میزان مصرف آب طرح کاشت یک میلیارد درخت کمتر از آب مورد نیاز تولید یک خودرو در سال

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۰۰:۰۴:۰۷
کد خبر: ۱۴۵۰۶۹۰
میزان مصرف آب طرح کاشت یک میلیارد درخت کمتر از آب مورد نیاز تولید یک خودرو در سال
رئیس شورایعالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: برای تولید خودرو ۶ میلیون لیتر آب مصرف می‌شود، اما برای یک نهال در سال ۱۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود یعنی مصرف برای ۲۵۰ میلیون نهال، ۲۵ میلیون لیتر مکعب و کلا در چهار سال صد میلیون لیتر مکعب آب مصرف می‌شود.

رسول اشرفی‌پور رئیس شورای‌عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو با طرح کاشت یک میلیارد درخت موافق است اظهار داشت: در طرح کاشت یک میلیارد درخت، آب بسیار کمی مصرف می‌شود و هیچ مخالفتی از سوی وزارت نیرو مبنی بر عدم تخصیص منابع آبی برای جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما اینکه برای هر نهال چقدر آب اختصاص بدهیم و در چه مکانی نهال را بکاریم کار تخصصی است که کمیته های تخصصی که زیر مجموعه ستاد تشکیل شده‌اند، در سطح ملی و کمیته های متناظر استانی این مسائل را حل و فصل می‌کنند.

اشرفی پور با بیان اینکه آب مصرفی در کاشت درخت بسیار ناچیز است، خاطر نشان کرد: در تولید سالیانه یک کفش چرمی ۶ هزار لیتر آب مصرف می‌شود. برای تولید هر خودرو ۶ میلیون لیتر آب مصرف می‌شود، برای یک واحد مسکن ۳۰ میلیون لیتر آب مصرف می‌شود اما برای یک نهال در سال ۱۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود یعنی مصرف برای ۲۵۰ میلیون نهال، ۲۵ میلیون لیتر مکعب و کلا در چهار سال صد میلیون لیتر مکعب آب مصرف می‌شود.

کاشت-درخت-7

رئیس شورای‌عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: کل آب ایران ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است و ۱۳۰ میلیارد متر مکعب از این آب باقی می‌ماند و حالا با یک تقسیم ساده می‌توان گفت یک هزار و سیصدم آب ایران صرف درختکاری می‌شود.

اشرفی پور در تشریح به اینکه آیا متولی آب کسی دیگری است؟ توضیح داد: در کشور نهالستان هایی وجود دارد که خودشان حق اب دارند و دیگر نیازی نیست که مجوز بگیرند.

وی افزود: نهالستان گرخ‌لار چهار چاه آب دارد که مجوز آن ۴۰ سال پیش صادر شده و ما فقط به دنبال مجوز آب هستیم و هرجا که نهالستان وجود دارد قطعا مجوز دارد.

اشرفی پور درباره ابیاری طرح یک میلیارد درخت گفت: در مکان هایی درخت می‌کاریم که خود از نظر زیستی و نوع گونه متناسب با منطقه است و نیازی نیست که برای مثال ما تا زاگرس برای آبیاری درخت ها برویم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز