هشتاد میلیون نفر ،یک ملت و یک ضربان قلب؛

"نه به نایک" همراه با تیم ملی

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۱۱:۵۸:۱۴
کد خبر: ۷۱۵۹۴۴
نه به نایک همراه با تیم ملی
یادداشت: پژمان گرامی، فعال سیاسی اصلاح طلب

خبرگزاری برنا: "هشتاد میلیون نفر ،یک ملت و یک  ضربان قلب " این جمله شعار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه است.

شعاری که هم در قالب راهبرد و هم در شکل نماد و الگو، نیازمند حمایت های مادی و معنوی  از تیم ملی در عرصه جام جهانی است و البته بایدها و الزاماتی را هم به همراه دارد.

بعد از رفتار تبعیض آمیز و غیر منطقی کره ای ها در المپیک زمستانی در  ماجرای ندادن گوشی های سامسونگ به تیم ملی ایران  که باعث ایجاد  موج مخالفت و به راه افتادن زمزمه ها و حتی کمپین هایی در تحریم کالاهای سامسونک شد، این روزها و این بار شرکت چند ملیتی "نایک" با در پیش گرفتن رفتاری توهین آمیز و غیر منطقی اعلام کرده است  که کفش های نایک را که در اختیار تمام تیم های راه یافته به جام جهانی فوتبال  قرار داده است به ایران نمی دهد.

این رفتار شرم آور که آشکارا غرور ملی و هویت تیم ملی کشورمان را هدف قرار گرفته ؛فارغ از مسائل فنی و  مشکلاتی که  برای بازیکنان ملی پوش ایجاد می کند نشان می دهد که اصولا آمریکایی ها هیچ عرصه ای را برای دشمنی با ایران از دست نمی دهند و حتی عرصه های ورزشی را هم مانند میدان های جنگ تصور می کنند که در جنگ با گلوله و توپ و در ورزش با سلاح تحقیر و توهین به دشمنی های خود ادامه می دهند.

درست در اواسط سال۰ ۱۹۷ بود که چین و آمریکا در اوج اختلاف با استفاده از ظرفیت عرصه ورزش و اعزام تیم پینگ پنگ امریکا به پکن از اوج دشمنی خود کم کردند و گفتگو های خود برای صلح و همکاری را آغاز کردند. این مسئله به نوعی بیانگر نقش مهم ورزش در مناسبات جهانی و جایگاه آن  در سیاستگزاری های  بازیگران بین المللی برای کسب منافع حداکثری است. در روزهای اخیر رفتار شرکت نایک هم در سطح منفی و خصمانه با ایران اتفاق افتاد که برخورد و پاسخ محکم به آن هم ضرورت و هم فوریت دارد. 

شرکت چند ملیتی نایک که مدیریت آن در دستان آمریکاست در کشور ما مانند سایر کشورها نمایندگی هایی دارد  و محصولات این کارتل اقتصادی در بازار ورزش ایران به فروش می رسد و سهم قابل توجهی هم در اقتصاد ورزش به خود اختصاص داده است. با توجه به این امر علاوه بر مطالبه از مسئولین و نهادهای مسئول و نمایندگی های این شرکت در کشور که قطعا باید پاسخی در خور و قاطعانه به توهین به ملت ایران بدهند ، بهترین واکنش مدنی و اجتماعی جامعه تحریم کالاهای این شرکت است که تجربه آن را در قالب راه افتادن کمپین های مجازی در گذشته  شاهد بوده ایم و به نظر می رسد بخش زیادی از جمعیت جوان کشور که غرور ملی و حمیت ایرانی آن در این ماجرا مورد تعرض قرار گرفته است در تشکیل کمپین "نه به نایک" گوی سبقت از دیگران می رباید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز