رئیس کل دادگستری استان:

۲۰ دستگاه در استان وظیفه برخورد با پدیده مجرمانه را دارند

۱۳۹۹/۰۷/۰۳ - ۱۵:۲۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۶۳۵۲۲
۲۰ دستگاه در استان وظیفه برخورد با پدیده مجرمانه را دارند
نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخورد با پدیده مجرمانه مانند سرقت صرفاً وظیفه دستگاه قضایی نیست. حدود 20 دستگاه متولی در این زمینه مسوولیت دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ رئیس کل دادگستری استان در جلسه ویژه  پیشگیری و برخورد با سرقت گفت: تصور بر این است که صرفاً دستگاه قضایی وظیفه برخورد با مجرمین را دارد اما در واقع در ایجاد یک پدیده مجرمانه عوامل متعددی دخیل بوده و دستگاهها و نهادهای زیادی متولی و موظف هستند و دستگاه قضایی شاید به نوعی جزو اخرین نهادهایی است که وظیفه دارد. 

نگین تاجی بیان کرد: البته دستگاه قضایی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) برای نجات مردم از این مشکلات در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و پیشگیرانه هم ورود موثر نموده که نمونه‌های آن را در حوزه مبارزه با زمین خواری، رودخانه خواری، شهرسازی، کمیسیون‌ها و بخشهای متولی ساخت و ساز شهرداری، قاچاق کالا و ارز، کنترل بازار و اصناف، وظایف سازمان صنعت و معدن و تجارت و سایر نهادهای متولی انفال ملاحظه می‌کنید. قطعا در  سنوات گذشته مداخلات شبه قضایی و غیر قضایی دادگستری استان به این شکل وجود نداشته و برای خیلی از مردم جامعه و حتی  قضات دستگاه قضایی هم تعجب آور بوده که قضات ما به صورت میدانی و شبانه روز در کنار مدیران کل و کارمندان آن دستگاه‌ها  به مردم خدمت کرده و مداخلات پیشگیرانه و اجتماعی نمایند. 

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز دیدگاه عمومی بر این است تنها راه بازداشت و اعزام سارقین و مجرمین به زندان است  در حالی که این چنین نیست. زندان و برخورد ترذیلی و کیفری صرفاً یکی از راه های اصلاح مجرمین است.

رئیس کل دادگستری استان با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاشهای شبانه روزی پرسنل زحمت کش نیروی انتظامی استان گفت: استان ما یک استان خاص است و آسیب های اجتماعی آن هم  آسیب های خاصی هستند به عنوان مثال در استان ما صنعت بسیار ضعیف بوده و بخش عظیمی از استان را هم پوشش های جنگلی و منابع طبیعی در بر می‌گیرند که جزو انفال محسوب شده و حق کشاورزی و کار در انها  جود نداشته یا توان مالی برای کار اقتصادی در این ها وجود ندارد و لذا  بیکاری جوانان به دلیل عدم وجود صنعت و حتی زمین های حاصلخیز کشاورزی یکی از بسترهای جرم است. 

نگین تاجی تصریح کرد: بنده از زمان تصدی این مسوولیت ضمن توجه به روشهای مدیریتی ملی و کشوری  با  نگاه  بومی و منطقه ای هم  به موضوعات پرداختم. رویکرد ما و مدیران دستگاه قضایی استان الان نسبت به مباحث قضایی، یک رویکرد علمی است.

وی بیان کرد: اگر ملاحظه بفرمایید در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اگر در  رده اول یا دوم یا سوم کشور نباشیم قطعاً جزو پنج استان برتر هستیم، در حوزه عنصر شناسی دعاوی و از  بین بردن نقاط ضعف آموزشی که در دانشگاهها و در دوره‌های بعدی و خدمت از آنها غافل می شوند اقدامات فوق العاده‌ای توسط معاونین انجام گرفته است. در حوزه ابلاغ الکترونیک که یکی از خدمات ویژه دستگاه قضایی و نظام جمهوری اسلامی برای مردم است اکنون در کشور رتبه اول را داریم. اما با این وجود همه اینها را کافی نمی دانیم و به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستیم. 

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان با تقدیر و تشکر از زحمات سایر اعضای جلسه گفت: قضات ما شبانه‌روزدر حال رسیدگی به پرونده ها و رفع و رجوع امور مردم هستند شما اگر حتی نیمه‌های شب سری به ساختمان دادسراها و محاکم مرکز استان بزنید لامپ تعداد زیادی از اتاقها را روشن می بینید. اینها فرزندان شما هستند که احساس وظیفه نموده، در خارج از وقت اداری و در زمانی که متعلق به خانواده هایشان است در حال خدمت به مردم هستند. 

نگین تاجی در ادامه اضافه کرد:  جلسات علمی دادگستری استان که در اتقان ارا و رضایتمندی مردم و ایجاد رویه واحد قضایی بسیار موثر است، طی یک سال اخیر به اندازه ۴ سال گذشته بوده و هیئت تحریریه علمی ما به زودی اولین کتاب علمی پرسش و پاسخ همکاران قضایی را که می تواند مورد استفاده قضات و حقوقدانان دانشجویان وکلا در سطح کشور قرار بگیرد را منتشر خواهد کرد. 

وی افزود: این اقدامات دستاوردهای کمی نیست البته اینجانب بنا دارم به امید خدا طی روزهای آینده به عنوان یکمین سال انتصاب به این مسئولیت گزارش جامعی از اقدامات در رسانه استانی به اطلاع هم استانیهای عزیز برسانم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز