در یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس صورت گرفت؛

افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌های شهری بندرعباس

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۸:۱۴:۵۹
کد خبر: ۹۲۰۲۸۲
افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌های شهری بندرعباس
یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار " افزایش نرخ پیشنهادی کرایه تاکسی و اتوبوس " با حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و گرامیداشت 13 آبان اظهار داشت: خون شهدای دانش آموز و دانشجو زمینه ساز حماسه شیرین بهمن 57 شد و حضور مردم در راهپیمایی بیانگر روحیه مبارزه با ظلم و فساد است و امیدواریم شاهد حضور همه مردم باشیم.

فاطمه جراره افزود: ارائه خدمات حمل‌ونقل به مردم، جزء وظیفه ی ذاتی شهرداری است، و باید به سمتی حرکت کنیم که مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: باید نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی از هم تفکیک شوند، چراکه نگهداری و سایر هزینه های اتوبوس و حقوق رانندگان اتوبوس ها توسط شهرداری صورت می گیرد، لذا با توجه به شرایط اقتصادی موجود و جهت کمک به اقشار کم درآمدی که از اتوبوس استفاده می کنند و جهت ترغیب مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، شهرداری بندرعباس نرخ های کرایه اتوبوس را منطقی تر ببیند، و از طرفی دیگر چون هزینه های تاکسی‌ها خصوصی است شهرداری باید در این زمینه نیز جهت کمک به رانندگان همه ی زوایا را بررسی و نرخ پیشنهادی کرایه توسط شهرداری بندرعباس کارشناسی باشد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: با ۲۰ درصد افزایش نرخ اتوبوس شهری، ۲۵ درصد افزایش نرخ اتوبوس دانشگاه هرمزگان و ۱۵ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا موافقت شده است.

فرزانه آرامش بیان کرد: بنده در ابتدا مخالف افزایش نرخ کرایه‌ها بوده‌ام اما ما باید هر دو قشر مردم و رانندگان را در نظر بگیریم، اما در این شرایط اقتصادی باید همه زوایا را بررسی کنیم و در نظر بگیریم.

فیصل دانش عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: با توجه به اینکه تورم در جامعه وجود دارد، اما محاسبات تنها برای افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس است، ومی بایست تأثیر افزایش تورم در زندگی مردم را نیز در نظر بگیریم و باید کمک‌هایی از قبیل بیمه و کمک به خرید قطعات به رانندگان لحاظ شود تا محاسبات نرخ کرایه دقیق‌تر شود.

فیصل دانش افزود: قطعاً مخالف مبلغ پیشنهادی افزایش نرخ کرایه‌ها هستم، و این سؤال مهم مطرح است که شهرداری در کجای سوبسیدهای مربوط به نرخ کرایه‌ها قرار دارد.

اسلام باوقار، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: ازنظر بنده با توجه به بالا بودن هزینه‌ها و در نظر گرفتن رضایت راننده‌ها و مردم، نرخ پیشنهادی کمیسیون مناسب است، در ابتدا نرخ پیشنهادی شهرداری برای افزایش نرخ کرایه‌ها بالاتر بود و ازآنجاکه نماینده مردم هستیم و می‌خواهیم فشاری روی مردم نباشد مبلغ را در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل کاهش دادیم.

رئیس کمیسیون فنی و شهرسازی شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: اینکه دست سازمان حمل‌ونقل  و شهرداری را ببندیم کار درستی نیست، ما نماینده مردم هستیم شهرداری هم نماینده مردم است و به مردم خدمات ارائه می‌دهد؛ باید واقعیت‌ها را ببینیم و بر اساس واقعیت‌ها تصمیم بگیریم.

کیانوش جهانبخش عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه باید نرخ آلایندگی صنایع تعیین و در این بخش هزینه شود افزود: مراکزی هستند که برای شهر بندرعباس آلایندگی تولید می کنند و هیچ مرجعی تا کنون میزان آن را محاسبه نکرده و طبق قانون یک درصد از فروش این صنایع باید در این بخش هزینه شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: آنچه مورد انتظار ماست آرمانی است که اجازه نمی‌دهد به افزایش کرایه‌ها فکر کنیم، قشری که از تاکسی استفاده می‌کند متوسط رو به پایین است و ازاین‌رو افزایش قیمت‌ها منطقی نیست بلکه ملاحظه‌ای است.

رضا حیدری زاده عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد: دستگاه‌های اتوبوسی را وارد شهر کردیم که رضایت شهروندان را به دنبال داشت.

حیدری زاده عنوان کرد: هزینه این اتوبوس‌ها باید به شهرداری بازگردد، اگر افزایش نرخ اتوبوس نداشته باشیم سرنوشت اتوبوس‌های جدید مثل دستگاه‌های قدیمی است که منتظر اوراق شدن هستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: در مبحث آلایندگی اگر توان وصول داریم برویم و بگیریم، چرا شعار می‌دهیم؟ هزینه تعمیرات خودروها با شهرهای دیگر یکی نیست که انتظار داریم نرخ کرایه نیز مانند شهرهای دیگر باشد.

مجید عسکری زاده، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس عنوان کرد: آلایندگی‌های صنایع غرب بندرعباس بسیار زیاد است و طبق قانون باید یک درصد از فروش محصولات خود را به کیفیت حمل‌ونقل شهر اختصاص دهند که تاکنون محقق نشده است.

مجید عسکری زاده عنوان کرد: ما نباید فشار را بر مردم تحمیل کنیم، باید همتایان مردم و دانشجویان شهر را در سایر استان‌ها ببینیم و مقایسه کنیم.

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: گذاشتن اتوبوس نو خوب است، اما افرادی که از اتوبوس استفاده می‌کنند توان مالی بالایی ندارند باید این موارد را نیز در نظر بگیریم.

جواد بلارک عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: همه تبعات این افزایش قیمت نباید به گردن شورا باشد، دانشگاه هرمزگان چون سرویس اختصاصی از ناوگان حمل و نقل در اختیار دارد باید بخشی از این هزینه ها را تامین کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در این جلسه عنوان کرد: در جهت تداوم ارائه خدمات‌مناسب به شهروندان و عدم افزایش نرخ کرایه در یک‌سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که افزایش نرخ صورت بگیرد و افزایش قطعات و لوازم یدکی همچنین دستمزدها باعث ایجاد این افزایش نرخ شده است و از آنجایی که نوسازی ناوگان در تاکسیرانی انجام‌نشده است این هزینه‌ها چندین برابر می‌شود.

بابک هاشمی افزود: با توجه به افزایش نرخ تورم و با توجه به اینکه مبنای نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس هزینه است، در بحث اتوبوس روزانه یک‌میلیون تومان و برای تاکسی نیز روزانه بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم و نوسازی ناوگان نیز انجام نشده ازاین‌رو نیاز به افزایش نرخ کرایه‌ها احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد برای تاکسی و ۵۰ درصد برای اتوبوس پیشنهاد افزایش کرایه را داشته‌ایم. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس عنوان کرد: فشار زیادی بر روی حمل‌ونقل شهر بندرعباس است، بندرعباس دومین شهر کم‌تحرک کشور است، چرخ سیستم حمل‌ونقل عمومی ما باید بچرخد.

هاشمی عنوان کرد: ۳ هزار تاکسی، هزار سرویس مدرسه و ۷۰۰ دستگاه  خودرو شخصی در ناوگان حمل‌ونقل داریم و دادن سوبسید به تاکسی‌ها به‌صرفه نیست، ثابت نگه‌داشتن نرخ هم نارضایتی به وجود می‌آورد، در همه شهرها نیز افزایش نرخ بیش از ۲۰ درصد داشته‌ایم و افزایش ۱۵ درصدی پیشنهاد خوبی است.

قابل ذکر است؛افزایش نرخ ۲۰ درصدی اتوبوس شهری تصویب شد اما افزایش نرخ ۲۵ درصدی نرخ اتوبوس دانشگاه هرمزگان و افزایش نرخ ۱۵ درصدی کرایه تاکسی تصویب نشد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر بندرعباس بازگشت.

 

نظر شما