چرا موهای جوانان سفید می‌شود؟

۱۴۰۱/۰۶/۱۸ - ۰۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۴۴۱۱
80 درصد سفیدی مو در سن جوانی و نوجوانی به دلیل ژنتیک است، اما استرس و سیگار کشیدن هم میتواند تا 20 درصد علت های سفیدی مو در سن پایین باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ روند تغییر رنگ مو از تیره تر به سفید یا خاکستری با افزایش سن عمدتاً به دلیل ژنتیک است. می تواند از هر یک از والدین به ارث برسد. رنگ موهای ما با رنگدانه مویی که داریم مشخص می شود. رنگدانه در واقع در امتداد ساقه مو تولید می شود و دو شکل اصلی رنگدانه مو وجود دارد. اوملانین و فئوملانین وجود دارد. Eumelanin چیزی است که در افراد سبزه و موهای تیره می بینیم و pheomelanin ماده‌ای است که در مو بور و مو قرمز می بینیم. سلول‌های پیاز موی ما کمی پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند که یک محصول جانبی متابولیک است و معمولاً آنزیمی به نام کاتالاز وجود دارد که آن را به آب و اکسیژن تجزیه می‌کند. اما با افزایش سن، سطوح کاتالاز کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود تا پراکسید هیدروژن در پیاز مو تجمع یابد، که به ملانوسیت‌ها یا سلول‌های تولید کننده رنگدانه مو آسیب می‌زند و از بین می‌رود.

بنابراین وقتی افراد در اوایل زندگی قبل از 20 سالگی خاکستری می شوند، به آن سفیدی زودرس می گویند و این به دلیل ژن ها است. و ما می دانیم که یک ژن وجود دارد، به ویژه، که هدف قرار گرفته است به نام فاکتور تنظیم کننده اینترفرون 4، که در تنظیم و تولید ملانین در مو مهم است. جو به اندازه کافی خوش شانس بود که ژن هایی را به ارث برد که او را مستعد ابتلا به موهای خاکستری در اوایل زندگی می کردند.

بنابراین می توانید موهای خاکستری را در هر نقطه از بدن خود رشد دهید. هر جا که مو دارید، موها در معرض آسیب اکسیداتیو و در نهایت سفید شدن هستند.

بنابراین، نقش استرس در سفید شدن موها بحث برانگیز است. ما می دانیم که استرس آسیب اکسیداتیو در بدن ایجاد می کند و با بسیاری از سندرم های پیری زودرس مرتبط است. بنابراین تصور می شود که استرس، آن استرس باعث آسیب اکسیداتیو می شود، که ممکن است به ملانوسیت ها آسیب برساند و ممکن است باعث شود زودتر خاکستری شویم. ما می دانیم که سیگاری ها بیشتر از جمعیت عمومی تمایل به خاکستری شدن دارند و دوباره احساس می شود که احتمالاً به دلیل آسیب اکسیداتیو ناشی از دود و نحوه تأثیر آن بر سلول های تولید کننده رنگدانه در مو است.

بهره‌مندی از یک رژیم غذایی مناسب اهمیت فراوانی در جلوگیری از این مشکل دارد بنابراین مطمئن شوید که دچار کمبودهای تغذیه ای نمی شوید، این کار دیگری است که می توان انجام داد. و استرس خود را تعدیل کنید. این چیز دیگری است که شما روی آن کنترل دارید، که در طول زمان می‌تواند باعث آسیب اکسیداتیو شود و مجدداً شما را مستعد موهای خاکستری بیشتر کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا وجدانی 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز