عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی کلیستنیکس (استریت ورک اوت):

کلیستنیکس بیش از هر ورزش دیگری پتانسیل همگانی شدن دارد/ نماینده ایران قهرمان سال ۲۰۱۶ مسابقات جهانی شد

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۱۱:۲۹:۴۲
کد خبر: ۶۵۳۷۱۷
کلیستنیکس بیش از هر ورزش دیگری پتانسیل همگانی شدن دارد/ نماینده ایران قهرمان سال ۲۰۱۶ مسابقات جهانی شد
کلیستنیکس یکی از زیرشاخه های ورزش آمادگی جسمانی است که اکنون در تمام دنیا به صورت حرفه ای دنبال می شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، کلیستنیکس یکی از زیرشاخه های ورزش آمادگی جسمانی است که اکنون در تمام دنیا به صورت حرفه ای دنبال می شود و بسیاری از ورزشکاران برای رسیدن به سطح آمادگی بالا این رشته را به شکل تخصصی دنبال می کنند. در ایران این رشته فعالیت خود را مدت هاست آغاز کرده و حتی در این رشته مقام جهانی دارد. بهادر رزاقی رئیس هیات مدیره جهانی کلیستنیکس و یکی از فعالا این رشته که در فدراسیون ورزش همگانی نیز حضوری فعال دارد در این باره صحبت کرده است.

*خودتان را معرفی کنید؟

بهادر رزاقی هستم، 29 سال سن دارم، فارغ التحصیل رشته ارتباط از دانشگاه HELP کوالالامپور در کشور مالزی، در حال حاضر عضو هیأت مشاوره رشته کلیستنیکس (استریت ورک اوت) در فدراسیون جهانی هستم و چهار سال هست که در این سمت عضو هیأت مدیره هستم. از بین شش استاد آکادمی جهانی این رشته من یکی از اساتید این رشته هستم. الان هم به مدت 8 سال هست که به طور حرفه ای در رشته کلیستنیکس فعال هستم. هم به صورت علمی و هم عملی در این رشته فعالیت می کنم. به عنوان تنها نماینده ایران در فدراسیون جهانی صاحب کرسی و اولین نماینده ایران در مسابقات جهانی شرکت کردم، همچنین در مسابقات بین قاره ای شرق آسیا در سال 2013 مقام قهرمانی را به دست آوردم و در سال 2014 در مسابقات جهانی این رشته SWWC  در مسکو روسیه شرکت کردم.

*توضیحاتی را برای آشنایی علاقمندان به این رشته ورزشی بیان کنید؟

ریشه این کلمه یک کلمه یونانی از کلوس به معنای زیبایی و استنوس یعنی توانایی تشکیل شده است. کلیستنیکس تمام تمریناتی که یک فرد می تواند با وزن بدن خودش انجام بدهد، حرکاتی مثل شنا، اسکات، بارفیکس، پارالل و... به طور کلی هر حرکتی که با وزن بدن انجام می شود و نیاز به فضای خاصی ندارد، برای مثال انجام حرکات شنا تنها به یک فضای مسطح نیاز دارید، که یک شنای کامل و معمولی را انجام بدهید و می توانید فرم حرکت را تغییر داده و پای خود را بر یک سطح مرتفع قرار داده و با تغییر فرم عضلات دیگری درگیر کنید.   اما در استریت ورک اوت بیشتر وجوه نمایشی این ورزش نمود دارد. یک سری حرکات به هم متصل می شوند، حرکات ایستا(Static) و حرکات پویا(Dynamic) به تفکیک یا  ترکیب (Combination) حرکات ایستا – پویا،  ایستا- ایستا، پویا – پویا، پویا- ایستا و ...  به طور کل استریت ورک اوت بیشتر به وجوه نمایشی ورزش اشاره دارد.  این رشته فعلاً در حال تکمیل شدن است، در آغاز پیدایش این ورزش ابتدا بر روی حرکات بدنسازی این رشته تاکید شد و پس از آن برای جذب مخاطب بر روی حرکات نمایشی تمرکز شد. در حال حاضر دو دسته دیگر به نمایش اضافه شده است. دسته استقامت و دسته قدرت به این بخش اضافه شدند.     بخش استقامت همان حرکات ابتدایی مانند شنا، بارفیکس، دراز نشست، پرش بر روی سطح مرتفع، اسکات و... که این موارد به تعداد در مسابقات انجام می شود و انجام متعدد این موارد در کمترین زمان ممکن تعیین کننده نفرات برتر است. به طور مثال، 10 حرکات شنا، 20 بارفیکس، 20 اسکات، 20 پرش بر روی جعبه، کسانی که درکمترین بازه زمانی این حرکات را تمام کنند، نفرات برتر این بخش از مسابقات می شوند.بخش قدرت حرکات ابتدایی مانند بارفیکس، پارالل، اسکات و ... با وزنه انجام می شود، پس از وزن کشی، هر نفر در وزن خودش با اتصال یک وزنه به خود مسابقه می دهد. رکورد بر اساس تعداد دفعات و سنگین ترین وزنه ای که فرد به خود متصل  می کند محاسبه می شود. اگر کسی بتواند با 60 کیلو وزن در حرکت بارفیکس 20حرکت موفق انجام بدهد و نفرات پس از او نتوانند با این وزنه این تعداد را انجام بدهد او صاحب رکورد می شود و برنده وزن خود محسوب می شود.دسته دیگر دسته نمایشی است که برای خودش ملاک هایی دارد که بر اساس حرکات ایستا، پویا و ترکیبی باشد، که پیش از این بدان اشاره شد.  

*کلیستنیکس ایران در سطح ملی، آسیایی و جهانی در چه جایگاهی قرار دارد؟

وضعیت کلیستنیکس ایران با توجه به امکانات موجود برای ورزشکاران و نوآموزان این رشته وضعیت قابل قبولی است.  ما حتی توانستیم در سطح آسیایی و جهانی صاحب مقام بشویم، در سال 2016 ورزشکار اعزامی ما نفر اول جهان شد. در دوره مسابقات SWWC مخفف STREET WORK OUT WORLD CHAMPIONSHIP  هست. سال 2014در سطح آسیایی به ترتیب تیم ایران موفق به کسب مقام سوم و چهارم مسابقات شد و در سال 2015 مقام اول آسیایی داشتیم، و در 2016 مقام اول آسیا و جهان را داشتیم در سال 2017 دو پله سقوط در آسیا داشتیم، چون مالزی و هنگ کنگ به صدر برگشتند و در مسابقات جهانی 2017 رتبه ای بهتر از  15 در سطح جهانی به دست نیاوردیم. ولی باز این ورزش نفرات برتر جدیدی را از اقصی نقاط جهان به خود می بیند و رتبه برتر هر سال از آن شخص دیگری می شود، به غیر از دو سری که ERYC ORTIZ از فرانسه قهرمان مسابقات جهانی شد  و هم اکنون جزء برترین ورزشکاران در بخش نمایشی محسوب می شود.

*برای توسعه این رشته ورزشی در تمامی رده های سنی چه برنامه هایی در نظر دارید؟

کلیستنیکس از معدود ورزش هایی است که امکان توسعه در تمامی رده های سنی را داراست. از مبتدی تا پیشرفته، برای نوآموزان بالاخص افرادی که توانایی عضلانی پائینی دارند می توانند با استفاده از وسایل کمکی اقدام به تقویت عضلات بکنند و پس از آن به تمرینات پایه این رشته بپردازند.کلیستنیکس از معدود رشته های است که نیاز به امکانات چندانی ندارد. این ورزش از زمان پارس ها و اسپارتان ها انجام می شده و این حرکات شنا، بارفیکس، دراز نشست، اسکات و... بوده است. اما در حال حاضر وجه مدرنی پیدا کرده است.فضایی که می توان به راحتی با آن به کلیستنیکس پرداخت، پارک ها هستند، که می توان به راحتی می توان وجه همگانی این ورزش را در پارک ها پیاده سازی کرد و به اجرای حرکات پایه ای این رشته پرداخت. از طرفی برای عضویت در باشگاه باید هزینه های معناداری پرداخت شود و شاید کسی وقت نداشته باشد که از یک طرف شهر به یک سمت دیگر برود و یا کسی توانایی پرداخت هزینه باشگاه را نداشته باشد.برای توسعه این ورزش، از نظر امکانات ابتدایی، در هر فضایی می توان سازه بارفیکس و یا سازه پارالل را نصب نمود و نیاز به گستره فضایی خاصی ندارد . با همین سازه ها می توان حرکات خارق العاده این رشته را انجام داد، اعم از بارفیکس، ماسل آپ، بک لیور و دیگر حرکات و ... که بسیار زیاد هستند.در کل می توان توسعه این ورزش را در تمامی رده های سنی اعم از کودکان تا نوجوانان در دبیرستان ها شکل داد و نیازی هم نیست که نوآموزان از ابتدا به سراغ حرکات پیچیده این ورزش که در سطح حرفه ای انجام می شود بروند.این ورزش از این بعد همگانی است که برای نگاه داشتن بدن در فرم مطلوب خودش می توان به انجام این ورزش پرداخت و هر کس می تواند این ورزش را هر روز یا یک روز در میان انجام بدهد، اما قبل از آن باید بدن خود را به خوبی گرم کند و حرکات کششی را انجام بدهد و بدن خود را گرم کند. برای سطوح حرفه ای نیاز به مربیان با دانش در این رشته داریم.در سنین بالاتر در سن طلایی ها هم می تواند شکل بگیرد، بند هایی هست که با آویزان کردن آن به میله بارفیکس و قرار دادن پا ها در آن می توانند حرکت بارفیکس را انجام بدهند و حتی برای انجام حرکات شنا می توانند با همان بند شکم خود را داخل آن قرار داده و حرکت شنا را انجام بدهند و دیگر حرکات. حتی این بند ها می تواند برای نوآموزانی که توانایی عضلانی پائین تری دارد استفاده شود.

*برنامه های روزانه ورزش کلیستنیکس به چه صورت هست؟

برنامه های روزانه ورزشی کلیستنیکس بسیار ساده است، شما هرجا که هستید می توانید انجام بدهید، وقتی داخل خانه هستید فقط در یک فضای دو در دو هستید می توانید حرکات شنا را انجام بدهید که هم اکنون بیش از 100 نوع فرم حرکت شنا موجود است. تعداد حرکات می تواند از 1 تا 5 باشد، بسته به قدرت عضلانی می توانید تغییر سطح بدهید، می توانید که تعداد را بیشتر کنید و پس از آن به حرکت دیگری بروید. در دیگر حرکت نیز بسته به توان عضلانی است اگر حرفه ای هستید از سقف 15 به بالا می توانید این حرکت را انجام بدهید. انواع حرکات پلانک هست، پلانک بر روی ساعد، پلانک بر روی کف دست و بعد دراز نشست که انواع حرکات می تواند در آن گنجانده بشود، حرکت دوچرخه داریم که به صورتی کمر کاملا روی زمین قرار گرفته است، اگر در فضای باز هستید و دسترسی به میله بارفیکس دارید، می توانید انواع حرکات خاصی به این بارفیکس اضافه کنید. یک روتین می تواند شامل 5 تا حرکت شنا، 5 تا بارفیکس، 5 تا دیپس، 5 تا دراز نشست، 5 اسکات، پلانک و حتی درجا زدن که عضو حرکات کاردیوست باشد.به طور کل فرد می توانند پس از هر ست 5 تایی استراحت کوتاهی کند بین 30ثانیه تا یک دقیقه و بعد به حرکات بعدی ورود کند و پس از این که یک چرخه کامل از همه حرکات انجام داد یک استراحت طولانی تری داشته باشد. به طور کل می تواند با توجه به توان عضلانی اقدام به ست بندی حرکات کند، که چند ست و چه تعدادی حرکات را انجام دهد.

*آیا نوآموزان این رشته برای ورود به رشته ورزشی کلیستنیکس باید سابقه ورزش کردن داشته باشد یا خیر؟

کلیستنیکس برای سنجیدن قوای بدنی است، باید بدانید که عضلات شما چقدر کشش دارد، باید پیش از ورود به این حرکات با پزشک خود مشاوره داشته باشید و آگاهانه شدت و ضعف حرکات را سطح بندی کنید که آیا این حرکات با قوای عضلانی تان هماهنگ هست یا تاثیر معکوس دارد.اگر از درد عضلانی رنج می برید باید با پزشک خود وارد گفتگو شوید. اما پیش نیاز خاصی برای این رشته ورزشی در نظر نیست، خود کلیستنیکس می تواند پیش نیاز رشته های دیگر باشد، برای فوتبال، رزمی و دیگر رشته ها. به طور کلی پیش نیاز همه رشته های ورزشی آمادگی جسمانی است، که کلیستنیکس به عنوان یکی از کمیته های تحت پوشش این انجمن در دو بخش قدرت و استقامت شباهت نسبی به آمادگی جسمانی دارد و وقتی که ورزشکار دوره آمادگی جسمانی خود را می گذارند می تواند وارد این رشته ورزشی بشود و پس از آشنایی با مقدمات و حرکات ابتدایی، به سطوح نمایشی ورود کند که سطح بالاتری از قدرت عضلانی، سواد حرکتی و سلامت بدنی را نیاز دارد. کلیستنیکس در بخش استقامت پیش نیاز خاصی نمی خواهد. توصیه ام به نوآموزان این هست که با دیدن ویدیوها، خود را برای انجام این ورزش آماده کنند، پیش از انجام حرکات پیشرفته باید از قدرت عضلانی مناسب برخوردار باشند، بیشتر حرکات موجود پیش از این انجام می شده است و فرد در آن دارای مهارت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز