آجیل های رنگی نخرید چون کهنه هستند!

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۱۱:۴۸:۲۲
کد خبر: ۱۱۵۲۰۳۰
آجیل های رنگی نخرید چون کهنه هستند!
به دلیل شیوع ویروس کرونا واردات آجیل کشورهای همسایه نسبت به سال های گذشته کاهش داشته و این روند همچنان ادامه دارد، به همین دلیل بسیاری از آجیل های که توسط دست فروشان در بازار عرضه می شود کهنه هستند و برخی از آنها برای مشخص نشدن کهنگی رنگ شده اند.

به گزارش برنا، در حالیکه در آستانه سال جدید هستیم و طبق سنت هر ساله مردم ابتدای اسفندماه برای خرید آجیل و خشکبار به واحدهای صنفی مراجعه می کنند و برای شب عید کالاهای مورد نیاز خود را تهیه می کنند و از آنجایی که کرونا در اسفند ۹۸ شیوع پیدا کرد و بسیاری از مردم مراسم ها را برگزار نکردند، آجیل و خشکبار روی دست اصناف باقی ماند، هرچند تقاضا برای آجیل در کشورهای مسلمان قبل از ماه رمضان و عید فطر هم وجود دارد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا واردات آجیل این کشورها سال گذشته بسیار کاهش یافت و امسال هم این روند ادامه دارد، به همین دلیل بسیاری از آجیل های که توسط دست فروشان در بازار عرضه می شود آجیل کهنه هستند و برخی از آنها برای مشخص نشدن کهنگی رنگ شده اند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه آجیل به سرعت فاسد می شود، گفت: آجیل ها برای شب عید شور می شوند به همین دلیل باید در زمان کوتاهی مصرف شوند و با توجه به اینکه این آجیل ها در هوای مرطوب و گرم فصل بهار و تابستان به سرعت خراب می شوند باید بازار مناسبی برای عرضه آنها وجود داشته باشد که متاسفانه بازار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار دارد.

علیرضا ممقانی با بیان اینکه بسیاری از فعالان این صنف انتظار داشتند بازار امسال نسبت به سال گذشته رونق بیشتری داشته باشد، افزود: در حال حاضر بسیاری از فروشندگان آجیل و خشکبار ضرر کرده اند و از آنجایی که امکان دپوی کالا به دلیل شور در سردخانه در بلندمدت وجود ندارند، تنها به بازار شب عید امیدوارند زیرا در اردیبهشت ماه رطوبت هوا افزایش می یابد و آجیل بو می گیرد.

او با تاکید بر اینکه هر ساله در اسفند ماه فروش آجیل و خشکبار  ۴ برابر ماه های دیگر است، گفت: در سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان فروش آجیل و خشکبار به شدت کاهش داشته است و این صنف تنها به صادرات امیدوار است، زیرا در حال حاضر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته است.

۴۰ درصد پسته در بازار داخلی مصرف می شود

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با اشاره به اینکه برخی از این آجیل های نمک خورده، مانده و رنگ شده به دست فروشان داده می شود تا با قیمت پایین تر بفروشند، گفت: در حال حاضر مزه آجیل مشخص می کند که تازه است یا کهنه به همین دلیل مردم برای خرید آجیل باید از آن امتحان کنند تا مطمئن شوند که آجیل کهنه نیست. از طرف دیگر باید توجه داشت از طریق گرما آجیل را می توان ویروس کشی کرد، بنابراین در صورتی که مردم توان خرید آجیل داشته باشند می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با تاکید بر اینکه فروشندگان آجیل و خشکبار به بازار شب عید و نوروز امیدوار بودند به دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا تقاضا بسیار پایین است، گفت: در شرایط کنونی بسیاری از آجیل فروشان با زیان روبرو شده اند که دولت باید حمایت های لازم را از آنها داشته باشد.

ممقانی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد پسته در بازار داخلی مصرف می شود، گفت: در شرایط عادی بازار، حدود ۶۰ درصد از پسته تولیدی کشور صادرات می شد و در شرایط کنونی به دلیل کاهش مصرف داخل باید بیشتر صادرات شود چراکه قیمت ارز در ایران بالا رفته و افزایش صادرات آجیل و خشکبار برای کشور می تواند ارز آوری به همراه داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در یک سال گذشته کشورهای همسایه به دلیل شیوع کرونا از واردات کالاهای فله‌ای خودداری کرده اند، از این رو صادرات آجیل و خشکبار از مبدا ایران کاهش یافته است، گفت: در یکسال گذشته مصرف داخلی آجیل و خشکبار در ایران هم کاهش پیدا کرده است به همین دلیل ممکن است آجیلی کهنه و شور یا رنگ شده  توسط دست فروشان عرضه شود که مردم باید مراقب خرید کالای مورد نیاز خود باشند.

وی در پایان افزود: با وجود ظرفیت های ارز آوری آجیل و خشکبار دولت باید حمایتی از صادرات آجیل و خشکبار داشته باشد؛ چرا که در سال جاری بیش از ۱ میلیارد دلار صادرات آجیل و خشکبار داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است و بخشنامه های بانک مرکزی برای اجرای تعهدات ارزی صادرات را کاهش داده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز