بررسی بیوانفورماتیکی و تایید آزمایشگاهی بیان و عملکرد ژن های درگیر در انواع سندرم تخمدان کیست ساز

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ - ۱۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۶۸۰۱
بررسی بیوانفورماتیکی و تایید آزمایشگاهی بیان و عملکرد ژن های درگیر در انواع سندرم تخمدان کیست ساز
پژوهشگران گروه ژنتیک دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی ضمن تایید آزمایشگاهی بیان و عملکرد ژن های کد کننده و غیر کد کننده درگیر در انواع سندرم تخمدان کیست ساز به بررسی بیوانفورماتیکی آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛  سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) به عنوان یک سندرم متابولیک، مسیرهای مختلف سلولی نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت آن دارند. این مسیرها تحت کنترل و تنظیم برخی از RNAs کوچک غیر کدکننده قرار دارند که به آنها microRNA (miR) می گویند. miRs متعددی دارای بیان افتراقی مابین زنان سالم و مبتلا به این بیماری بوده و برهم خوردن تنظیم بیان آنها نقش مهمی را در پاتوفیزیولوژی PCOS دارد. با این حال، نقش miRs هنوز به صورت کامل و شفاف در ایجاد این بیماری و به خصوص در بروز فنوتیپ های مختلف PCOS مشخص نیست.
در این مطالعه که در قالب رساله دکتری هانیه مطهری راد در رشته زیست شناسی_ ژنتیک مولکولی انجام شد، پتانسیل تشخیصی miR-212-3p ، miR-490-5p ، miR-647 و miR-4643 در انواع مختلف فنوتیپ های سندرم تخمدان پلی کیستیک ارزیابی گردید.
بر این اساس، در بخش اول، هجده بیمار PCOS با زیرگونه های مختلف بر اساس معیار روتردام ( A : 8 ، B : در طول این مطالعه تشخیص داده نشد، C : 5 و D : 6 بیمار) و شش خانم به عنوان کنترل که از لحاظ سن و BMI مطابق با گروه بیمار بودند، انتخاب شدند.
لازم به ذکر است که تمامی افراد تحت مطالعه از درمان کمک باروری IVF استفاده کردند. در ادامه، بیان نسبی miRs در سرم خون قبل از درمان هورمونی (S1) و قبل از برداشت تخمک (S2) ، مایع فولیکولار (FF) و سلول های کومولوس (CC) در همه افراد اندازه گیری شد .
به طور کلی، نتایج بخش اول نشان داد که PCOS بیان miR-212-3p ، miR-490-5p و miR-4643 را در FF و CCs در مقایسه با گروه شاهد به طور قابل توجهی افزایش می دهد . با این حال، کاهش قابل توجهی در بیان miR-647 در FF و CCs بین PCOS و کنترل مشاهده شد. علاوه بر این داده ها، نشان داد که هر چهار miR می توانند PCOS را با ویژگی و حساسیت بالا بر اساس تجزیه و تحلیل نمودار ROC از گروه کنترل جدا کنند. علاوه بر این، miRs تفاوت قابل توجهی در فنوتیپ های مختلف PCOS داشتند.
بررسی بیان ژن های هدف miRs در مسیرهای تولید هورمون های استروئیدی (  (AMH, HSD17B12, AR, CYP11A1, CYP17A1, CYP19A1, CYP21A2, اتصالات سلولی ( INTGB4) و فولیکولوژنز ( GDF9 ) در سلول های کومولوس بیماران و افراد سالم نیز تایید کننده فرضیه های فوق بود.
در بخش دوم پژوهش، به منظور مطالعه عملکرد miRs در سلول های گرانولوزا و مدلسازی آزمایشگاهی این بیماری، کاهش بیان miR-647 با کمک قطعه sponge طراحی شده در لاین سلولی گرانولوزا سالم و افزایش بیان این miR و تست لوسیفراز در سلول HEK-293T انجام شد. دادههای ملکولی miRs و ژنها در سطح RNA و آنالیز هورمونی محیط کشت سلول ها، نشان داد که می توان با تغییر در بیان این miR شرایط PCOS را در سطح سلولی ایجاد کرده و از آن به عنوان مدل آزمایشگاهی PCOS برای مطالعات آینده استفاده کرد.
به عنوان نتیجه گیری، بررسی miRs تغییر یافته در سرم، FF و CC و نتایج حاصل از تست های سلولی، نشان داد که miRs ممکن است نقش مهمی در استروئیدوژنز و فولیکولوژنز ایفا کرده و می توانند برای طبقه بندی مولکولی زیرگونه های PCOS و به عنوان نشانگر زیستی برای تشخیص PCOS در مقابل زنان سالم استفاده شوند .
شایان ذکر است این پژوهش با راهنمایی دکتر سید جواد مولی و دکتر مجتبی رضازاده ولوجردی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم زیستی و علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز