نگاهی به پرونده قهرمانان پرستاره کاراته ایران در تاتامی آسیا

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۱۱:۲۰:۵۵
کد خبر: ۵۸۴۶۳۸
نگاهی به پرونده قهرمانان پرستاره کاراته ایران در تاتامی آسیا
در تاریخ رقابتهای قهرمانی آسیا بودند قهرمانانی که با کسب بیشترین مدال نام خود را در تاریخ این رقابتها به ثبت رساندند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، نگاهی گذرا به عملکرد ستارگانی که بیشتر از بقیه، سکوی اول کاراته آسیا را زیر پای خود دیدند.

رقابتهای قهرمانی آسیا که نزدیک به سه دهه از آغازش می گذرد، بیش از همه شاهد حضور درخشان ستاره های کاراته ایران بوده و است؛ ستاره هایی که بیش از بقیه همتاهای قاره ای خود، قهرمانی در اوزان خود را تجربه کرده اند. مرحوم علی شاطرزاده در صف اول این ستاره ها ایستاده است. ذبیح الله پورشیب، علیرضا کتیرایی، نادر جودت، سعید فرخی دیگر ملی پوشانی بودند که بیشترین بار با قهرمانی هایشان شادی را به اردوی کاراته آوردند. در جمع بانوان نیز حمیده عباسعلی، کاپیتان شایسته تیم اعزامی به رقابتهای قهرمانی آسیا 2017 قزاقستان از این حیث یک استثنا است.

از علی شاطرزاده شروع می کنیم. قهرمانی که باید او را طلایی ترین کاراته کار ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا دانست. در رقابتهای قهرمانی آسیا در 1995 فیلیپین، علی با نشان طلا کارش را در تاتامی قاره ای آغاز کرد. او سپس در 2 دوره متوالی یعنی در ماکائو 1997 و سنگاپور 1999 قهرمانی اش را تکرار کرد. بعد از وقفه ای یک دوره ای که مدال طلای شاطرزاده با نقره عوض شده بود (مالزی 2001)، این کاراته کای اصفهانی بار دیگر در ماکائو 2003 و 2005 آقای آسیا شد تا بدین ترتیب با 5 نشان طلا و یک نقره، تا به امروز تنها کاراته کای 5 ستاره ایران در رقابتهای کاراته آسیا باشد.

ذبیح اله پورشیب کاپیتان پردوام تیم ملی با 3 طلا، یک نقره و یک برنز انفرادی در فهرست موفق ترین های کاراته ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا قرار دارد. پورشیب در سالهای 2009 و 2011 چین، 2012 ازبکستان فاتح وزن خود شد وطلا گرفت. ذبی در آسیایی 2013 امارات نایب قهرمان شد. ا و تک مدال برنز خود را سال 2015 و در کشور ژاپن بدست آورد.

علیرضا کتیرایی دیگر کاراته کای موفق در تاتامی قاره ای است. علیرضا 3 مدال طلا و یک نقره رقابتهای قهرمانی آسیا در کارنامه اش دیده می شود. او اولین مدالش را سال 1995 و در فیلیپین بدست آورد، دو سال بعد در ماکائو 1997 مدال نقره گرفت و سال 1999 سنگاپور برای دومین بار بر روی سکوی قهرمانی رفت. سال 2003 کتیرایی مدال طلا گرفت تا تعداد مدالهایش در رقابتهای قهرمانی آسیا به عدد 4 برسد.

حمیده عباسعلی کاراته کا تیم ملی بانوان اولین مدالش را سال 2011 و در چین بدست آورد، جایی که او با ایستادن روی سکوی دوم نشان نقره را به گردن آویخت. حمیده سال 2012 طلا گرفت و یک سال بعد نشان زرینش را در امارات تکرار کرد. ژاپن 2015 هم برای عباسعلی خوش یمن بود و توانست بر سکوی نخست قرار گیرد.

نادر جودت، یکی دیگر از موفق ترین مردان کاراته ایران در این پیکارهای قاره ای است. جودت 3 مدال طلای کومیته انفرادی2005 ماکائو، 2007 مالزی و 2009 چین در کارنامه دارد.

سعید فرخی نیز همانند نادرجودت 3 بار از سکوی اول وزن خود در رقابتهای قهرمانی آسیا بالا رفت و به نشان طلا دست یافت. فرخی اولین بار در آسیایی 2003 تایوان مرد طلایی نام گرفت. 2 بار دیگر یعنی در چین 2009 و چین 2011 به مقام قهرمانی وزن منهای 75 کیلوگرم رسید.

نادر جودت و سعید فرخی 2 مرد 3 ستاره کاراته ایران در جولانگاه آسیایی هستند.

ختم کلام اینکه؛ داستان درخشش ستاره های کاراته ایران در تاتامی آسیا بی گمان همچنان ادامه خواهد داشت و ما در سالهای آینده کاراته کاهای بیشتری را در لیست طلایه داران پرستاره کاراته آسیا خواهیم دید.

نظر شما