ورزش و سلامتی؛

BMI شاخصی قابل قبول برای محاسبه اضافه وزن/ افزایش مصرف سبزیجات به حفظ سلامتی کمک می‌کند

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ۱۰:۲۷:۰۶
کد خبر: ۹۹۸۰۸۵
BMI شاخصی قابل قبول برای محاسبه اضافه وزن/ افزایش مصرف سبزیجات به حفظ سلامتی کمک می‌کند
به دلیل این که محاسبه BMI دقیق کار آسانی است، هر شخص می‌تواند به راحتی و با قرار دادن قد و وزن خود در فرمول، عدد آن را به دست آورد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ شاخص توده بدنی یا BMI روشی برای محاسبه میزان چربی‌های بدن یک فرد بر اساس وزن و قد او می‌باشد. با این که  BMI یک روش اندازه‌گیری غیر مستقیم است، اما ثابت شده در اکثر مردم شاخصی قابل قبول برای محاسبه اضافه وزن به حساب می‌آید. همچنین به دلیل این که محاسبه BMI دقیق کار آسانی است، هر شخص می‌تواند به راحتی و با قرار دادن قد و وزن خود در فرمول، عدد آن را به دست آورد.

فرمول محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی عبارت است از تقسیم وزن (کیلوگرم) بر قد (متر) به توان ۲، این شاخص تنها نشان دهنده سطح چربی بدن بوده و قادر به تشخیص میزان سلامت یا چاقی فرد نمی‌باشد. البته این روش قطعی نیست و معایبی نیز دارد. مثلا به استخوان‌بندی و میزان عضله‌های فرد در این روش اهمیتی داده نمی‌شود، در حالی که همانطور که می‌دانیم ممکن است یک کیلوگرم عضله و یک کیلوگرم چربی وزن یکسانی داشته باشند، اما حجم عضله کمتر و چگالی آن بیش از چربی است.

به همین دلیل این روش تنها برای افراد مبتدی که می‌خواهند ورزش را آغاز کنند، استفاده می‌شود و در عرصه ورزش قهرمانی هیچ گونه اعتباری ندارد. چون همانطور که می‌دانید، ورزشکاران (مخصوصا در رشته‌های قدرتی و سرعتی) حجم عضلانی زیادی دارند که این بافت نیز جزئی از وزن آن‌ها محسوب می‌شوند و ممکن است BMI آن‌ها حتی بسیار بالا باشد. در حالی مقدار زیادی از وزن آن‌ها را بافت عضلانی تشکیل داده است نه چربی. اما به هر حال این روش برای آگاهی افراد معمولی و مبتدی از میزان چربی بدن خود بسیار مناسب است.

نحوه محاسبه BMI:

253

برای اکثر بزرگسالان BMI ایده‌آل بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۵ تعریف شده است. برای کودکان و نوجوانان که بین ۲ تا ۱۸ سال هستند، سن و جنسیت نیز علاوه بر قد و وزن در محاسبه شاخص توده بدنی دخیل می‌باشند.

اگر BMI:

زیر ۱۸.۵ باشد، شخص دچار کاهش وزن است.

بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ باشد، شخص در بازه‌ی وزن سالم به سر می‌برد.

بین ۲۵ و ۲۹.۹ باشد، شخص اضافه وزن دارد.

بین ۳۰ و ۳۹.۹ باشد، شخص از چاقی مفرط رنج می‌برد.

bmi-cover

اگر شما شما کمبود وزن دارید، باید با انجام تمرینات قدرتی و رژیم غذایی پرپروتئین این کمبود را جبران کنید و به حالت تعادل برسید. اگر هم شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید باید با انجام تمرینات استقامتی و هوازی و کاهش میزان قند، چربی و کربوهیدارت و افزایش میزان سبزیجات در برنامه غذایی روزانه خود به حالت نرمال نزدیک شوید. البته این موارد باید زیر نظر مربیان ورزشی متخصص و کارشناس تغذیه انجام شود تا سلامت شما به خطر نیفتد و به وزن ایده‌آل و مناسبی دست پیدا کنید.

نظر شما