مولف تفسیر ۱۲ جلدی کوثر:

برای تفسیر قرآن باز هم جای کار هست/ ۲۲ سال برای تفسیر کوثر صرف کردم

۱۳۹۸/۰۲/۰۶ - ۱۳:۵۲:۲۶
کد خبر: ۸۳۸۵۷۲
برای تفسیر قرآن باز هم جای کار هست/ ۲۲ سال برای تفسیر کوثر صرف کردم
مراسم اعزام مفسران قرآن کریم در ماه رمضان و رونمایی از تفسیر کوثر تالیف آیت الله یعقوب جعفری با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید و اساتید سطح عالی حوزه علمیه، شامگاه پنج شنبه پنجم اردیبهشت ماه در بیت علامه طباطبایی(ره) مفسر بزرگ قرآن کریم در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مولف تفسیر ۱۲ جلدی کوثر اظهارداشت: طبق آیات ابتدایی سوره «الرحمن» نخستین نعمت حتی پیش تر از خلقت انسان، آموزش قرآن است و بنده ۲۲ سال از بهترین دوران زندگی ام را صرف نگارش این تفسیر کردم.

آیت الله یعقوب جعفری به دلیل نگارش این تفسیر، با وجود تفاسیر متعدد قرآن پرداخت و گفت: نخست این تفسیر را نوشتم تا یک عنوان تفسیر بر تفاسیر شیعه اضافه شود و مهمتر اینکه عظمت قرآن به حدی است که هر چقدر تفسیر از آن نوشته شود به گونه ای نیست که تمام حرف ها زده شود و باز هم جای کار دارد

وی تاکید کرد: معارف و مطالب قرآن به حدی مهم است که هر عالم و دانشمندی بخواهد به آن مراجعه کند به مطلبی می رسد که خاص خود نیست یعنی هر کسی سهمی در این سفره الهی دارد وآیات و روایات لزوم تدبر در قرآن متعدد است.

وی در مورد ویژگی های تفسیر کوثر گفت: این یک تفسیر جامع و اجتهادی است که در آن از تفسیر قرآن به قرآن، از تدبر در آیات و روایات و اقوال بزرگان استفاده کردم و به این نتیجه رسیدم که در مورد یک چهارم آیات قرآن روایتی نداریم ودر آن قسمتی هم که روایاتی در دست داریم بیش از نیمی از آن ها روایات فضایل است.

مولف تفسیر ۱۲ جلدی کوثر گفت: روایت های فضایل نیز متاسفانه از راویانی نقل شده که مشکل دارند و روایات ضعیفی است به عنوان مثال بیشتر روایات فضایل از احمد بن محمد سیاری نقل شده که بسیاری از علما وی را کذاب و فاسد نامیده اند لذا نمی توان تفسیر همه آیات را از روایات گرفت.

در خصوص روایات تفسیری شیعه تحقیق شود

وی با بیان اینکه روایات فقهی ما تنقیه شده و روایات با سند محکم و صحیح از غیرصحیح تمیز داده شده اما متاسفانه روایات تفسیری شیعه اصلا تنقیه نشده و تنها تجمیع شده است، گفت: دیگر قدرت بدنی اجازه نمی دهد که من تحقیق مفصلی در این خصوص داشته باشم و از همه علاقمندان خواست تا در این زمینه تحقیق و تلاش کنند.

وی گفت:‌ روایاتی از اهل سنت هم هست که طبرسی برای نخستین بار نقل کرده و بقیه به عنوان روایت شیعه در کتاب هایشان آورده اند و باید در این خصوص تحقیق جامعی انجام شود.

آیت الله یعقوب جعفری در پایان ازهمه و در راس آن ها آیت الله سبحانی و از تمام کسانی که در طول این سال ها مشوق وی بودند تقدیر و تشکر کرد.

 

نظر شما