کشف ۸ سیگنال عجیب و غریب کیهان با استفاده از هوش مصنوعی

۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۲۰:۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۴۳۳۵۶۹
کشف ۸ سیگنال عجیب و غریب کیهان با استفاده از هوش مصنوعی
یک سیستم هوش مصنوعی جدید اکنون میلیون‌ها سیگنال رادیویی را از فضا جست‌وجو کرده است تا هر یک از آنها را با منشا مصنوعی بالقوه شناسایی کند و هشت سیگنال را کشف کرده است که به طرز عجیبی غریب به نظر می‌رسند.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ تخمین زده می شود که کیهان شامل صدها میلیارد کهکشان است، و هر کهکشان تقریباً این تعداد سیاره دارد، بنابراین احتمال اینکه زمین تنها جایی است که حیات دارد، بسیار کم است. یک سیستم هوش مصنوعی جدید اکنون میلیون‌ها سیگنال رادیویی را از فضا جست‌وجو کرده است تا هر یک از آنها را با منشا مصنوعی بالقوه شناسایی کند و هشت سیگنال را کشف کرده است که به طرز عجیبی غریب به نظر می‌رسند.

اگر بیگانگان بخواهند زمین را با تجهیزات مناسب اسکن کنند، پچ رادیویی ما و سایر سیگنال‌های الکترومغناطیسی را که ما برای بخش بهتری از یک قرن انتقال می‌دهیم، دریافت می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، ابتکار Breakthrough Listen با هدف تغییر جدول و جستجوی سیگنال های رادیویی مصنوعی که از سیارات دیگر در کهکشان ما می آیند، است. تیم این سیگنال‌ها را «تکنولوژی امضا» می‌نامد.

مشکل اینجاست که کیهان مکانی پر سر و صدا است؛ ستاره ها، سیاهچاله ها، مگنتارها، اختروش ها، FRB ها، ابرنواخترها، انفجارهای پرتو گاما و طیف وسیعی از اجرام و رویدادهای دیگر می توانند سیگنال های رادیویی و دیگر را تولید کنند و سپس تمام تداخل فناوری خودمان مانند تلفن های همراه و ماهواره های GPS وجود دارد. تنظیم نویز پس‌زمینه برای یافتن فن‌آوری‌های احتمالی بیگانه، یک کار بزرگ است.

هوش مصنوعی در مرتب‌سازی حجم عظیمی از داده‌ها برای جستجوی الگوها مهارت دارد، به این معنی که این کار عالی برای به کار انداختن آن است. بنابراین برای مطالعه جدید، پیتر ما دانشجوی دانشگاه تورنتو، الگوریتم یادگیری ماشینی جدیدی را طراحی کرد که برای فیلتر کردن امیدوارترین نامزدهای امضای فنی طراحی شده است.

الگوریتم بر روی یک فرآیند دو مرحله ای کار می کند. اولین مرحله شامل یک رمزگذار خودکار است که بر روی سیگنال‌های هوشمند فرازمینی شبیه‌سازی شده آموزش دیده است تا بداند به دنبال چه چیزی باشد. اساساً باید یک سیگنال باند باریک با نرخ رانش قابل تشخیص باشد و فقط در مشاهدات مناطق خاصی از آسمان ظاهر شود. این سیگنال های شبیه سازی شده به مجموعه ای از داده های واقعی اضافه می شوند تا زمانی که رمزگذار خودکار یاد بگیرد که آنها را به طور قابل اعتماد انتخاب کند.

هنگامی که بتواند این کار را انجام دهد، هوش مصنوعی روی کار واقعی رها می شود. هر سیگنال در مجموعه داده از طریق الگوریتمی به نام طبقه‌بندی‌کننده جنگل تصادفی اجرا می‌شود که موارد قابل توجه را از نویز مرتب می‌کند. در این مورد، تیم بیش از 150 ترابایت داده جمع آوری شده توسط تلسکوپ گرین بانک (GBT) را به سیستم هوش مصنوعی تغذیه کرد.

از 3 میلیون سیگنال موجود در مجموعه داده، هوش مصنوعی 20515 سیگنال مورد علاقه را شناسایی کرد. سپس محققان مجبور شدند هر یک از این سیگنال‌ها را به صورت دستی بررسی کنند. جالب است که هشت مورد از این سیگنال‌ها دارای ویژگی‌های مناسب برای امضای فنی بودند و نمی‌توان آنها را به تداخل نسبت داد.

ما می‌گوید: «هشت سیگنال بسیار مشکوک به نظر می‌رسیدند، اما پس از اینکه دوباره با تلسکوپ‌ها به اهداف نگاه کردیم، دیگر آنها را ندیدیم. تقریباً پنج تا شش سال از زمانی که داده‌ها را گرفته‌ایم می‌گذرد، اما هنوز سیگنال را دوباره ندیده‌ایم.»

به همان اندازه که سیگنال‌ها جالب هستند، اما پاسخی به عمیق‌ترین سوال این است که آیا ما در جهان تنها هستیم یا خیر. این تیم اذعان می‌کند که ما دقیقاً نمی‌دانیم یک تکنوسیشن واقعی فرازمینی چگونه خواهد بود، و استفاده از شبیه‌سازی‌ها می‌تواند هوش مصنوعی را آموزش دهد تا روی چیزهای اشتباه تمرکز کند.

با این حال، این یک تمرین ارزشمند است و استفاده از هوش مصنوعی در سایر مجموعه‌های داده می‌تواند امضاهای فنی بیشتری را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز