دکتر عاملی:

تصویب رشته کارشناسی‌ ارشد روابط‌ عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۱۳:۰۴:۴۴
کد خبر: ۱۱۹۳۱۰۳
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رشته کارشناسی‌ ارشد روابط‌ عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، پنجمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌ عمومی با حضور عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عاملی در این مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد، گفت: روابط‌عمومی در زمان زندگی می‌کند و دانش فهم زمانه است. زبان موفقیت و عدم موفقیت سیاست‌های اجتماعی در این است که چقدر در زمان زندگی می‌کنیم؛ هرچقدر در زمان زندگی کنیم به همان میزان همزیستی مسالمت‌آمیز و فهم اجتماعی منتهی به درک متقابل عمیق‌تر است. روابط عمومی دانش بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های فناورانه برای ارتباط با عموم فردی، اجتماعی و شبکه‌ای است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روح کلی روابط عمومی در مفهوم ساده درک و احترام همگان است؛ لذا روابط عمومی دانش بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های فناورانه برای ارتباط با عموم فردی، اجتماعی و شبکه‌ای است. به تعبیری روابط‌عمومی، انسان است لذا موجودیت معطوف به عاطفه، شناسایی و توسعه ارتباطات دارد. از منظر فناوری‌های نو، روابط‌عمومی صنعتی است که تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی این ارتباط با همگان را تأمین کند.

روابط‌عمومی یک پدیده ارتباطی الگوریتمی و شبکه‌ای هوشمند و تأمین کننده خدمات آسان و سریع برای همه ذینفعان همراه با مسئولیت اجتماعی است.

استاد دانشگاه تهران گفت: روابط‌عمومی دانش پرکردن خلأ است. خلأ ندانستن، به حساب نیاوردن و ندیدن در سازمان، واحد یا حتی خانواده. در واقع خلأ جایی است که ارتباط برقرار نمی‌شود و ارتباط‌گر و ارتباط‌گیر در یک کانال قرار نمی‌گیرند. بدین جهت روابط‌عمومی امکان و ظرفیت در یک استمرار پایدار است. روابط‌عمومی‌ها معمولا ًروابط‌عمومی لحظه‌اند، روابط‌عمومی روز هستند و روابط‌عمومی رویداد، نه روابط‌عمومی استمرار.


عاملی افزود: آرمان روابط عمومی تقویت حس عضویت ذینفعان و ارائه خدمت دوست داشتنی است. در واقع روابط‌عمومی وقتی مجهز به هوش مصنوعی می‌شود ماشین عاطفه، احترام و عشق است و صنعت حس‌داشتن است. روابط‌عمومی یک پدیده ارتباطی الگوریتمی و شبکه‌ای هوشمند و تأمین کننده خدمات آسان و سریع برای همه ذینفعان همراه با مسئولیت اجتماعی است؛ لذا فقط به جامعه ذینغعان سازمانی یا واحد مرتبط نیست بلکه به همسایگان، محیط زیست و پیرامون خود مسئولیت دارد.


عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر نسل پنجم فناوری‌های‌نو گفت: رایانه‌های نسل پنجم به دنبال ایجاد نظام گسترده محاسباتی موازی در یک منطق فازی هستند و خدمات خود را ارائه می‌دهند و این ابررایانه‌ها با نگاه به توسعه هوش مصنوعی ساخته شده‌اند. وقتی رایانه بزرگ اولیه (Mainframe computer) در فیلادلفیا ساخته شد ۵ هزار لامپ در رایانه کار می‌کرد و برق فیلادلفیا را تحت تأثیر قرار می‌داد؛ اما الان به گوشی تلفن‌های همراه منتقل شده و کارکرد‌های آن بیشتر، متنوع تر، پرسرعت‌تر و با قابلیت دسترسی همگانی شده است. نسل جدید رایانه‌ها به منطق انسانی و زبان برنامه‌ریزی پرولوگ نزدیک‌تر شده‌اند و از انسان بهره برده‌اند. زبان پرولوگ نزدیک به منطق رفتاری انسان است و تلاش می‌کند که از انسان بیاموزد؛ لذا منطق فازی، همان نسبیت، انشعاب و انعطافی که در انسان وجود دارد را در زبان پرولوگ مدنظر قرار می‌دهد؛ برخلاف نظام برنامه‌ریزی لیسپ که صنعتی است. در نظام پرولوگ مهم است که به چه کسی خدمات می‌دهد.

مبنای رتبه‌بندی قدرت در دنیای امروز در حوزه دفاعی، صنایع و خدمات و کشاورزی چهار و ظرفیت‌های دیگر براساس هوش مصنوعی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به کتاب در دست انتشار «دانشنامه اصطلاحات فضای مجازی» در دانشگاه تهران گفت: پنج نوع وب داشته‌ایم. وب ۱ بیشتر دیدن اطلاعات است و بیشتر دیدن کاتالوگ بود. وب ۲ به سمت تعامل و ارتباطات رفت و شبکه‌های اجتماعی و خرید و ویکی‌ها در آن مطرح شد. وب ۳ به سمت وب زمینه‌ای رفت و زمینه‌های هوش مصنوعی در جستجو و خرید هوشمند و واسطه کاربری هوشمند به وجود آمد، مانند آگهی‌هایی محیطی که براساس حوزه جستجوی فرد و علایق فرد ارسال می‌شدند. وب ۴ به سمت اینترنت همه پدیده‌ها رفت و از وب ۵ نیز تعبیر به وب یکپارچه و وب افکار می‌شود؛ اینجا هوش جمعی معنا پیدا کرد. این وب یک انسان را نمایندگی نمی‌کند بلکه میلیارد‌ها انسان را نمایندگی می‌کند و هوش جمعی همه جهان را در بر می‌گیرد و توانش جمعی ایجاد می‌کند.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به دسته‌بندی نیلسون از این ۵ وب در سه عرصه کسب و کار، ارتباطات و سرگرمی‌ها افزود: هوش مصنوعی برخاسته از دوره خوارزمی و الگوریتم است، اما در دوران جدید جان مک کارتی آن را به کار گرفت و در معنای فناوری جدید خود یک نماد پیشرفتگی شد. مبنای رتبه‌بندی قدرت در دنیای امروز در حوزه دفاعی، صنایع و خدمات و کشاورزی چهار و ظرفیت‌های دیگر براساس هوش مصنوعی شکل می‌گیرد؛ لذا در رقابت‌های جهانی باید با هوش مصنوعی مبتنی بر داده‌های بسیار در برابر رقیب ایستادگی کرد نه با هوش انسانی. هوش مصنوعی دارای سطوحی است. در سطحی مانند سیستمی است که شبیه انسان فکر می‌کند و سطحی دیگر شبیه انسان عمل می‌کند مانند رفتار‌هایی که در بانکداری الکترونیک دارد و مانند انسان رفتار کرده و دریافت و پرداخت صورت می‌گیرد. در سطحی فکر کردن و قابلیت‌های ذهنی مانند انسان است؛ همچنین در سحطی به طور منطقی عمل می‌کنند و در سطحی دیگر هوش مصنوعی سیستم‌هایی هستند که هم فکر و هم عمل می‌کنند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سهم هوش مصنوعی در تولید ناخالص جهان گفت: کسب و کار هوش مصنوعی در دنیا روز به روز در حال بزرگ شدن است. براساس گزارش گاردنر در سال ۲۰۱۹ در پیمایشی که صورت گرفته از بیش از ۳۰۰۰ مدیراجرایی در ۸۹ کشور، تعداد شرکت‌هایی که در چهار سال گذشته از هوش مصنوعی استفاده کردند ۲۷۰ درصد رشد داشته است. آمار سال ۲۰۱۷ می‌گوید میزان سرمایه گذاری در این حوزه ۵/۳۹ میلیارد دلار بوده، ولی کارکرد ناخالصی که داشته از مرز ۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۸ گذشته است و پیش‌بینی می‌شود که ۱۵ بیلیون دلار را به خود اختصاص دهد. از ۳۰ شرکت اصلی هوش مصنوعی ۲۶ شرکت متعلق به بخش خصوصی است و بخش خصوصی عامل اصلی رشد هوش مصنوعی است.


عاملی با اشاره به انواع کاربرد‌های هوش مصنوعی در حوزه سلامت، قوانین و مقررات، حکمرانی، تحقیق و توسعه، اشتغال، امنیت، مدیریت دولتی، فرهنگ، اخلاق، کسب و کار، محیط زیست و امثالهم به ۵ کارکرد مهم هوش مصنوعی در حوزه روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی روابط‌عمومی یادگیری ماشینی را مبتنی بر داده‌های موجود خلق می‌کند؛ لذا براساس داده‌ها یادگیری دارد و بازخورد می‌دهد. نمونه ساده آن تشخیص اخبار جعلی یا درست است که با استفاده از شناخت منبع اخبار می‌تواند به جعلی بودن اخبار دست یابد یا تشخیص عضو یا غیرعضو در سازمان را انجام دهد.

روابط عمومی چه در منطق آنالوگ، چه در منطق دیجیتال و چه در منطق هوش مصنوعی یعنی توجه به یکدیگر و روز جهانی ارتباطات یعنی ارتباط با همه در هرجا که هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روابط‌عمومی برنامه‌ریزی منطقی، نظام تصمیم‌گیری بدون الزام رفتار اضافی را ترسیم می‌کند. زایده‌های رفتاری و فرآیند‌های دیوانسالاری زاید را حذف می‌کند و مزاحمت‌های روی دوش ذینفع را کاهش می‌دهد.


وی به دیگر کارکرد‌های هوش مصنوعی در روابط عمومی اشاره کرد و گفت: روابط‌عمومی فازی به معنای شناور بودن و منعطف بودن است. منطق فازی منطق صفر و یک را به هم زده و تنوعی از رفتار‌های بین صفر و یک را بررسی می‌کند. اینکه فرد می‌تواند یا نمی‌تواند مطرح نیست و تدرج‌های بسیاری در این میان مطرح می‌شود. هوش مصنوعی مبتنی بر منطق فازی است. همچنین در روابط‌عمومی استدلال احتمالاتی که مبتنی بر منطق ریاضی و استقرائی است مدلی را برمصادیق مختلف تطبیق داده و طبقه بندی کرده و براساس آن قیاس‌ها را صورت داده و تطبیق جز به کل انجام می‌دهد. آخرین کارکرد آن نیز جنبه هستی‌شناسانه است؛ ظرفیت هستی‌شناسانه که از روش‌های هستی‌شناسانه مبتنی بر درک معانی و شبکه‌های ارتباطی آن‌ها در مصادیق متنوع و متفاوت ظهور کرده و نمایندگی می‌کند.


عاملی در نتیجه‌گیری این بحث گفت: روابط عمومی چه در منطق آنالوگ، چه در منطق دیجیتال و چه در منطق هوش مصنوعی یعنی توجه به یکدیگر. روز جهانی ارتباطات امسال براساس پیشنهاد پاپ به «بیا و ببین» (come & see) نامگذاری شد. این منطق متعلق به همه ادیان الهی است، یعنی حس نزدیک داشتن در کنار پدیده، یعنی در کنار دیگران بودن با تمام وجود. روز جهانی ارتباطات یعنی ارتباط با همه در هرجا که هستند. ما باید جامعه با در جامعه بودن و با مردم بودن درک کنیم و روابط عمومی یعنی در میدان و در کنار دیگران بودن است. آیا سختی‌های کارگری، مشکلات پرستاری و التهابات بیماران درگیر با بیماری کرونا را درک می‌کنیم؟ بر مبنای بیا و ببین که ماجرا چیست؟ حوزه دیگری از روابط‌عمومی تعریف می‌شود. مهم شکل‌گیری تفکر همدردی انسان‌ها با استفاده از فناوری است، فناوری‌ها به زبان انسان در می‌آیند، هرچند برخی مواقع برای سلطه طراحی می‌شوند؛ اما نسل پنجم روابط‌عمومی در کنار فناوری نسل پنج، الهام بخش نوآوری و کارآمدی است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن انتقاد به برخی از برنامه‌های انتخاباتی گفت: انتظار داشتیم کاندیدا‌های محترم ریاست جمهوری توفیقات این ۴۲ سال جمهوری اسلامی ایران را که این همه زیرساخت برای آسایش مردم فراهم کرد برجسته و بیان می‌کردند. مهمترین دستاورد ما انقلاب اسلامی و استقلال جمهوری اسلامی است که در این سطح بسیار از کشور‌های جهان، قرار ندارد. پیشرفت‌های زیربنایی در حوزه آب، برق، گاز، ارتباطات، کشاورزی پویا و توسعه بخش خصوصی دانش‌بنیان را حداقل اشاره‌ای می‌کردند.


وی با اشاره به وضعیت کارتن خواب‌ها و آواره‌ها در برخی کشور‌های پیشرفته گفت: حتماً نقد و مشکل و کاستی وجود دارد، اما نباید بخاطر رأی آوردن مردم را ناامید کرد و نباید سنگی جلوی پا گذاشت که دیگر نتوان حرکت کرد. باید شرایط به گونه‌ای باشد که از صبح که کار‌ها را شروع می‌کنیم با امید وارد شویم. بالابردن توقعات اجتماعی جامعه یک خطای راهبردی است. امروزه در دنیا برای زندگی، تلاش با کیفیت و سرسختانه و کار همراه با مسئولیت اجتماعی دارند که موجب زندگی با کیفیت می‌شود. امیدواریم آینده‌ای به مراتب درخشان‌تر در دوره بعد داشته باشیم و خط رشد و پیشرفت کشور عزیزمان رو به پیشرفت و رشد معطوف به کاهش مسائل و تامین آسایش باشد.

عاملی به دست‌اندرکاران روابط عمومی خبر خوشی نیز اعلام کرد: رشته کارشناسی‌ارشد روابط‌عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که دارای ۵ گرایش است؛ روابط‌عمومی و امور اجتماعی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، روابط‌عمومی و امور فرهنگی، روابط‌عمومی و صنعت و بازرگانی و روابط‌عمومی و رسانه‌های اجتماعی که توسط دانشگاه علامه طباطبایی پیشنهاد شده بود که پس از این تصویب، تمامی دانشگاه‌های کشور می‌توانند برای اجرا، تقاضا دهند.


لازم به ذکر است، در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب‌های «روابط عمومی ۸ ثانیه‌ای» و «مدیریت گردهمایی» از برخی مدیران برتر در حوزه روابط‌عمومی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز