آیت الله مکارم شیرازی:

اختلافات را کنار بگذاریم / رمضان ماه دعا و قرآن است

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۰:۴۴:۳۷
کد خبر: ۸۴۴۳۴۸
اختلافات را کنار بگذاریم / رمضان ماه دعا و قرآن است
یکی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اهمیت توجه به ماه مبارک رمضان گفت: این ماه ماه دعا و قرآن است و باید با بهره گیری از این ماه عزیزم، اختلافات را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در چهارمین شب از ماه رمضان در ضیافت افطاری که در بیت علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن کریم برپا شده بود، حضور یافت و با اشاره به ساخت قسمت جدید ساختمان این دارالقرآن اظهارداشت: افتتاح بخش جدید دارالقرآن علامه طباطبایی را به همه علما، فضلا و بنیانگذاران تبریک عرض می کنم امید دارم از این مرکز بهره برداری بیشتری برای علوم و مباحث قرآنی شود و ان شاءالله برکات الهی شامل این مرکز و شامل مراکز دیگر حوزوی باشد.

 این مفسر قرآن کریم افزود: بارها بیان کردم که مرحوم علامه، فرزندی روحانی از خود برجای نگذاشت که راهش را ادامه دهد اما خداوند افرادی را گماشت که نام این انسان بزرگ را احیا کنند و دارالقرآنی به نام ایشان برپا شود و فضلا در آن حضور یابند و این مرکز توسعه پیدا کند و علوم قرآنی در آن ترویج شود.

وی گفت: این امر نشان می دهد اگر انسان خلوص نیت داشته باشد خداوند وی را پس از وفات، هم تنها نمی گذارد و افرادی را می گمارد که نامش را زنده تر بگردانند.

آیت آلله مکارم شیرازی بیان کرد: هر زمان توفیقی نصیب من می شود که در بیت علامه طباطبایی بحثی داشته باشم سعی می کنم بحث قرآنی مورد نیاز روز جامعه را بیان کنم و این بار به دعاهایی اشاره می کنم که در قرآن آمده زیرا ماه رمضان ماه دعا و قرآن کتاب جامع است و حتی طرز دعا کردن را در مواقع و حوادث گوناگون به ما آموخته است.

وی با بیان اینکه در ابتدای کتاب مفاتیح نوین ۲۶ دعای قرآنی را جمع آوری کردیم که به ۱۰ مورد آن اشاره می کنم؛ گفت: امیدوارم علما و فضلا این دعاها را در قنوت های نمازشان فراموش نکنند زیرا آنان باید از این دعاها استفاده کنند.

 وی اظهارداشت:‌ در سوره بقره آیه ۲۰۱ «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار» آمده که مردم معمولا از این دعا در قنوت نمازشان استفاده می کنند و این دعا به ما می آموزد که هم نظر به دنیا و هم نظر به آخرت داشته باشیم زیرا دنیا مقدمه آخرت است.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: قرآن به ما می آموزد که اگر در مواردی گرفتار شدید دعای اصحاب کهف آیه ۱۰ سوره کهف «ربنا آتنا من لدنک رحمه و هیی لنا من امرنا رشدا» را بخوانید.

وی بیان کرد:‌ اگر در بیماری شدید گرفتار شدید و خانواده شما گرفتار نوسان شد دعای حضرت ایوب در زمان گرفتاری آیه ۸۳ سوره انبیاء « و ایوب اذ نادی ربه انی مسنی الضر و انت ارحم الراحمین» را بخوانید.

وی گفت:‌ زمانی که در مقابل شخص قلدر و زورگویی قرار می گیرید و می خواهید ماموریتی را انجام دهید دعای حضرت موسی(ع) « رب اشرح لی صدری و یسر لی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی» را بخوانید.

آیت الله مکارم اظهارکرد: اگر کار خطایی از انسان سر زد و اندوه و غم تمام وجودش را فرا گرفت و راه خلاص خواست دعای حضرت یونس در بطن ماهی معروف به ذکر یونسیه «لا الله الا انت سبحانک ان کنت من الظالمین» را بخواند که ارباب سیر وسلوک برای پیشرفت کارشان ازاین ذکر استفاده فراوان دارند.

وی گفت: اگر می خواهید برای خود و دیگران دعا کنید عبارت کوتاه و جامع از زبان ابراهیم(ع) «ربنا اغفر لی ولوالدی وللمومنین یوم یقوم الحساب » را بخوانید.

وی بیان کرد:‌اگر انسان در مورد وسوسه های شیطان نگران است دعای قرآنی سوره مومنون آیه ۹۷ و ۹۸ که خطاب به پیامبر(ص) است را بخواند « و قل رب اعوذبک من همزات شیاطین و اعوذ بک رب ان یحضرون » زیرا ابتدا وسوسه های شیاطین است و اگر این وسوسه ها ادامه پیدا کند شیطان در صحنه زندگی انسان وارد می شود.

این مفسر بزرگ قرآن کریم گفت: هر گاه دست انسان از همه جا کوتاه شد به اصطلاح کارد به استخوان وی رسید می توان از دعای حضرت موسی(ع) استفاده کرد، هنگامی که مشاهده کرد که دختران شعیب گوشه ای ایستادند و مردان اجازه نمی دهند گوسفندانشان را سیراب کنند به جلو رفت و گوسفندان آنان را سیراب کرد و آیه ۲۴ سوره قصص «رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر» را خواند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت موسی(ع) در آن زمان خانه، آذوقه و سرپناهی نداشت و با عمل خیر و این دعا به همه چی رسید و حضرت شعیب ۸ تا ۱۰ سال آموزش های لازم پیامبری را به وی آموخت و توانست در کار خود پیشرفت کند زیرا دعا باید در کنار عمل صالح باشد و نباید به تنهایی باشد.

وی بیان کرد: اگر از عواقب گناه می ترسید سوره بقره آیه ۲۸۶« ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطانا ربنا ولاتحمل علینا اصرا کما حملته علی الذین من قبلنا ربنا ولا تحملنا مالا طاقه لنا به واعف عنا واغفرلنا وارحمنا انت مولانا فانصرنا علی القوم الکافرین» را بخوانید.

آیت الله مکارم شیرازی به دهمین دعا اشاره کرد و گفت:‌ اگر مسئولیت سنگین مدیریتی بر دوش انسان افتاد سوره فرقان آیه ۷۴« ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین واجعلنا للمتقین اماما » را بخواند.

وی خاطرنشان کرد: این دعاهای کوتاه و فشرده برای موارد و شرایط خاص است تا انسان ها با بیان آن ها مشکلاتشان برطرف شود و به این نتیجه می رسد که هر چه بیشتر در حوزه قرآن فعالیت کنیم جامعیت قرآن بر ما آشکارتر می شود.

وی گفت: بسیاری از این دعاها که قالب آن از سوی انبیاء بیان شده است، درخواست نیست بلکه انبیای الهی بیان می کنند من اینگونه هستم مرا از این حالت نجات بده حتی به صورت درخواست مستقیم نیست و به صورت التزامی است که این نشان ادب آنان در پیشگاه الهی است زیرا انسان زمانی که دعا می کند باید بگوید من اینچنین هستم و بقیه آن با تو این یک نوع مکتب قرآنی است که به انسان می آموزد چگونه دعا کند و این دعاها طرز درخواست از خداوند در مراحل مختلف ودر مناسبت های مختلف را به انسان آموزش می دهد.

این مفسر بزرگ قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط سیاسی، اقتصادی و اخلاقی روز جامعه ما گفت: شرایط بسیار پیچیده ای در این سه حوزه وجود دارد به عنوان مثال مسائل اخلاقی در کشور ما در خطر است و گزارشی از سرود خوانی در یکی از مدارس تهران به من رسید که در آن فرزندان و نونهالان ما سرود مبتذل و سخیفی را خواندند و همراه با آن با آهنگ به رقص و پایکوپی پرداختند؛ باید ببینیم خطر تاکجا نفوذ کرده وآیا در برابر این مسائل باید سکوت کرد که در آینده بیشتر گسترش یابد؟!

وی با بیان اینکه فضای مجازی، بلای مجازی شده است، گفت: برخی مقامات مسئول آماری را برای من آورده اند که طبق آن کلاهبرداری ها در فضای مجازی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد و آمار مربوط به برخی مسائل ضد اخلاقی تا ۷۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی خطاب به علما و فضلا گفت:‌ ما مسئول هستیم و باید نسبت به مسائل اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی بی تفاوت نباشیم.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: سم پاشی ها و دروغ هایی در مسائل سیاسی بیان می شود که معلوم است این افراد شرف، غیرت، انسانیت و وجدان ندارند که هر دروغی را بر زبانشان جاری می کنند تا اذهان عمومی را مشوش و مردم را ناامید کنند.

وی با بیان اینکه باید به صورت انفرادی و جمعی گام برداریم و مطالبه گر باشیم گفت: بنده در برخی مسائل وارد عمل شدم به عنوان مثال در مورد بخت آزمایی هایی که در صدا وسیما بود مسایل فقهی را بیان کردم و کارساز شد زیرا آنان یک میلیارد درآمد داشتند و ۵۰ میلیون آن را جایزه می دادند و بقیه را برای خود برمی داشتند؛ بخت آزمایی از این پرثمرتر؟!.

وی تاکید کرد: مردم چشم امید به حوزه های علمیه وبخصوص حوزه علمیه قم دارند تا مراقب باشند و امر به معروف ونهی از منکر را تا آنجایی که می توانند طبق قاعده میسور تا آنجا که ممکن و میسر است انجام دهند.

آیت الله مکارم تصریح کرد:‌ باید دست به دست هم دهیم و اختلافات داخلی را کنار بگذاریم نه در حوزه های علمیه اختلاف باشد و نه در حوزه های دیگر که به این صورت بسیاری از کارها سامان می یابد.

در این مراسم ساختمان جدید دارالقرآن علامه طباطبایی به مساحت ۴۰۰ مترمربع و با زیربنای یک هزار و۲۰۰ متر مربع شامل سالن همایش و شش کلاس ۷۰ تا ۱۰۰ نفره برای برگزاری دوره های آموزش و تفسیر قرآن کریم افتتاح گردید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز