تأمین ۳۰ میلیارد تومان از سوی خیرین دانشگاهی برای ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۳:۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۰۱۹۱۶۹
تأمین ۳۰ میلیارد تومان از سوی خیرین دانشگاهی برای ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی
در نشست مجازی خیرین آموزش عالی کشور با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع «طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی» که با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر حسین عسگریان ابیانه، دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، دکتر ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان، جمعی از مدیران ستادی وزارت علوم و خیرین آموزش عالی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ۳۰ میلیارد تومان از سوی خیرین دانشگاهی برای ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی تأمین شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در ابتدای این نشست دکتر عسگریان ابیانه، دبیر ستاد خیرین وزارت علوم با تشکر از مشارکت حضوری و مجازی خیرین دانشگاهی در این نشست اظهار داشت: یکی از اقدامات مثبت صورت گرفته در ستاد خیرین طرح ۳۰،۳۰،۴۰ است که در آن صندوق رفاه دانشجویان، دانشگاه‌ها و ستاد خیرین به همکاری در پیشبرد پروژه‌های دانشگاهی می‌پردازند. در حال حاضر ۳۰ دانشگاه آمادگی خود را برای حضور در این طرح به صندوق رفاه اعلام کرده‌اند.
دکتر محمدتقی نظر پور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز در ادامه نشست با تاکید بر اهمیت موضوع معماری در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: سوال مهمی که باید در بخش ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی از خود بپرسیم این است که چه خوابگاهی با چه معماری‌ای باید احداث شود. فضای معماری خوابگاه تاثیر زیادی روی سلامت دانشجو دارد.
وی درخصوص تعمیرات اساسی در خوابگاه‌ها اظهار داشت: تعمیرات اساسی خوابگاه‌ها اگر با مداخله در معماری باشد، می‌تواند باعث افزایش سلامت دانشجوها شود. این موضوع مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته است؛ هم در زمینه احداث و هم در زمینه تعمیرات اساسی بایستی به مسئله معماری توجه کنیم چرا که همین نکات ظریف می‌تواند تاثیر بسیاری در نشاط و سلامت دانشجویان داشته باشد.
در ادامه نشست نیز محمدکافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تبعات دوران کرونا برای آموزش عالی کشور گفت: کرونا باعث شد بیش از پیش به کمبودها آگاه شویم. از جمله مهم‌ترین این کمبودها پایین بودن ظرفیت خوابگاه‌ها است و من فکر می‌کنم امروز به نهضت خوابگاه‌سازی در کشور نیاز داریم.
از جمله نکات مطرح شده در این نشست از سوی خیرین می‌توان به اهمیت بالای تسریع در انجام طرح‌ها برای خیرین، شفافیت در انجام طرح‌هایی که خیرین در آنها حضور دارند، شفاف‌سازی در منابع مادی اختصاص یافته، اهمیت بحث تعهد انجام کار بخش دولتی و احترام به خیرین، توجه به ایجاد زیست‌بوم مناسب دانشجویی در کنار خوابگاه ها و لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش اشاره کرد.
در پایان این نشست و پس از رایزنی‌های اعضای ستاد خیرین وزارت علوم، ۳۰ میلیارد تومان از سوی خیرین دانشگاهی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خوابگاهی و احداث خوابگاه‌های تامین شد که با کمک ۳۰٪ آورده خیرین، ۴۰٪ صندوق رفاه و ۳۰٪ سهم دانشگاه‌ها در مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها تامین گردید.
از جمله خیرینی که در این نشست حضور داشته و به بیان مسائل و نقطه نظرات خود پرداختند می‌توان به دکتر مصلی نژاد، قلم چی، جمیلی، آریا، اسپرورین، ذوالفقاری و شاه حسینی اشاره کرد.

 

نظر شما