استاد هم که یکی از شاخص های رشد آموزش عالی است؛ 20 درصد افزایش یافته است.

شریعتی نیاسر افزود: ضمن اینکه طی این سال ها تعاملات بین المللی افزایش یافته و دانشگاه های خوب دنیا وارد میدان تعامل با ما شده اند.

وی اذعان کرد: همچنین در بخش تحصیلات رشد قابل ملاحظه ای در همه حوزه ها داشتیم.

شریعتی نیاسر افزود: خوشبختانه هم اکنون برای رشد علمی به کشورهای بیگانه نیاز نداریم و صنایع موشکی، ماهواره ها و... همه حکایت از رشد علمی ایران دارد.

وی اذعان کرد: سیر نزولی قابل توجهی برای اعزام به خارج و بورسیه داریم و ظرفیت دانشگاه های داخل برای پذیرش بورسیه افزایش پیداکرده است.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: حدود 300برنامه بین رشته ای مجوز دریافت کرده اند و با این وضعیت باید به آینده بسیار خوشبین باشیم.

این مقام مسئول درخصوص اعتبارات آموزش عالی در سال آینده توضیح داد: اعتبارات آموزش عالی در سال آینده 9هزار میلیارد است که بسیارکمتر از ظرفیت این بخش است که از خیرین در این زمینه استفاده می کنیم.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در بحث تجهیزات و فرصت های مطالعاتی و تعاملات بین المللی نیاز به اعتبارات قابل توجهی داریم.

 

نظر شما