دایی؛ تنها ۱۰۰ گله جهان بالاتر از پله، پوشکاش، رونالدو و مسی؛

تمجید سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از آقای گل جهان

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۱۱:۰۱:۴۰
کد خبر: ۵۸۵۱۸۲
تمجید سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از آقای گل جهان
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارشی تفصیلی درباره آقای گل فوتبال جهان نوشت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در ادامه معرفی نمادهای فوتبال این قاره، به علی دایی اشاره کرده و به بررسی کارنامه دوران بازیگری او پرداخته است. این گزارش را در زیر می‌خوانید:

تنها یک مرد در تاریخ فوتبال برای کشورش بیش از 100 گل زده است تا بالاتر از بهترین‌های تاریخ مانند پله و فرانس پوشکاش و ستاره‌های فوتبال مدرن مانند کریستیانو رونالدو و لیونل مسی قرار بگیرد. آن مرد اسطوره تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، علی دایی است که در 149 بازی‌اش برای «تیم ملی» 109 گل به ثمر رسانده است، آماری حیرت‌آور که سبب شده او شایسته قرار گرفتن در جمع نمادهای فوتبال آسیا باشد.

پس از آغاز دوران بازیگری‌اش در سنین نوجوان در سال 1988، ثبات و توانایی دایی برای باز کردن دروازه رقبا به طور منظم در اولین تیم‌هایش، سال 1994 توجه مسئولان باشگاه پرسپولیس را جلب کرد که از آن همان زمان روند گلزنی او در تیم ملی ایران که قرار بود به یک رکورد تبدیل شود، آغاز شد. یک عنوان قهرمانی با پرسپولیس در فصل 96-1995 به کارنامه افتخارات دایی اضافه شد اما در جام ملت‌های آسیا همان سال در امارات بود که دایی به دنیا استعدادش را شناساند، استعدادی که او را به یکی از ترسناک‌ترین مهاجمانی که از دل فوتبال آسیا بیرون آمده بودند، تبدیل می‌کرد.

بازی معروف

دایی در اولین بازی خود برای ایران در مقدماتی جام ملت‌های آسیا 1996 اولین گلش را برای تیم ملی کشورش به ثمر رساند و این امر قبل از راهیابی ایران به عنوان صدرنشین گروهش به مرحله یک چهارم نهایی بود. البته این بازی به نظر بسیاری از افراد نسبت به آنچه که در بعد اتفاق می‌افتد، مهم نبود.

پس از آنکه در یک چهارم نهایی ایران مقابل کره جنوبی با نتیجه 2 بر 2 در نیمه اول به تساوی رضایت داده بود علی دایی، مهاجم خطرناک زمام بازی را به دست گرفت و گل سوم ایران را در دققیه 66 زد و در ادامه موفق شد هت‌‌تریک کند و تیم ملی کشورش در پیروزی تاریخی 6 بر 2 رهبری کند و به مرحله نیمه نهایی برساند. ایران در نیمه نهایی مقابل عربستان در ضربات پنالتی تن به شکست و در نهایت جایگاه سومی آسیا را از آن خود کرد.

دایی در آن زمان در مصاحبه با سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته بود: این بازی زندگی ورزشی من را تغییر داد. مخصوصا اینکه این بازی باعث شد تا به آلمان منتقل شوم و زندگیم را کامل تغییر داد.

ماندگاری در آلمان

دایی 28 ساله به آلمان آمد تا خودش را امتحان کند و تنها بعد از یک فصل بازی برای آرمنیا بیله‌فلد موفق شد به یکی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال جهان یعنی بایرن مونیخ منتقل شود.

پس از یک سال حضور دایی در آلمان او موفق شد به همراه بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا شرکت کند و به اولین بازیکن ایرانی تبدیل شود که در این مسابقات شرکت کرده است. او به همراه بایرن مونیخ در اروپا جایگاه دوم اروپا را به دست آورد و در بوندسلیگا قهرمان شد. مهاجم ایرانی در سال 1999 از بایرن مونیخ به هرتابرلین منتقل شد و این سالی بود که او جایزه بهترین بازیکن سال آسیا را از آن خود کرد.

دایی 3 سال در تیم پایتخت آلمان بازی کرد. از بهترین گل‌های دایی در هرتابرلین می‌توان به 2 گل او به تیم چلسی در لیگ قهرمانان اروپا که با نتیجه 2 بر یک به پیروزی رسیدند و گلش به میلان در ورزشگاه سن سیرو در همین مسابقات اشاره کرد.

دایی پس از آنکه به قاره آسیا برگشت و به تیم الشباب امارات در سال 2002ملحق شده بود، عنوان کرد: چیزهای زیادی در آلمان یاد گرفتم. یکی از مهمترین چیزهایی که اکنون در مربیگری‌ام در تیم های ایرانی به آن تمرکز می‌کنم، نظم انضباطی است که در آلمان یاد گرفتم.

دستاورد تاریخی

یک سال بعد از آنکه دایی به آلمان رفت، تیم ملی ایران باید در جام جهانی 1998 بازی می‌کرد، اتفاقی که 20 سال پس از اولین و تنها حضور ایران در این رقابت‌ها رخ می‌داد. آن تورنمنت بستری را برای رقم خوردن یکی از تاریخی‌ترین بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران فراهم کرد زمانی که تیم ملی در دیداری که توجه دنیا به آن معطوف شده بود، آمریکا را 2 بر یک شکست داد.

اگرچه دایی در آن بازی گل نزد اما پاس او در شکاف خط دفاعی حریف بود که مهدی مهدوی کیا را برای زدن گل سرنوشت‌سازی که اولین پیروزی تاریخ تیم ملی ایران در جام جهانی را رقم زد، صاحب موقعیت کرد. ایران اگرچه به خاطر شکست در بازی‌های اول و آخرش برابر یوگسلاوی و آلمان حذف شد اما دایی تأکید کرد که کلاس 98 فوتبال ایران بهترین گروه از بازیکنان تیم ملی بود که او برایش بازی کرد.

رکوردهایی که او شکست

دایی در جام ملت‌های آسیای سال 2000 در لبنان 3 گل دیگر زد زمانی و به صعود ایران به مرحله یک چهارم نهایی کمک کرد. در همان سال او برای تیم ملی 20 گل زد و رکورد بیشترین گل ثبت شده توسط یک بازیکن در رده ملی طی یک سال را شکست. دایی دو سال بعد در مرحله انتخابی جام جهانی 2002 کره و ژاپن هم 10 گل ملی دیگر به کارنامه‌اش اضافه کرد اما نسل طلایی فوتبال ایران با اختلافی ناچیز در دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای یوفا/AFC به ایرلند جنوبی باخت و نتوانست برای دومین دوره متوالی راهی جام جهانی شود.

در مقطع پایانی سال 2003 بدون شک بزرگترین دستاورد دوران بازیگری دایی رقم خورد زمانی که گلش به لبنان سبب شد او رکورد فرانس پوشکاش را بشکند و رکورددار گلزنی در رده ملی شود. آن گل، هشتادوپنجمین گل دایی برای تیم ملی ایران بود. در رقابت‌های جام ملت‌های آسیای سال 2004 سه گل دیگر به گل‌های ملی دایی اضافه شد اما آن سال تیم ملی یک بار دیگر از ناکامی در ضربات پنالتی ضربه خورد و در مرحله نیمه نهایی به چین میزبان باخت. آن سال آخرین حضور دایی در جام ملت‌‌های آسیا بود که در آنجا رکورد گلزنی‌اش در مهمترین تورنمنت فوتبال قاره کهن را به 14 گل افزایش داد رکوردی که هنوز کسی نتوانسته به آن دست پیدا کند.

صدمین گل

دایی به شکل باورنکردنی به گلزنی‌اش ادامه می‌داد. او به اولین بازیکن مردی تبدیل شد که موفق شد 100 گل برای تیم ملی کشورش بزند. این اتفاق زمانیکه 4 گل به لائوس در سال 2004 زد.

 گل 109 و آخرین گل دایی در بازی دوستانه مقابل کاستاریکادر سال 2006 رخ داد و ایران در این بازی با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی رسید. دایی قبل از آنکه تیم ملی ایران از راه یابی به جام جهانی 2006 باز بماند رسما از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

دایی رکورد گلزنی‌اش گفته بود: به نظرم رکورد استثنایی‌ام در تعداد گل ملی تنها باعث افتخار من است بلکه افتخاری برای ایران است. مخصوصا اینکه این گل‌ها با تلاش بی وقفه همبازی‌هایم در تیم ملی ایران به دست آمده است. این دست آورد نعمتی از جانب پروردگار است. به طور معمول همه رکوردها شکستی هستند و چه بسا رکورد من نیز در آینده شکسته شود.

در ادامه چه اتفاقب افتاد؟

دایی یک سال پیش از آویزان کردن کفش‌هایش به عنوان بازیکن - مربی در تیم سایپا، قهرمان لیگ برتر ایران شد. او سپس دوره‌هایی در تیم ملی، پرسپولیس و نفت تهران مربیگری کرد و الان هم هدایت سایپا را برعهده دارد. دایی که سال 2014 به تالار مشاهیر فوتبال آسیا راه پیدا کرد، به اسطوره‌ای تبدیل شد که سالیان سال در یادها خواهد ماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز